Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

2. dubna 1980 – V této podstatě bytí se děje vše, ale vy, Absolutno, tím nejste (z knihy Semena vědomí)

16. 7. 2019 - Aleš, Gabi

nisargadatta_bidi.jpgMaharadž: Veškerá tato hra je v říši pěti elementů. Co značí smrt? Toto tělo a podstata bytí se rozplyne v pěti elementech. Absolutno má k dispozici tuto pětielementární podstatu bytí a tělo, což Mu slouží k vyjádření Sebe Sama. Ovšem podstata bytí je vytvořena z hrubého materiálu pěti elementů. Absolutno s tím nemá nic co do činění kromě toho, že Sebe Sama prostřednictvím toho vyjadřuje. Ve svých běžných světských záležitostech se opírejte o duchovno, abyste pochopili, jak neskutečné to vše je. Jakmile pochopíte objekt této duchovnosti, pochopíte zároveň, že i tato duchovnost je neskutečná, a v tomto procesu veškerý tento svět rozpustíte. Mluvím k vám jasnou a jednoduchou řečí. Zde je potrava, která je vám poskytnuta. V této potravě je toto „jáství" skryto v latentním stavu. Vyvstává pouze tehdy, když má k dispozici tělo. Vy se ovšem snažíte neustále ztotožňovat s touto potravinovou produkcí, a proto vás pronásledují všechny ty problémy.

2. dubna 1980

Maharadž: Mluvil jsem dopodrobna, zleva zprava, shora dolů i naruby; jedna osoba byla po poslechu mých slov zcela zklamaná a v naprosté frustraci odešla. Tento člověk přišel další den a vyzval mě ke střetu. Tak jsem mu řekl: „Ó ano, vaše řeč je velice silná a přesvědčivá. Kdybyste mě byl býval potkal o trochu dříve, než jsem potkal svého Gurua, stal byste se mým Guruem." Poté byl tento člověk velmi šťastný.

Tazatel: Maharadž řekl, že bez potravy tu není žádná podstata bytí, ale já si myslel, že podstata bytí a vědomí jsou a byly neustále přítomny. To je Absolutno, takže to není stejné jako potrava nebo hmotné věci.

Maharadž: Vše je tímto vědomím, ale člověk si neuvědomuje toto vědomí do té doby, než tu má k dispozici tělo. Poznání projeveného bytí, existence, nevzejde dříve, dokud tu není forma, a tato forma nemůže sebe samu udržovat jinak než za pomoci potravy.

Tazatel: Závisí vědomí na formě?

Maharadž: Vědomí je přítomné všude, ale poznání tohoto vědomí je závislé na formě.

Tazatel: Potom je tedy nemožné dosáhnout čirého vědomí bez formy, že?

Maharadž: Vědomí je přítomné, ale poznání o tomto vědomí tu není. Kdo bude mít toto poznání?

Tazatel: Maharadž ale včera řekl, abychom se pevně drželi poznání „já jsem". Znamenalo by to potom, že bychom se měli držet hmotného tvaru.

Maharadž: Není potřeba se na to zavěsit. Ono to tu je, vy se nemůžete od toho dostat pryč.

Tazatel: Na co bych potom tedy měl meditovat?

Maharadž: Zůstaňte v klidu ve vědomí. Ten, kdo pochopí kvality této podstaty bytí, je schopen ji překročit a není již více dotčen zrozením a smrtí.

Tazatel: Co tu zůstává tehdy, když tu není vědomí?

Maharadž: Absolutní stav, ze kterého si pět elementů bere a formuje tvar nebo formu. Je to stav, kde je pohyb zmrazen, ale potenciál je přítomen. Je to Parabrahman, kde není žádný pohyb.

Tazatel: Není tu ale nic, co by o tomto stavu vědělo?

Maharadž: Absolutno nezná Sebe Sama. Bez pomoci potravinové esence nezná tělesné vědomí samo sebe. Nikdo nezná sebe sama bez potravinami vyživovaného těla.

Tazatel: Maharadž je v Absolutním stavu, což znamená, že si neuvědomuje sám sebe?

Maharadž: Znám tento stav provždy.

Tazatel: Řekl jste ale, že To nezná Sebe Sama.

Maharadž: Jestliže tu přetrvá pouze tento Absolutní stav samotný, tak On nezná Sama Sebe, ale když tu je dostupné toto tělo a tato podstata bytí, je Tento stav poznán prostřednictvím nich (těla a podstaty bytí).

Tazatel: Ale co se stane, když tělo zmizí?

Maharadž: Není si nikdo ničeho vědom.

Tazatel: Takže když je Maharadž mrtev, nezná již nikdy více Absolutní stav?

Maharadž: Veškerá tato hra je v říši pěti elementů. Co značí smrt? Toto tělo a podstata bytí se rozplyne v pěti elementech.

Absolutno má k dispozici tuto pětielementární podstatu bytí a tělo, což Mu slouží k vyjádření Sebe Sama. Ovšem podstata bytí je vytvořena z hrubého materiálu pěti elementů. Absolutno s tím nemá nic co do činění kromě toho, že Sebe Sama prostřednictvím toho vyjadřuje.

Ve svých běžných světských záležitostech se opírejte o duchovno, abyste pochopili, jak neskutečné to vše je. Jakmile pochopíte objekt této duchovnosti, pochopíte zároveň, že i tato duchovnost je neskutečná, a v tomto procesu veškerý tento svět rozpustíte.

Mluvím k vám jasnou a jednoduchou řečí. Zde je potrava, která je vám poskytnuta. V této potravě je toto „jáství" skryto v latentním stavu. Vyvstává pouze tehdy, když má k dispozici tělo. Vy se ovšem snažíte neustále ztotožňovat s touto potravinovou produkcí, a proto vás pronásledují všechny ty problémy.

Tazatel: Je vám při procházení se jedno, zdali zakopnete o skálu či o žebrajícího chlapce?

Maharadž: V čem bych měl dělat rozdíly? Koho nazýváte skálou a koho chlapcem? Nejsem individualita. Jaká je vaše otázka?

Tazatel: Takže potom by se Maharadž vůbec neznepokojoval?

Maharadž: Důležitý bod, který musíte pochopit, je ten, že tu není žádná individuální osoba. Z esence pěti elementů vycházejí všechny formy a podstaty bytí. Zapomeňte na Maharadže, není tu žádný rozdíl.

Tělo neboli podstata bytí, bude reagovat přirozeným způsobem náležícím této podstatě bytí. Já, Absolutno, nejsem těmito reakcemi znepokojen a vzrušen. Když je dítě staré jen několik dní, je pouze tím nejhutnějším výtažkem potravinové esence. Po několika měsících vyvine vjem poznání a obdrží dojmy z okolí. Tyto dojmy jsou v této chemické sloučenině zaznamenány jako fotografie. Potom i pět tělesných smyslů také přiloží „ruku k dílu" a obdrží daleko více dojmů. Později se reakce dějí na základě těchto předchozích dojmů.

Tazatel: Je to zákonité? Musí se to uskutečnit tímto způsobem?

Maharadž: Veškerá tato hra se děje mechanicky. Je to součást tohoto chemického procesu. Zrození značí zformování této chemické sloučeniny. Základní výtažek potravinového těla je chemickou sloučeninou, která je nutná k tomu, aby se objevilo vědomí a pocítilo „já jsem". Rozumíte tomu nyní?

Tazatel: Nyní to chápu. Myslím si ale, že Maharadž si musí dělat legraci. Říká, že nevidí rozdíl mezi kamenem a žebrajícím chlapcem, přesto ale tráví hodiny a hodiny tím, že učí nevědomé lidi. Jsou tu také ty svaté zpěvy (bhadžány), které se tu zpívají den za dnem bez přestání, ale Maharadž řekne: „Ono se to děje." Myslím si, že si musí dělat švandu.

Maharadž: Toto všechno je jen legrace.

Anglický překladatel: Tato kvalita Maharadžova vjemu „já jsem" při pohledu na nevědomost druhých trpí. Tato kvalita jeho podstaty bytí ráda pomáhá druhým. Nerada vidí utrpení, které je zrozeno z nevědomosti.

Tazatel: Proč ne?

Maharadž: Protože podstata bytí bude jednat podle své vlastní přirozenosti. To je její přirozenost.

Tazatel: To je opravdu zvláštní. Většina lidí neboli jejich chemická sloučenina, chce jednoduše sloužit jen sobě, ale vaše chemická sloučenina je tak speciální, že chce pomáhat druhým.

Maharadž: Vzhledem k čemu a díky čemu víte, že jste?

Tazatel: Díky tělesnému vědomí, chemické sloučenině atd.

Maharadž: Nezaměřujete svoji pozornost na tento princip podstaty bytí. Buďte prostě zde. V této podstatě bytí se děje vše, ale vy, Absolutno, tím nejste. Pochopíte to postupně.

Tazatel: Vím, že nejsem svým prstem, ale přesto bych si ho neusekl.

Maharadž: Nezabývejte se jakýmikoliv činnostmi. POCHOPTE TO. Opět zkoušíte jednat z pozice individuality. Abyste pochopil to, co vám tu říkám, musíte mít útočiště v meditaci.

Neunášejte se představami, ale pouze přebývejte v klidu.

Konec knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.