Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Samartha Rámdás - Manačé šlók: verše 43-63

19. 9. 2017 - David

Mysli, ze všech sil se drž jediné Pravdy.
Je to jediné tvé dobro a účel. Usiluj pouze o To.
Nemluv (ani nepřemýšlej) o ničem jiném než o Mistrovi.
Vždy přebývej v Já.

Mysli, spočívej v tichosti i mezi množstvím lidí.
Vyprávěj Rámův příběh („Já jsem On“). S úctou pamatuj na jeho podobu (podstatu).
Opusť místa, kde není žádná oddanost Skutečnosti (světské myšlení).
S radostným pochopením Ho usilovně uctívej.

 43.
Mysli, ze všech sil se drž jediné Pravdy.
Je to jediné tvé dobro a účel. Usiluj pouze o To.
Nemluv (ani nepřemýšlej) o ničem jiném než o Mistrovi.
Vždy přebývej v Já.

44.
Mysli, spočívej v tichosti i mezi množstvím lidí.
Vyprávěj Rámův příběh („Já jsem On“). S úctou pamatuj na jeho podobu (podstatu).
Opusť místa, kde není žádná oddanost Skutečnosti (světské myšlení).
S radostným pochopením Ho usilovně uctívej.

45.
K čemu je společnost, která narušuje tvůj klid
a v jejíž přítomnosti se projevuje ego?
Proč chceš společnost takových lidí,
V jejichž přítomnosti ztrácíš společnost Mistra?

46.
Mysli, okamžik, který uplyne bez Mistra,
je ztraceným časem ve společnosti světa.
Bez Pána je vše čiré zoufalství.
Mezi lidmi buď bdělý a upři svou pozornost pouze na Něj (vidíš pouze Jeho).

47.
Ten, kdo vidí Boha uvnitř i vně,
Ve světě žije jako mudrc (džánatá) a oddaný (bhakta)
Zůstává v gunách a s láskou řádně koná své poslání.
Ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

48.
Ten, kdo svůj život zasvětil službě Bohu,
neustále myslí na Jeho jméno (na+aham – „neexistuji“),
vždy se ze všech sil drží svadharmy1,
Ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

49.
Jeho jednání vždy odpovídá jeho slovům.
Ve vší rozdílnosti spatřuje jednoho Pána.
I když uctívá v gunách (saguna), nedotýká se ho ani nejmenší částečka iluze.
Ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

50.
Touha uvnitř něj nezůstala v žádné podobě.
Nepotřebuje nic, nic nechce, kráčí v brahman.
Jeho srdce je naplněné klidem beze stopy po temnotě (nevědomosti).
Je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

51.
Ten, kdo se vzdal pýchy, závisti a sobectví,
koho se nedotýkají starosti světského života,
kdo vždy mluví s pokorou a sladce,
ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

52.
Ten, kdo svůj čas využije k rozjímání o Pravdě,
neplýtvá časem pokryteckými a domýšlivými hádkami,
zažívá radost z rozhovoru s Pánem (zdrojem).
Ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

53.
Vždy je upřímný a lidé ho mají rádi.
Vždy rozlišuje a mluví pravdu,
Jeho řeč nikdy nepotvrzuje to, co není.
Ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

54.
Ten, kdo vždy vychutnává to osamělé místo, které ho přeplaví přes tento svět,
nikdy se nezapojuje do zmatenosti představ,
jehož mysl je stálá, s pevným odhodláním.
Ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

55.
Ten, v jehož mysli se nikdy neobjevují ničivé touhy.
Jehož srdce je spoutáno láskou a žízní po Mistrovi.
Jehož hluboká oddanost zavázala samotného Pána dluhem.
Ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

56.
Ten, jehož srdce je plné slitování s těmi, kdo trpí.
Ke každému je milující, laskavý a nápomocný.
Jak by v jeho srdci mohl být hněv a nelibost?
Ten je ze všech lidí požehnaným; je nejlepším oddaným.

57.
Vždy pamatuj na Mistra. Žij v tomto světě čistě a s odvahou.
Neustále Ho uctívej myslí i tělem.
Esencí uctívání je nezájem o tělo a svět. Tím si buď jist.
Pak tě provždy přestanou otravovat myšlenky (vrtti).

58.
Nemysli na předměty smyslů. Nevytvářej další připoutanost (vásana).
Ani neprahni po předmětech kvůli karmě z minulosti.
Vždy bez touhy medituj na Pána.
Neměj ve své mysli ani tu nejmenší myšlenku.

59.
Mysli, s miliónem myšlenek a představ
nikdy, ó nikdy nemůžeš žádným způsobem potkat Pána.
Držíš v sobě touhy a zapomínáš na Pána,
protože nemiluješ toto poznání, toto pochopení.

60.
Mysli, Mistr je zázračným stromem (kalpataru) i krávou hojnosti (kámadhénu),
drahokamem plnícím touhy (čintámani), esencí všech pokladů.
Jak by Ho bylo možné řádně chválit?
Co přirovnat k Tomu, díky jehož síle vše existuje?

61.
Stát pod stromem plnícím přáním a stěžovat si.
Žít jen v mysli,
Hádat se s Mistrem (nenásledovat jeho učení),
Tak pochybnosti jen porostou a celý život bude utrpením.

62.
Když přerušíš proud soustředění na Já,
do tvého srdce vtrhne smutek a neklid.
Klid a radost se rozplynou a ztratí v pocitu oddělenosti.
Kvůli tomu všemu uteče i odhodlanost.

63.
Doma má krávu plnící přání, ale chodí prosit o mléko.
Vypustí z mysli pravé poznání, hádá se a debatuje.
Vymění věčný drahokam čintámani za kus skla
a všude chodí žebrotou.

1Svadharma („vlastní povinnost“) podle Dásbódh 8.9.54 znamená vždy zůstávat ve své skutečné přirozeností (svarúpa) (pozn. JN).


 

 Další části Manačé Šlóku

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.