Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

2. kapitola z knihy Sulabha Vedanta Lahari (Šrí Siddharaméšvar Maharadž)

15. 11. 2016 - Aleš

SiddhaVe chvíli, kdy vidíte nějaký objekt, by se mysl neměla ptát: „Co je to?“. Měla by se zeptat: „Co je v tom?“ nebo „Z čeho je to vytvořeno?“ Potom dostaneme správnou odpověď. Například, když ukážeme na zlatý náramek, a někoho se zeptáme: „Co je to?“, pak dotyčný odpoví: „To je náramek.“ Kdybychom se potom zeptali: „Ale co je uvnitř něho?“, pak okamžitě odvětí: „Tam uvnitř je zlato!“ Díky této otázce jsou jméno a forma zapomenuty a pozornost je umístěna/upřena pouze na podstatu či substrát. Když odečteme jméno a formu, pak zůstane čistě jen podstata/substrát. Opravdu se prací zlatníka přidala nějaká hmotnost k původní váze zlata? Co tedy vlastně udělal? Zručností svých rukou podobně jako kouzelník zpracoval a zohýbal zlato do formy náramku. Co víc učinil! Stejně tak mysl zformovala/navršila na Parabrahman svévolnou ideu světa. Kdyby ve zdroji nebylo základem zlato, jak by pak zlatník mohl.........

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Maharadž Ki Džej

Část druhá z knihy

Kniha Sulabha Védanta Lahari - Šrí Siddharaméšvar Maharadž

Přednáška 2

Řekni mi, jestli tu je něco, co mysl nedělá? „To, co není, se objevilo, a to, co neexistuje, bylo stvořeno.“ To je schopnost a síla mysli. Je to mysl, která si představila svět, a mysl si rovněž představila Brahman. Jestliže se mysl rozhodne, že samojediné Já je nějakou konkrétní věcí, pak je tou konkrétní věcí, a budete-li se pevně držet těchto konceptů, pak tu je veškerá tato světská aktivita. Mysl si představuje falešné, které je poté navršeno na pravé Já a pravda je tímto překrytím přetvořena v klam.

Tuto aktivitu lze názorně předvést na tomto příkladu: stavební materiál (kameny, hlína, cement apod.) je použit na určitém místě a mysl nazve tuto hlínu a kameny ´rodinným domem´. Poté mysl v tomto domě vytvoří další vymyšlená dělení: toto se nazývá přijímací pokoj, toto je hala, tamto modlitebna a tam záchod. Modlitebna je postavena z kamenů, cihel a hlíny a další uskupení kamenů, cihel a hlíny na jiném místě se nazve záchodem. Takto jsou vymyšlené a proto ne-existující věci přivedeny do Toho, co existuje (Já), a tímto způsobem je Já využito/překryto mnoha různými věcmi.

Vezměte si například provaz a hada. Provaz je skutečný, ale mysl někoho má za to, že to není provaz, ale had. Přijme to za pravdu a začne se třást strachy. Proto není nutné, aby byl strach způsoben skutečným hadem. Na druhé straně, jestliže je skutečný had ukryt v polštáři, jenž je nevědomky někomu nabídnut k spánku, pak vám poděkuje slovy: „Ó, to je měkoučký polštář!“ Položí si na něj hlavu a upadne do hlubokého a klidného spánku.

V nějakém domě žije mnoho lidí s různými vztahy k jedné ženě. Tomuto pouhému objektu z masa a kostí někdo říká matka, jiný teta, někdo ho nazve babička, a další ho označí za svou manželku. Tímto způsobem jsou použitím mnoha jmen nastoleny vztahy, a to, co ani neexistuje, je oslovováno vymyšlenými názvy. A ta žena, které byly dány všechna tato označení, se chová různě podle neexistujících a vymyšlených vztahů. Toto vše je díky vlnám představivosti, která vyvstává v důsledku toho, že si nejsme vědomi své vlastní bezforemné přirozenosti/svarúpa.

Malíř Radža Ravi Varma (1848-1906) namaloval obraz Lakšmí, Bohyně hojnosti, a spolu s ní také namaloval slona, symbol hojnosti. Zeptáte-li se někoho na tento obraz, každý odvětí: „To je Lakšmí,“ a „toto je slon.“ Tento jednotný souhlas je proto, že každý byl tímto způsobem (v dětství) vzděláván. Ale správně by někdo měl říci: „Toto není Lakšmí, a toto není slon, ale je to jen různými způsoby nanesená barva na plátně (hra barev).“ Tato odpověď je pak založena na přímé zkušenosti esence/substrátu. Puruša (pozn. J.N. – jedná se o Nirguna Purušu, tedy svědka esence/substrátu saguny neboli Poznání) s takovým ´zřením´ je velmi vzácný a vskutku požehnaný. Takový Puruša se nepokloní před Lakšmí a nebude vnímat slona, který by se mohl cítit ohrožen a rozzuřit se. Proto tu není žádný strach.

Avšak pokud se mysl nezastaví a přeskakuje nevybíravě sem a tam, pak vytvoří nespočet idejí. Ale když se tato mysl obrátí dovnitř a uklidní se, pak přivodí ´zření´ pravého Já. Stav mysli obrácené dovnitř, se nazývá ne-mysl/unmana (pozn. J.N. V přednášce č.13 je unmana označena jako prapůvodní pocit ´já jsem´). Jestliže utíkáme vpřed, psi nás doženou a pokoušou zezadu, ale jestliže se nebojácně otočíme a zastavíme, pak budou psi vystrašeni. Mysl je rovněž taková.

Ve chvíli, kdy vidíte nějaký objekt, by se mysl neměla ptát: „Co je to?“. Měla by se zeptat: „Co je v tom?“ nebo „Z čeho je to vytvořeno?“ Potom dostaneme správnou odpověď. Například, když ukážeme na zlatý náramek, a někoho se zeptáme: „Co je to?“, pak dotyčný odpoví: „To je náramek.“ Kdybychom se potom zeptali: „Ale co je uvnitř něho?“, pak okamžitě odvětí: „Tam uvnitř je zlato!“ Díky této otázce jsou jméno a forma zapomenuty a pozornost je umístěna/upřena pouze na podstatu či substrát. Když odečteme jméno a formu, pak zůstane čistě jen podstata/substrát. Opravdu se prací zlatníka přidala nějaká hmotnost k původní váze zlata? Co tedy vlastně udělal? Zručností svých rukou podobně jako kouzelník zpracoval a zohýbal zlato do formy náramku. Co víc učinil!

Stejně tak mysl zformovala/navršila na Parabrahman svévolnou ideu světa. Kdyby ve zdroji nebylo základem zlato, jak by pak zlatník mohl vyrobit náramek? A pokud tu ve zdroji není Brahman, na čem by mysl mohla vytvořit svět?

Svět je plný jmen a forem, ale jestliže se dotážeme „Co je uvnitř?“, pak jsou jména a formy vynechány a uvnitř nich přichází zkušenost samo-jediného bytí a uvědomění (pozn. J.N.: Anubhava – zkušenost neboli pochopení saguna Brahman, Já jsem On). Označíte toto samojediné Já konkrétním názvem, ale jestliže na to umístíte prst a zeptáte se: „Co je pod mým prstem?“, potom dojdete k realizaci, že ať už tomu dáte jakýkoliv název, není jim, a toto pochopení vám přivodí zkušenost bytí/existence a uvědomění.

Já/Átman může být označen jedním slovem Tat, které znamená ´To´. Já je pouze jedno/samo-jediné, a jeho význam lze vyjádřit jedním slovem. Kdybychom to rozšířili na prohlášení Aham Brahmasmi/´Já jsem Brahman´, pak je toto jedno prohlášení samotným učením. Avšak má-li džíva/ego získat poznání tohoto ne-existujícího světa, jenž překrývá Nejvyšší Já, musí se naučit nespočet metod, které si žádají mnoho slov.

Není však jisté, že někdo i po několika stech zrodech dokáže pochopit všechny objekty ve světě. Je to proto, že lidská bytost je jako strom plnící přání – pohyblivý strom, který mluví a libuje si v představivosti. Jestliže tento strom plnící přání věří tomu, že kámen je Bohem, pak ho bude uctívat jako modlu, a pokud další část stejného kamene je považována za schod, pak na něj bude klást obě chodidla. Kvůli neznalosti svého pravého Já si toho tak mnoho představujete, a nikdy tu nebude existovat nějaká pravá shoda. Jestliže se vaše představivost nezastaví, a dále si vymýšlí, potom spočine na mnoha místech. A kdybyste s ní skončili, pak veškeré brebentění ustane.

Štěstí a klidu dosáhnete jedině tehdy, když se mysl obrátí (dovnitř) a přestane si vymýšlet/představovat. Všichni džívové ve svém hledání tohoto štěstí a klidu neustanou ve své představivosti a formování mnoha idejí, jak jim diktuje jejich mysl, která běhá neuváženě sem a tam. Ale tímto konáním se od nich štěstí víc a víc vzdaluje. Pokud chce člověk chytit svůj stín, běží vpřed, a po celou dobu stín zůstává čtyři stopy před ním. Když se však otočí, stín začne následovat jeho. Jestliže se stejným způsobem těkavá/odbíhávající mysl jednou obrátí, štěstí bude následovat ji.

Z tohoto důvodu Muktabai chtěla na Čangdévovi hned na začátku, kdy ho zasvěcovala, aby se obrátil. Volala na něho: „Obrať se nazpět!“ Mysl by měla být šťastná a k tomu potřebuje Nejvyšší Spokojenost. Avšak způsob, jak získat tuto Spokojenost, není před myslí (v potulování), ale za myslí (uvnitřnění), a protože to není pochopeno, lidé se vydávají špatnou cestou, a dostává se jim pouze bolesti a zármutku místo této Dokonalé Spokojenosti.

Pochopte to na tomto příkladu! V postýlce leželo nově narozené batole a mravenec ho štípal do zad. Dítě proto nepřestávalo brečet. Matka neznala skutečnou příčinu a snažila se mnoha způsoby zastavit jeho pláč. Nakrmila ho, cinkala zvonečky a vytvářela různé zvuky a grimasy, načež dítě přestalo (na chvilku) brečet. Ale jakmile s tím přestala, začalo znova plakat. Nevěděla, že příčina jeho trápení se liší od té, kterou si představovala, a jediným prostředkem, jak zastavit pláč dítěte, bylo odstranění mravence z jeho zad.

Stejně tak všichni lidé uvěznění v této světské existenci neustále naříkají a pláčou. Získáním všelijakých objektů ve světě, jako je automobil, potrava, pití, apod., se mysl na chvíli zastaví, ale kdyby takový jedinec dostal všechna království třech světů, přesto by to nebylo dostačující k ukončení tohoto naříkání a vnesení Dokonalé Spokojenosti (do života). Protože základní příčina jejich pláče není ne-dosažení světských objektů, ale je to potulování a těkání mysli.

Skutečný zdroj Dokonalé Spokojenosti leží za myslí (uvnitř), a proto obrácením se dovnitř dojde mysl, která předtím těkala po smyslových objektech, do stavu ne-mysli (pocit ´já jsem´). Když se mysl obrátila čelem k Já/Átman, pak tu je „Spokojenost všech Spokojeností.“

 

Komentář ke kapitole z knihy Dasbodh, 22. dubna 1928

 

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Maharádž Ki Džej

Další kapitoly z knihy ´Konečné dosažení - 2. díl Sulabha Vedanta Lahari´ budou postupně přidány v "Textech na pokračování"

Překlad: Aleš Adámek

 

 

 

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.