Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Mathru Šrí Sárada (*1959)

Sárada se narodila v Guduru v rodině bývalého spolužáka Šrí Lakshmany. Od mala byla velice skromná i šlechetná, i když neměla žádný zvláštní vztah k náboženství. Šrí Lakshmanu viděla poprvé v roce 1974, kdy se za ním v den Šivarati vypravila celá rodina. Lakshmana si ji pro velké množství lidí nevšiml, ale na ní udělal ohromný dojem - měla pocit, že vidí samotného Boha v lidské podobě.

Později začala chodit na jeho daršany, prováděla džapu s jeho jménem a meditovala na jeho formu. Zanedlouho se jí začalo o Lakshmanovi také zdát. Její oddanost Guruovi byla stále a stále větší a do ášramu za ním chodila jak často jen mohla.

Ovšem nebylo to nijak jednoduché. Veliké komplikace jí způsobovala matka Swámího Lakshmany (on sám o ní mluví jako o "Staré ženě", protože necítí připoutanost k rodině). Stará žena se Sáradě všemožně snažila zabránit v chození do ášramu, což Sáradu dohnalo až k tomu, že se rozhodla spáchat sebevraždu. Napsala Šrí Lakshmanovi lístek - "Pokud tě nemohu vidět, nechci již dále žít (...) Dnes večer v šest hodin umřu (...) Pokud chceš, abych žila, přijď do našeho domu do šesti hodin a dej mi daršan..." Swámí Lakshmana jí poté přišel navštívit, což bylo poprvé, kdy byl u někoho z oddaných doma. Tím sice všechny problémy se Starou ženou neskončily, ale časem Lakshmana Sáradu adoptoval a tak s ním mohla být neustále.

Sárada nešla cestou džňány, ale cestou bhakti, byla až "bláznivě" oddaná Šrí Lakshmanovi - "Vždy myslím na Swámího v srdci. Kamkoliv se podívám, vidím Swámího. Je mým milovaným otcem a Guruem." Svámí ovšem také různě zkoušel její oddanost - například se na ní několik týdnů ani nepodíval a více se věnoval jiným žákům. Její oddanost byla ale natolik silná, že jí tyto zkoušky nijak "nezviklaly" - "Celé mé tělo bylo naplněné láskou k Swámimu a láska postupně zničila všechny negativní emoce."

V roce 1978 došla Sárada k realizaci. Krátce předtím často upadala do stavů samádhi a nakonec také díky pomoci Šrí Lakshmany se myšlenka já vrátila zpět do Srdce a jednou provždy zanikla.

Po realizaci, ale bylo její vědomí těla tak slabé, že jí Swámí musel všemožně udržovat v těle. Říká, že neměla zájem zůstat v těle, ale Swámí ji pokaždé přesvědčil. Až po roce se intervaly mezi hlubokými vtaženími do "Já" prodloužily a mohla se věnovat i světským činnostem.

O učení žáků nejevila moc veliká zájem a nedávala daršany, ale nyní již ochotně zodpovídá otázky oddaných. Ale slova jí přijdou často nedostatečná k tomu, aby vyjádřila odpověď a proto po dotazu někdy zůstává tiše - "Když se mne někdo zeptá, znám odpověď, ale nedokážu jí vyslovit slovy. Odpovědí na většinu otázek je samotný prožitek "Já", který nemůže být sdělen slovně."

V současnosti žije Sáradamma spolu s Lakshmanou v Tiruvanamalai v blízkosti Arunáčaly a přijímá velmi malé množství žáků.

Ostatní