Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

77. Zkoumání podstaty dočasného a věčného (z knihy Amrut laja 2)

25. 3. 2022 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Můžete říci, že stačí, když se vyzkouší tvrdost či měkkost jednoho jediného zrnka rýže, a podle toho poznáme, jestli se uvařil celý hrnec. Podobně jedna drobná zkušenost může napomoci pochopit iluzorní podstatu světa, ve kterém žijete. Země se vytratí a vše, co je s ní spojené, také zmizí. Voda vyschne, ´záře´ vysvitne a pak uhasne, vítr zmizí a i prostor samotný tu nadále nezůstane, když o tom přestanete přemýšlet. Uvažováním dojdete k závěru, že věci, vytvořené z pěti elementů, jsou pomíjivé a mají krátký život. Poznejte a buďte si jisti tím, že vaše tělo, které je vytvořeno z pěti elementů, je také pomíjivé. Já jediné tu existuje, když iluzorní svět a tělo zmizí. Pokud si to uvědomíte, budete schopni pochopit Já. Budete muset vyhledat světce, abyste to pochopili. Světci řeknou, že iluze je pomíjivá a že jediné Já je nesmrtelné. Vy nikdy nezemřete. Pouze se vzdáte tohoto těla a poté si budete osvojovat jedno tělo za druhým, dokud po nich budete toužit. Jakmile se zřeknete této touhy, získáte svou ´pravou formu´ (svarúpa). Potom se stanete nesmrtelnými.

Sféra pěti elementů nutně míří k zániku, věčné bezforemné Já je jediná Pravda, která může být zcela realizována.

Světec Ramdas požehnal krále Šivadžiho Maharadže (král, který vládl státu Maharašhtra kolem roku 1600) výstižným výkladem ´Laghubodh´ (Laghu - vystižení či zhuštění, bodh - učení). Král díky tomuto ponaučení mohl získat Poznání. Světec Ramdas pomocí tohoto stručného výkladu vysvětlil králi ´Poznání Brahman´. Celé poučení zahrnovalo ´poznání pěti elementů´. Pěti elementy jsou země, voda, záře (oheň, slunce a všechny osvětlené objekty), vzduch (vítr), a prostor. Dohromady to tvoří pět elementů.

Můžete říci, že stačí, když se vyzkouší tvrdost či měkkost jednoho jediného zrnka rýže, a podle toho poznáme, jestli se uvařil celý hrnec. Podobně jedna drobná zkušenost může napomoci pochopit iluzorní podstatu světa, ve kterém žijete. Země se vytratí a vše, co je s ní spojené, také zmizí. Voda vyschne, ´záře´ vysvitne a pak uhasne, vítr zmizí a i prostor samotný tu nadále nezůstane, když o tom přestanete přemýšlet. Uvažováním dojdete k závěru, že věci, vytvořené z pěti elementů, jsou pomíjivé a mají krátký život. Poznejte a buďte si jisti tím, že vaše tělo, které je vytvořeno z pěti elementů, je také pomíjivé. Já jediné tu existuje, když iluzorní svět a tělo zmizí. Pokud si to uvědomíte, budete schopni pochopit Já.

Budete muset vyhledat světce, abyste to pochopili. Světci řeknou, že iluze je pomíjivá a že jediné Já je nesmrtelné. Vy nikdy nezemřete. Pouze se vzdáte tohoto těla a poté si budete osvojovat jedno tělo za druhým, dokud po nich budete toužit. Jakmile se zřeknete této touhy, získáte svou ´pravou formu´ (svarúpa). Potom se stanete nesmrtelnými. Já toho, kdo je nevědomý, také neumírá. Ve světě není nic zničené. Tělo říká, že slovo smrt neexistuje v mém slovníku. Pět elementů, které se uskupily ve formě těla, se navrátí ke své příslušné podstatě (prach k prachu, vzduch k vzduchu, atd.). Tvar a podoba se objevují ve vědomí, ale beztvaré (Parabrahman) se projeví díky tomu, co má tvar (tělo čili Prakrti). Tato ´beztvarost´ je vědomí tvaru. To, co vlastní kvality, je Brahman. Zřeknutím se kvalit je z Brahman Parabrahman, jenž existuje přirozeně a spontánně, a je bez kvalit a transcenduje stav Brahman.

Může být vnímán v deseti orgánech, neboť po obsazení celého vesmíru je stále přítomný ve zbylé formě s kvalitami (saguna). Tato forma se projevuje prostřednictvím našich deseti orgánů, pěti smyslových a pěti pohybových orgánů. Ten, kdo pronikne deseti orgány a transcenduje je, získá odměnu v hodnotě deseti miliónů obětí. Lze ho zakusit, neboť je spojen s orgány. Pochopte toho, kdo operuje uvnitř deseti orgánů, a pomocí něhož všech deset orgánů funguje. Neustále o Něm rozjímejte, meditujte na Něho, připomínejte si Ho a buďte si Ho vědomi.

Když To, co pohání deset orgánů poznáte, narazíte na Pána Rámu. Můžete si Ho uvědomit jen pomocí deseti orgánů. Poznejte To, co je beztvaré, a toho, kdo vlastní tvar. Brahman ve formě vědomí je tím, co se nazývá PradžňánaBrahman. Tvar je dočasný, zatímco beztvaré je věčné.  Na konci svého šetření dočasného a věčného zjistíte, že to dočasné neexistuje, zatímco to věčné ano. Toto šetření je zkoumáním podstaty dočasného a věčného.

V eposu zvaném Mahabharáta je zmíněno, že Kuruovci měli obrovskou armádu a nedovolili, aby se Pánduovci zmocnili sebemenšího kousku jejich území. Brahman je všudypřítomný svědek. Ten, kdo to ví, je Dharmaradža, nejstarší a nejpoctivější z Pánduovců (Pánduovci, to je pět bratrů, kteří reprezentují pět elementů), kdežto ti, kdož jsou zcela spoutání svým tělem, jsou Kuruovci. Lidí, kteří uvažují jen v pojmech svého těla, je mnoho, a proto je armáda Kuruovců obrovská. Těch, kdo dosáhli Sebe-realizace, je co do počtu velmi málo, a tudíž prostor, udělený Pánduovcům, je velmi malý. Svědek (vidoucí) je všeprostupující. Avšak otec Kuruovců je slepý. Tento slepý otec symbolizuje nevědomou osobu, která se drží totožnosti s tělem. Celá armáda Kuruovců zmizí ve chvíli, kdy jste si vědomi Svědka (Vidoucího), který je Brahman.

Datum neuveden

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.