Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

41. Pozdravení Ganéšovi (z knihy Amrut laja 2)

7. 5. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Svou přirozenost je možné zakusit pouze spontánně. Je to To, co je spontánní, neboli co ´nastává samo od sebe´ (bez vnějších příčin) a je plné blaha. K čemu lze prožívané blaho přirovnat? K Já. Poté, kdy se všeho vzdáte, je to On, kdo se všeho zřekl, kdo zůstává, a právě To je vaše Já. Toto blaho je zbavené veškerého potěšení a bolesti. To, co je blažené, je Paramátman, a všeprostupující a blažené Paramátan je vaše Já. Individuality (džívové) jsou sužovány dvěma základními pocity: 1) zjišťují, že je nemožné věřit tomu, že jsou Paramátman, Nejvyšší Já, a 2) věří, že jsou něco odlišného od Paramátman, jako je tělo, mysl, osobnost, atd.

41. Pozdravení Ganéšovi

  Jóga Vasišta, kapitola 1

  Šrí Ganéša Namahá – Pozdrav Pánu Ganéšovi

 Všechny klasické duchovní texty pojednávají o jednom tématu, kterým je Já, a všechny začínají pozdravem Pána Ganéši. V pozdravu slovo Šrí označuje hojnost, nebo vzkvétání. Slovo Šrí je spojeno s dosažením stavu Paramátman. Musíme se proměnit v Paramátman, abychom získali skutečný blahobyt, neboť opravdové blaho je úzce spojené s Paramátman. Slovo ´Gana´ značí původ všeho. Ten, kdo je tvůrce světa, je Ganapati (Ganéša). Zrod je původ, základ, a pohnutka veškerého trápení. Je to naleziště chudoby. Člověk může získat blahobyt a úspěch, neposkvrněný zrozením a chudobou právě tím způsobem, že bude uctívat Jeho, původce. Uctívat Ganapatiho znamená být Ganapati. Slovo ´namah´ včetně třech úkonů (pozdravu, chvály, a uctívání), je používáno v praxi (proto jeho odvození v podobě pozdravu ´namaskár´). Paramátman je spontánní prožívání a je ve formě blaha, spontánního blaha. Kdo cítí, že je sám původem všeho (Ganapati), neboli Paramátman, je plný blaha, a je sám spontánní, ´Sebe-existující´ Paramátman. Vše, co je vzpomenuto během dne, je zapomenuto v noci, když spíme. Paramátman, který nám pomáhá nezapomenout, zůstává vždy přítomný, nikdy se nevytratí a je vždy za zapomněním.

Sladkost, kyselost, pikantnost, atd. jsou pokládány za příjemné chuti. Co je vlastně tento příjemný pocit? Není to nic jiného než zážitek, který lze přirovnat k příjemnému prchavému zabrnění (pocitu ´husí kůže´). Avšak blaho naší ´pravé přirozenosti´ (svarúpa) není pouhým potěšením, ani prchavým příjemným zabrněním. Svou přirozenost je možné zakusit pouze spontánně. Je to To, co je spontánní, neboli co ´nastává samo od sebe´ (bez vnějších příčin) a je plné blaha. K čemu lze prožívané blaho přirovnat? K Já. Poté, kdy se všeho vzdáte, je to On, kdo se všeho zřekl, kdo zůstává, a právě To je vaše Já. Toto blaho je zbavené veškerého potěšení a bolesti. To, co je blažené, je Paramátman, a všeprostupující a blažené Paramátan je vaše Já. Individuality (džívové) jsou sužovány dvěma základními pocity: 1) zjišťují, že je nemožné věřit tomu, že jsou Paramátman, Nejvyšší Já, a 2) věří, že jsou něco odlišného od Paramátman, jako je tělo, mysl, osobnost, atd.

Pokud pokládáte svého hosta, přítele, ženu či nějakou jinou osobu za své Já, pak to je opravdový znak velkorysosti, umožňující vám přistupovat ke každé situaci s klidem.

 24. 9. 1933

 Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.