Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

35. Já je skutečné ´Já´ (z knihy Amrut laja 2)

26. 3. 2021 - advaita

Siddharaméšhvar Maharadž: Mezi nejdůležitější vlastnosti správného žáka patří víra v Mistra a odpoutanost. Co je odpoutaností myšleno? Odpoutanost značí být si vědom faktu, že tu není nic tak cenné k dosažení jako právě Já. Nepřítomnost touhy způsobuje získání poznání. Obojí dohromady, tedy odpoutanost spolu s nepřítomností žádostí, vám pomůže získat bohatství Poznání. ´Já jsem Brahman´ (Ahambrahmasmi) je pravá věda a poznání Já je jediná pravda. Nic v něm není založené na emocích. To, že nejsme tělo, je jasná skutečnost. Stejně jako je vlastník domu nesporně oddělen od domu a může do něho volně vstupovat a pak z něho vystupovat, tak je i Já oddělené od těla. Jednoho dne odložíme toto tělo a opustíme ho. Z tohoto místa můžeme vyvodit, že tělo a vlastník těla jsou zcela odděleni. Když někdo řekne: ´toto tělo je moje´, dokáže tím, že Já je oddělené od těla.

35. Já je skutečné ´Já´

Já je odloučené od jakéhokoliv činu, přesto žádný čin nemůže být uskutečněn bez Já. Je to Já (Átman), jež oživuje všechny orgány, přesto je daleko nad činností těla, nebo projevu jako takového (Prakriti). Každý smysl působí výhradně jen ve své konkrétní oblasti, avšak Já převyšuje vše a funguje ve všech oblastech. Dokonce i nevědomost samotná je pouze čiré vědomí. Nazývá se to nevědomost pouze z toho důvodu, že pravá forma poznání, či vědomí, není známá. Já je zcela netečné k práci těla (Prakriti, projev). Je to ´osvětlovatel´ stavu těla a ´dohlížitel´ nad atributy a orgány, s ním spojenými. Pouta či vazby s objektivním poznáním jsou pouta ´neexistence´.

Mezi nejdůležitější vlastnosti správného žáka patří víra v Mistra a odpoutanost. Co je odpoutaností myšleno? Odpoutanost značí být si vědom faktu, že tu není nic tak cenné k dosažení jako právě Já. Nepřítomnost touhy způsobuje získání poznání. Obojí dohromady, tedy odpoutanost spolu s nepřítomností žádostí, vám pomůže získat bohatství Poznání.

´Já jsem Brahman´ (Ahambrahmasmi) je pravá věda a poznání Já je jediná pravda. Nic v něm není založené na emocích. To, že nejsme tělo, je jasná skutečnost. Stejně jako je vlastník domu nesporně oddělen od domu a může do něho volně vstupovat a pak z něho vystupovat, tak je i Já oddělené od těla. Jednoho dne odložíme toto tělo a opustíme ho. Z tohoto místa můžeme vyvodit, že tělo a vlastník těla jsou zcela odděleni. Když někdo řekne: ´toto tělo je moje´, dokáže tím, že Já je oddělené od těla.

Kdo tedy potom sídlí v těle? ´Ty´. Ten, koho oslovuješ jako ´sebe´, jsi ´ty´. Ten, kdo je nazýván ´já´, je ´já´. Ani jeden ze všech tělesných orgánů není nazýván ´já´. ´Já´, které sídlí v těle, je skutečné ´Já´. Jakmile je vše odstraněno, nezůstává tu nic. Potom je dokonce i toto nic, což je nevědomost (kauzální tělo), opuštěno, avšak ten, kdo říká ´nic tu nezůstalo´ tu stále zůstává. To, co zůstává, když zde nic nezbylo, je Já. Já nelze nikdy odstranit. Ty jsi Já. ´Tatvamasi´ značí ´Ty jsi On´, ´Ty jsi To´.

Hrubé tělo není skutečné ´já´. Skutečné ´Já´ je uvědomění, neboli ´Ahambrahmasmi´, ´Já jsem Brahman´. ´Tatvamasi´ čili ´Já jsem To´ je zbraň, kterou ti udělil mistr. Světec Vasištha (Mistr Pána Rámy) jednou řekl Rámovi: „Dělej si co chceš, ale nesmazatelně si vryj do mysli, že nejsi tělo, ale Brahman.´ Jsme ryzí, vždy svobodné Paramátman, přesto nazýváme tuto hromadu masa a kostí, která je konatelem všech těch činností, za ´Já´. Jak je to zarážející! Ten, kdo drží zbraň ´Tatvamasi´ a je dobře obeznámen s ´Ahambrahmasmi´, je jeden a tentýž. Myšlení používané tímto způsobem, vyhladí pýchu spojenou s tělem.

V nevědomosti se člověk drží přesvědčení ´já jsem tělo´. Vzdejte se ho. Opusťte ho. Je to právě toto chybné přesvědčení, které připravuje půdu pro všechny pochybnosti. Jelikož jsme tím ovlivněni, zůstáváme neteční k faktu, že jsme Já (Šiva) a začneme věřit, že jsme individualita (džíva). Tato víra podněcuje žádostivost a zlost (vedlejší produkt vnějšího hledání štěstí). Kvůli této víře je individualita pronásledována špatnými myšlenkami a představami zrození a smrti. Je to původce (matka) všech pohrom, a ´náklonnost´ je její dcera. Tato víra a vše, co jí doprovází, musí být svrženo zápalem (tlakem), vyšlým ze zbraně ´Já jsem Brahman´.

Shrneme-li to, pak trojice názorů ´já jsem tělo´ (1), její dcera ´náklonnost´ (2) spolu s ´iluzí´ (3), ovládající ´náklonnost´, by měly být zničeny pomocí poznání.

28. 6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek