Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

28. Vzdání se tužeb a pýchy (z knihy Amrut laja 2)

5. 2. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Individuální vědomí pokládá všechny věci související s tělem, ať dobré nebo zlé, za své vlastní. Je to kvůli pýše, spojené s tělem. Individualita tak zapomněla na svou ´pravou přirozenost´ (svarúpa) a místo toho se zaměřila na touhy. ´Poznání´ není nic než radikální změna v intelektu. Ve chvíli, kdy jste skutečně zasvěceni, nebo se začnete chovat podle rady Mistra, můžete okamžitě získat osvobození. Poslouchání duchovních rozprav a rozjímání nad nimi je jedinou metodou, jak dojít k ´Nejzazší Pravdě´ (Paramártha).

28. Vzdání se tužeb a pýchy

 

Světské touhy se (nepozorovaně) vkradly do myšlení a promíchaly se s myšlenkami. Společně s tělem se myšlení vytvarovalo do formy (povahy) přání. Tudíž vyvstává otázka: ´Jak je lze od sebe oddělit?´ Poznání Brahman není možné nabýt do té doby, dokud se nevzdáte všech přání. Vzhledem k navyklému způsobu myšlení  ´něco udělat´ a sklízet za to ovoce začala naše vnitřní mysl (Antahkarana) tíhnout k splnění tužeb a to dalo podnět k vzniku ega.

Zapomněli jste na svou ´pravou přirozenost´ (svarúpa) a tím pádem lpíte na konceptu ´já jsem tělo´. Vaše mysl se na základě toho ztotožnila s individuálním vědomím (džíva) a z toho důvodu jste okouzleni světskými touhami a libujete si ve smyslových potěšeních.

Kdyby byly myšlenky pravou přirozeností individuality, pak by tíhly pouze k individuálnímu vědomí a nepojily by se s touhami. Individuální vědomí se během doby, kdy zapomene na své ´pravé já´, snaží uspokojit myšlení. Tak, jak začalo být myšlení poblázněné touhami, tak jimi začalo být posedlé i individuální vědomí.

Individuální vědomí je opravdu věčně svobodné, a je pouze ve formě životní energie. Chlubení se tělem a myslí se spolu s rostoucí namyšleností rozvíjelo, až vyrostlo do tuhé, ale přesto neskutečné pýchy. Právě kvůli ní se individuální vědomí (džíva), jak se zdá, začalo ztotožňovat s tělem, a v jeho nepřetržitém společenství podlehlo tužbám. Ten, kdo se vzdá veškeré pýchy, bude osvobozen a vyjde z oceánu světské existence.

Není možné se čehokoliv dožadovat, neboť všechny objekty jsou pouze Paramátman. Měli byste zaujmout postoj, že ´Toto vše náleží Paramátman. Nechť věci jdou svou vlastní cestou, co já s tím? Ať se stane cokoli, ať se ztratí cokoli, není to moje starost.´ Ten, kdo jedná tímto způsobem, bude přeměněn v Paramátman.

Říká se, že ´velká odpoutanost´ je naprosté zřeknutí se všeho, ´ryzí odpoutanost´ znamená žít v tomto světě jako host v penzionu, zatímco ´nepříliš velká odpoutanost´ je postupné stahování se od světských záležitostí. Když žádná z těchto tří druhů odpoutaností není možná, pak nadšená služba světcům a guruům  z hlediska těla, mysli a vašeho majetku vám dopomůže vytvořit odpoutanost.

Jóginovo štěstí bude vskutku velké, pokud je nastolena odpoutanost od těla. Měli byste se vzdát všech žádostí. Měli byste se přestat pyšnit svým domem, ženou, dětmi a majetkem. To vás osvobodí ze zajetí. Abyste se vzdali pýchy, měli byste uctívat. Měli byste vědět a říkat: ´Nejsem tělo. Já jsem Já.´ Měli byste říkat: ´Já jsem On, který je ve všem.´ Po vyhnání touhy dojdete k poznání, že všechny bytosti jsou Paramátman. To je moment, kdy individuální vědomí získá stav Paramátman. Vzhledem k tomu, že obojí, jak touhy, tak myšlenky, jsou neskutečné, jak by se potom vůbec mohly dotknout individuality?

Individuální vědomí se pomocí těla ukojilo mnoha žádostmi v tomto pomíjivém světě. Myšlenky (čitta) spolu s touhami se proměnily a staly se vášnivé. Ve dne v noci myslí intelekt (buddhi) na smyslová potěšení, která jsou mu blízká. Proto také vznikla pýcha ztotožněná s touhami. Silné vazby  se rozvinuly se světskými touhami a koncepty, které si držíte, se staly překážkou.

Individuální vědomí pokládá všechny věci související s tělem, ať dobré nebo zlé, za své vlastní. Je to kvůli pýše, spojené s tělem. Individualita tak zapomněla na svou ´pravou přirozenost´ (svarúpa) a místo toho se zaměřila na touhy. ´Poznání´ není nic než radikální změna v intelektu. Ve chvíli, kdy jste skutečně zasvěceni, nebo se začnete chovat podle rady Mistra, můžete okamžitě získat osvobození. Poslouchání duchovních rozprav a rozjímání nad nimi je jedinou metodou, jak dojít k ´Nejzazší Pravdě´ (Paramártha).

21. 6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek