Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

8. Rozlišování mezi skutečným a neskutečným (z knihy Amrut laja 2)

18. 9. 2020 - advaita

siddha_datta_gold.jpgSiddharaméšvar Maharadž: Individualita (džíva) sama o sobě není nic než Brahman. Je to Já ve formě Skutečnosti, ve formě vznešené pravdy, kterou je vskutku Brahman. Ten, kdo zakouší iluzi, je skutečný, zatímco samotná zkušenost je neskutečná. To, co je skryté (latentní), je základ, esence, čili Pravda, a to, co je projevené, je neskutečné. Po zřeknutí se veškeré pýchy tu zůstává Absolutno, což je Skutečnost, či základní podpora všeho a všech (Šeš). Vzdát se všech neskutečných konceptů a spoutaností (vazeb) je samo o sobě Nejzazší Pravdou.

8. Rozlišování mezi skutečným a neskutečným

Kdo náležitě přemýšlí a správně rozlišuje, stává se osvobozeným, a ten, kdo tak nečiní, není nic než zvíře, držené v poslušnosti (poddanství). Nejzazší Pravda (Paramártha) je dosažena rozlišováním mezi skutečným a neskutečným. Já samotné je skutečné a vše kromě Já je neskutečné.

Šankara řekl: ´Brahman samotné je skutečné. Svět je neskutečný. Brahman a džíva jsou jedno.´

Individualita (džíva) sama o sobě není nic než Brahman. Je to Já ve formě Skutečnosti, ve formě vznešené pravdy, kterou je vskutku Brahman. Ten, kdo zakouší iluzi, je skutečný, zatímco samotná zkušenost je neskutečná. To, co je skryté (latentní), je základ, esence, čili Pravda, a to, co je projevené, je neskutečné. Po zřeknutí se veškeré pýchy tu zůstává Absolutno, což je Skutečnost, či základní podpora všeho a všech (Šeš). Vzdát se všech neskutečných konceptů a spoutaností (vazeb) je samo o sobě Nejzazší Pravdou.

To, co je skryté a neviditelné, je esenciální, a to, co je otevřené a viditelné, je nepodstatné (zbytečné). Nejste ani tělo, ani smysly, ani prána, ani mysl, ani intelekt. Všechny tyto jevy tíhnou ke změně a jsou odsouzeny k zániku. Pomocí rozlišování pochopte, že jste odděleni od čtyř těl.

Čtyřmi těly jsou: 1) fyzické čili hrubé tělo; 2) jemné tělo; 3) kauzální tělo; a 4) supra-kauzální tělo neboli vědomí.

Hrubé tělo je stvořeno z pěti elementů (prostor, vzduch, oheň neboli světlo, voda a země.)

22. 2. 1933

Překlad: Aleš Adámek