Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

7. Elementy jemného těla (z knihy Amrut laja 2)

11. 9. 2020 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Nejzazším cílem je pochopit, co opravdu jsme. Kdo toho dosáhl, těší se z pocitu uspokojení. Ten, kdo spočívá za jemným tělem, získává vysvobození (mókša) a je zbaven spoutanosti.

7. Elementy jemného těla

Jemné tělo tvoří dvacet pět elementů. Jsou roztříděny do pěti skupin (A-E), přičemž každá obsahuje pět elementů:

A - Skupina mysli neboli vědomí, která je složena z:

1) mysli (manas), 2) intelektu (buddhi), 3) myšlení (čita), 4) ega (aham), a 5) vnitřního vědomí neboli vnitřní mysli, která pozoruje, jak vyvstávají předchozí čtyři části (antahkarana).

B - Skupina životní síly neboli dechu, která je složena z:

1) toho, co dodává tekutou potravu do celého těla (vjana váju), 2) toho, co se nachází v pupku (samana váju), 3) toho, co se objevuje v hrdle (udana váju), 4) nadýmání, které se objevuje ve střevech (apana váju) a 5) toho, co vdechujeme a vydechujeme ven (prana váju).

C - Skupina pěti smyslových orgánů, které zahrnují:

1) oči, 2) uši, 3) nos, 4) jazyk, 5) kůži.

D – Skupina pěti orgánů činností, obsahující:

1) ruce, 2) nohy, 3) ústa, 4) pohlavní orgány, 5) konečník.

E – Skupina objektů touhy, či světských smyslových potěšení, do které patří:

1) touha po řeči či zvuku, 2) touha po dotyku, 3) touha po vidění (spatřených objektech), 4) touha po chuti, 5) touha po vůni.

Nejzazším cílem je pochopit, co opravdu jsme. Kdo toho dosáhl, těší se z pocitu uspokojení. Ten, kdo spočívá za jemným tělem, získává vysvobození (mókša) a je zbaven spoutanosti.

4. 2. 1933

Překlad: Aleš Adámek