Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

16. září 1979 – Celá říše vědomí je vaše, a když si to uvědomíte, seznáte, že nejste individuální osobou (z knihy Semena vědomí)

16. 10. 2018 - Gabi, Aleš, Jirka

maharaj_audio2sm.jpgMaharadž: Připomínání si Gurua zasáhne pouze ty, jejichž ryzí vědomí chce být zajedno s Guruem.
Tazatel: Záleží tedy na nás, zdali uvěříme, že čistá mysl je jedním z nutných požadavků k tomu, abychom dosáhli Sebe-realizace. Slovem „čistá" máme rozumět příznivé myšlenky uvnitř této mysli nebo to jsou jakékoliv myšlenky, které absolutně nedbají na svůj obsah?
Maharadž: Odhoďte kompletně mysl. Je pouze označením individuálního vědomí těla a mysli. Ve skutečnosti jste bez tvaru či jména. Změnila voda, která vyteče z řeky, svoji kvalitu?

16. září 1979

Maharadž: Plamen Višnua je považován za věčně zářící a jasný, a jestliže vstoupil do nějakého těla, neznamená to změnu v (jeho) kvalitě. Ať už plamen vstoupí do těla zvířete či lidské bytosti, neztrácí svoji přirozenou kvalitu. I když budete prohlašovat "já jsem" za své vlastní, tak přesto to není vaše, ale jednotné (pro vše). Celá říše vědomí je vaše, a když si to uvědomíte, seznáte, že nejste individuální osobou.

Tazatel: Maharadž říkal, že "já jsem" je vědomí, skrze které přichází svět; před ním je uvědomění, v kterém ale není žádné vědomí "já". Ve slově uvědomění je zároveň obsažena tato existence, která v sobě zahrnuje také pocit vlastnictví. Takže čí je to existence? Dostáváme se zpět k pocitu „já“.

Maharadž: Kdo chápe a zná váš probuzený stav?

Tazatel: Vjem „já jsem".

Maharadž: Bdělý stav je „jáství", ale kdo pozoruje toto „jáství"? Nejste tady ještě před svým bdělým stavem?

Tazatel: Toto uvědomění neboli vjem bytí má vztažný bod a ten se musí vždy dostat nazpět k tomu, co cítí jeho existenci jakožto bytí a "jáství".

Maharadž: Za tímto pocitem uvědomění není žádný vlastník.

Tazatel: Jak to můžete vědět?

Maharadž: Pouze To je. Je to za všemi popisy, slova zde nemají žádný užitek. Je to trvalý stav a tento projev je pouze jeho pohybem. Nikdo se nestane Parabrahman, nikdo se nemůže stát Parabrahman; Ono je. Před tím, než se "já jsem" objevilo na vás, to je Parabrahman.

Tazatel: Je pochopitelné, že vjem „já jsem" je srovnatelný s egem a myslí. Nyní ovšem Bůh ve svém vlastním popisu Sebe Sama prohlašuje: „Já Jsem Ten, který Jsem," jako zjevenou pravdu. Jsou v tom ale obsažena dvě „já".

Maharadž: Jedno „já" je podklad a druhé „já" je pohybující se vesmír.

Tazatel: Přesto tu ale zůstává vjem „já" i tehdy, když se někdo obrátí zpět a dostane se za „jáství".

Maharadž: Jestliže tento obrat zpět provedete správně, vědomí „já jsem" se zcela ztratí. Není tu žádný pohyb (pozn. č. př.: jedině v nepohybu lze být Neměnným a Nejvyšším stavem, jestliže tu je však sebemenší pohyb, ihned tu je někdo resp. něco, co se pohybuje, a vzápětí začíná dualita).

Tazatel: Guru byl přirovnáván ke slunci, v tomto Guruovi září světlo, a záleží jen na hledajícím, zdali se chce k tomuto světlu obrátit.

Maharadž: Guru je jen nejčistší vědomí, které je všeprostupující.

Tazatel: Ale knihy popisují situace, ve kterých hledající sádhaka pátrá po svém mistrovi, ale říká se, že Guru se více snaží nalézt sádhaku.

Maharadž: Necitujte zde žádné knihy. Ptejte se přímo. Neužívejte ani slovo Guru - nejčistší vědomí, to je vše.

Tazatel: Například tu je hledající, který sedí přímo před tímto nejčistším vědomím. Říká se, že ryzí vědomí projevuje sebe sama osobně stejně jako neosobně. Může potom Guru projevit osobní zájem o sádhaku spíše, než aby se sádhaka sám obracel ke světlu?

Maharadž: Opravdovým hledajícím je ten, kdo touží pouze a jenom získat poznání skutečného Já. Zbytek tužeb vás uschopní k tomu, abyste byl nazýván džívou (osobnost) a ne sádhakou. Je to pouze pouštění draka (názorů) vašeho intelektu.

Tazatel: Znamená to tedy, že sádhaka místo sebe miluje ryzí vědomí, a to více než ryzí vědomí miluje jeho?

Maharadž: Oni nejsou dvěma, jsou jedním. Není tu žádný rozdíl.

Tazatel: To je ovšem řečeno z Absolutní úrovně.

Maharadž: Jestliže pociťujete tento proud lásky, je to vaše ryzí vědomí, které proudí. Nemyslete si, že milujete někoho, nebo že se staráte o Gurua, nebo snad že se Guru musí starat o vás. Je to vaše vlastní Já, které chce znát a které proudí s láskou. Tato láska je skutečným Já, které miluje Sebe Samo.

Tazatel: Není tedy pravdou to, že tu je něco, co neustále vychází z ryzího vědomí, aby pomohlo realizovat právě toto?

Maharadž: Připomínání si Gurua zasáhne pouze ty, jejichž ryzí vědomí chce být zajedno s Guruem.

Tazatel: Záleží tedy na nás, zdali uvěříme, že čistá mysl je jedním z nutných požadavků k tomu, abychom dosáhli Sebe-realizace. Slovem „čistá" máme rozumět příznivé myšlenky uvnitř této mysli nebo to jsou jakékoliv myšlenky, které absolutně nedbají na svůj obsah?

Maharadž: Odhoďte kompletně mysl. Je pouze označením individuálního vědomí těla a mysli. Ve skutečnosti jste bez tvaru či jména. Změnila voda, která vyteče z řeky, svoji kvalitu?

Nádrž vody je pouze představou, voda zůstává stále stejná. Kdo je projevující se skrze všechny velké inkarnace? Kdo je také projevující se skrze osly a prasata? To vše je pouze a jenom vědomí.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek