Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Jóga Vasištha - Kniha IV. - O existenci - IV.028 - IV.31

28. 2. 2018 - Lenka

To, že jedinou skutečností je Brahman, však není moudré říkat nevědomému člověku. Neboť přesvědčení o skutečnosti projeveného světa, jež je hluboce zakořeněné v mysli nevědomého, nelze rozptýlit jinak, než důkladným zkoumáním podstaty a smyslu svatých textů. Ten, kdo před nevědomými lidmi bude tvrdit, že tento svět je neskutečný a jedinou skutečností je Brahman, se dočká jenom posměchu. Ať jim to vysvětlíš sebelépe, nepochopí to o nic víc, než bys naučil mrtvoly tančit. Tuto pravdu mohou zakoušet pouze mudrci.

IV.28, 29, 30

VASIŠTHA pokračoval:

Jakmile to Brahma řekl, zmizel. Bohové chvíli vyčkávali ve svých úkrytech a připravovali se na nový útok. Obnovený boj mezi armádami bohů a démonů byl ještě zuřivější než předtím. Všude zbyla spoušť a zkáza.

Nepřetržité zaujetí bojem vyvolalo ve třech vůdcích démonů prvotní představu “já jsem“. Tak jako zrcadlo odráží předměty, které jsou v jeho blízkosti, tak se jednání jedince odráží v jeho vědomí jako pocit ega. Pokud si však člověk udržuje „odstup“ a není tu ztotožnění se s daným jednáním, potom pocit ega nevzniká.

Když se však pocit ega dostaví, je okamžitě následován touhou po prodloužení života v těle, získání bohatství, zdraví, potěšení atd. Právě tyto touhy démony velmi oslabily. V myslích se jim objevil klam, z něhož vznikly pocity „to je mé“ či „to je mé tělo“, a všechno nevyhnutelně vyústilo v neschopnost dělat to, k čemu byli určeni. Začalo je lákat jídlo a pití. Věci jim skýtaly pocit potěšení, a tak je připravily o jejich svobodu. Se ztrátou svobody zmizela odvaha a oni prožívali strach a obavy. Báli se i pouhé myšlenky na to, že by mohli v bitvě padnout.

Bohové využili situace a zaútočili na démony. Damy, Vjály i Katy se zmocnil strach a z boje utekli.

Když armáda démonů viděla, že jejich dříve nepřemožitelní ochránci utekli, jejich morálka ochabla a oni umírali po tisících.

Jakmile se démon Sambara dozvěděl, že jeho armáda utrpěla krutou porážku, byl vzteky bez sebe a začal zjišťovat, kam se jeho nepřemožitelní démoni poděli. Bojíce se jeho zloby, ukryli se démoni Dama, Vjála a Kata v nejhlubším podsvětí.

Tam jim služebníci boha smrti Jamy poskytli útočiště a dali jim tři dívky za manželky. Démoni žili v podsvětí dlouhý čas, až jednoho dne je navštívil sám Jama. Přišel však bez své hole a bez doprovodu. Démoni ho nepoznali, neprojevili mu náležitou úctu a rozzlobený Jama je vykázal do nejhorších pekel. Po utrpení v mnoha mimolidských vtěleních žijí nyní jako ryby v jednom kašmírském jezeře.

IV.31

VASIŠTHA pokračoval:

Tady vidíš, k jakým neštěstím vede nevědomost a jak tři dříve neporazitelní démoni byli zcela přemoženi a potupeni v důsledku pocitu ega, který vyvolal v jejich srdcích strach. Podlehnutí světu vyrůstá jako smrtící popínavá rostlina ze semínka, jímž je pocit ega. Proto, Rámo, seber všechnu sílu a nech tento pocit ega být. Ustáli se v přesvědčení, že „já neznamená nic“ a buď šťastný. Pocit ega neboli pocit jáství zastiňuje neomezené Vědomí, jehož povahou je čirá blaženost.

Ačkoli démoni Dama, Vjála a Kata původně nepodléhali cyklu zrození a smrti, tak v důsledku svého pocitu ega byli do tohoto koloběhu vtaženi. A tak ti, kterých se báli i sami bohové, žijí nyní jako ubohé ryby v kašmírském jezeře.

RÁMA se zeptal:

Démoni Dama, Vjála a Kata byli neskuteční, neboť si je vykouzlil Sambara. Jak je možné, že se stali stejně skutečnými jako my?

VASIŠTHA odvětil:

Rámo, tak jako byli neskuteční vykouzlení démoni, tak jsme neskuteční i my, bohové a všichni ostatní. Všechny představy o „já“ a „ty“ jsou neskutečné, Rámo. To, že ty a já se zdáme jako skutečné entity, pravdu nezmění. I kdyby se mrtvý člověk zjevil nyní před tebou, tak pořád mrtvým zůstane!

To, že jedinou skutečností je Brahman, však není moudré říkat nevědomému člověku. Neboť přesvědčení o skutečnosti projeveného světa, jež je hluboce zakořeněné v mysli nevědomého, nelze rozptýlit jinak, než důkladným zkoumáním podstaty a smyslu svatých textů. Ten, kdo před nevědomými lidmi bude tvrdit, že tento svět je neskutečný a jedinou skutečností je Brahman, se dočká jenom posměchu. Ať jim to vysvětlíš sebelépe, nepochopí to o nic víc, než bys naučil mrtvoly tančit. Tuto pravdu mohou zakoušet pouze mudrci.

Ó Rámo, ani my ani démoni nejsme skuteční. Skutečné je pouze jediné neomezené Vědomí, jež nepodléhá žádné změně. V neomezeném Vědomí vznikají představy mě, tebe či démonů a ty považujeme za skutečné, neboť vnímající vědomí skutečné je. Jestliže je vědomí v „bdělém stavu“, pak tyto představy vznikají, jestliže je ve „stavu hlubokého spánku“, představy mizí. Přesto v neomezeném Vědomí stavy jako bdění a spánek neexistují. Neomezené Vědomí je čiré, ryzí. Pochop to a buď osvobozen od starostí a strachů pocházejících z rozdělování.


překlad Lenka Vinklerová

další části knihy 

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.