Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Jóga Vasištha - Kniha III. - O stvoření - III.14

5. 4. 2017 - Lenka

Jakmile se objeví ego (jež se však neliší od vědomí), vytvoří si představy různých prvků tvořících tento svět a tak se tyto prvky ve světě objeví. V jednotě vznikne různorodost. Ó Rámo, vzdej se všech falešných představ „já“ a „ty“, odlož i představu džívy a s ním spojených věcí. Jakmile to vše odejde, pochopíš pravdu, která se nachází uprostřed mezi skutečným a neskutečným. Jakmile se všechny mraky rozplynou, jediný nedělitelný celek zazáří, jakoby nikdy zářit nepřestal. Jak poznat, co je skutečné a co není!

III.14

VASIŠTHA pokračoval:

Jak jsem ti již, Rámo, objasnil, tento svět skládající se z ega a bezpočtu zakoušených objektů nemohl být stvořen, a není tudíž ani skutečný. To, co existuje, je Brahman, Absolutno. Tak jako se na klidném moři objeví vlna, je-li hladina zčeřena, stejně tak „pomyslí-li si“ Absolutno, že je džíva, pak se povaha džívy projeví. Tak jako si spící člověk v sobě zdánlivě vytváří různé bytosti, aniž by se kdy vzdal své vlastní samostatné existence, tak vytváří Absolutno pouhou myšlenkou či přáním bezpočet bytostí, aniž by samo o něco přišlo či se nějak proměnilo.

Kosmická forma Nejvyšší Inteligence, Virádž, má pochopitelně povahu ryzí Inteligence, neposkvrněné hrubou hmotou. Kosmickou formu ryzí Inteligence lze připodobnit k nikdy nekončícímu snu spícího člověka, v němž existují města, paláce a všemožné bytosti.

V této Nejvyšší Inteligenci je i Stvořitel Brahma pouhou myšlenkovou formou. Vědomí, zobrazující samo v sobě své vlastní myšlenkové formy, je zdánlivým pozorovatelem i tím, co je pozorováno, což ale všechno jsou jen pouhé představy. Všechno to existuje a rozvíjí se jen zdánlivě. Podobně jako se kosmické Bytí vynořilo z kosmického Vědomí coby myšlenková forma, tak se vynořilo i vše ostatní z myšlenek tohoto kosmického Bytí, jako se jedna lampa zapaluje od druhé. Ale to vše je od tohoto jediného kosmického Bytí neoddělitelné, neboť právě v Něm se příslušné myšlenkové vibrace objevily.

Brahma sám je kosmickým Bytím, formou a kosmická forma neboli Virádž je celým stvořením, včetně džívy a základních prvků, z nichž se stvořený svět skládá.

RÁMA se zeptal:

Pane, je tu jen jeden kosmický džíva, který je univerzální, nebo jich je mnoho či tvoří nějaké uskupení?

VASIŠTHA odpověděl:

Není tu jeden džíva, ani jich není mnoho, ani netvoří žádné uskupení. Džíva je pouhé zdání! Jediné, co existuje, je Brahman. Protože je všemohoucí, jeho myšlenkové formy se materializují. Jen z důvodu nevědomosti se To Jediné zdá být rozmanité. A tato nevědomost zmizí skrze dotazování se po pravdě, podobně jako zmizí temnota, posvítíme-li si lampou. Brahman sám je kosmickou duší neboli Mahádžívou i milióny individuálních duší zároveň. Nic jiného než Brahman neexistuje.

VASIŠTHA pokračoval:

Kvůli představě vnímaných a poznávaných objektů se Vědomí stává džívou, duší jedince, a zdánlivě podléhá opakujícímu se koloběhu života a smrti, samsáře. Jakmile odejde mylná představa, že poznávající je oddělen od toho, co je poznáváno, pak je obnovena rovnováha.

Běžnými a někdy i zvláštními cestami se jediný Mahádžíva stává individuálním džívou, dědícím po předchozích generacích pocit duality a individuality.

Záhadná moc Inteligence, která podivuhodným a nevysvětlitelným způsobem vytváří nekonečnou různorodost jmen a forem, se nazývá ego. Totéž Vědomí, které touží zakoušet samo Sebe, se stává poznatelným světem. Pouze nezralý člověk v tom může vidět skutečnou proměnu či dokonce skutečný projevený svět. Protože neexistuje nic jiného než Vědomí, Inteligence.

Oceán je ve své podstatě voda, vlny jsou též voda a když si tyto vlny hrají, hladina se zčeří, ale je to stále voda. Stejné je to se světem. Podobně jako oceán může pozorovat a rozpoznávat individualitu vlnek, tak si Inteligence vymyslí nezávislé jedince a zrodí se ego, jáství. To všechno je nádherná hra záhadné síly Inteligence a právě to nazýváme vesmírem.

Jakmile se objeví ego (jež se však neliší od vědomí), vytvoří si představy různých prvků tvořících tento svět a tak se tyto prvky ve světě objeví. V jednotě vznikne různorodost. Ó Rámo, vzdej se všech falešných představ „já“ a „ty“, odlož i představu džívy a s ním spojených věcí. Jakmile to vše odejde, pochopíš pravdu, která se nachází uprostřed mezi skutečným a neskutečným. Jakmile se všechny mraky rozplynou, jediný nedělitelný celek zazáří, jakoby nikdy zářit nepřestal. Jak poznat, co je skutečné a co není!

Tuto Inteligenci poznat nelze. Zatouží-li být poznatelná, pak ji známe jako svět. Mysl, rozum, ego, pět hlavních prvků a svět, nespočet jmen a forem, to vše je pouze Inteligence. Člověk, jeho život a práce jsou navzájem neoddělitelné prvky, jsou to nehybné a pohyblivé projevy téhož. Džíva, mysl a všechno ostatní jsou jen vibrace ve Vědomí.

VASIŠTHA pokračoval:

Opravdu tu existuje Inteligence, která ví, že nemůže být spálena ani rozřezána, zmáčena ani usušena. Ví, že je věčná, všudypřítomná, neměnná a nehybná. To je pravda. Lidé se rádi dohadují, matou druhé, ale přitom jsou sami zmateni. Ó Rámo, my jsme již mimo toto zmatení. Změny v tom, co je neměnné, jsou jen představou nevědomých a zmatených lidí. Z pohledu mudrců, již dosáhli sebepoznání, se ve Vědomí či Inteligenci žádné změny nedějí.

Ó Rámo, jediné Vědomí se rozprostřelo jako prostor, aniž by se jakkoli proměnilo. Poté se projevilo jako vítr, jenž představuje pohyb. A pak se toto jediné Vědomí ukázalo jako oheň, voda a země se svými nerosty i těly živých bytostí. (Pěti základními prvky jsou prostor, vzduch, oheň, voda a země – pozn. L.V.)

Jakmile zmizí představa vnějších poznatelných objektů, je tu sebepoznání. Pokud však ještě zůstane představa únavy, netečnosti a nevědomosti, přijde stav hlubokého spánku. Protože po všechny časy existuje pouze jediné Vědomí, jediná Inteligence, lze říci, že prostor zároveň existuje i neexistuje a stejně tak zároveň existuje i neexistuje svět.

Tak jako patří k ohni teplo, k lastuře bělost, k vodě tekutost, k cukrové třtině sladkost, k mléku smetana, k ledu chlad, ke svícení jas, k semínku olej, k řece proud a ke květině vůně, tak k Inteligenci patří svět. Svět existuje proto, že existuje Inteligence a svět je tělesnou formou Inteligence. Není tu žádné rozdělení, žádná odlišnost, žádný rozdíl. Proto lze říci, že svět je i není skutečný. Skutečný díky Inteligenci, která je jeho podstatou, a neskutečný proto, že neexistuje sám o sobě, nezávisle na Inteligenci. Tato Inteligence je nedělitelná, nemá části, nemá větve.

Nelze však říci, že je-li neskutečný svět, je neskutečná i jeho příčina, Inteligence. Takové tvrzení je jen sled slov beze smyslu, neboť se příčí naší zkušenosti. Existenci Inteligence či Vědomí nelze popřít.

Přišel třetí večer a shromáždění se rozešlo.


překlad Lenka Vinklerová

další části knihy

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.