Nová kniha:

Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.

www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Vaším osudem není smrt, ale zánik "já jsem"

27. ledna 1980

Maharadž: Jména se vztahují k projevu pětielementární hry a "já jsem" je produkt. Když se stabilizujete v "já jsem", dostanete se za všechny pochybnosti a potřeby. Pokud se vracíte do zdroje, z kterého se objevilo "já jsem", je to elementární hra. Pětilelementární hra nemůže pozorovat zdroj, ale zdroj zná hru. Cítíte, že se vaše pochybnosti vyjasnily, ale sevření chapadel individuality jsou tak pevná a lstivá, že si jich dokonce nebudete ani vědomi. Tato tělesná schránka pěti elementů se podmiňuje na ego či individualitu. Když transcendujete tělo, přebýváte v "já jsem" (v projevu). V tomto stavu víte, že vše je elementární hra. Dokud přetrvává "jáství" nebo je realizováno "já jsem", je také pochopeno, že je zde jiný Absolutní princip, kterému se děje pozorování, a že se tento Absolutní princip nachází mimo čas. Vědomí je všude stejné, vezměte si společnou podstatu pšeničné mouky. Budete říkat, že Čapáti (druh pšeničného chleba) jsou rozdílné?

Tazatel: Ale charaktery lidí jsou různé.

Maharadž: Je to jako zlato, ornamenty jsou rozdílné, ale zlato je stejné. Dešťová voda je bez chuti a vůně, ale když dopadnou dešťové kapky na zem, vyrostou různé druhy vegetace. Nejdete k jádru věci a nehledáte jednotu; ztotožňujete se s tělem a myslíte si, že jste odlišní. V samém jádru je pět elementů.

Tazatel: V jádru je "jáství".

Maharadž: "Já jsem" je centrum či esence potravinového těla, které je výsledkem pěti elementů. Z jedinečné činnosti se zde objevila voda, vegetace a tak dále; takže "jáství" je kulminací aktivity pěti elementů. Toto "jáství", vždycky zakoušené mimo tělesné vědomí, je váš osud. Pokud přebýváte v osudu jako "já jsem", pochopíte, že to není vaše smrt, ale zánik "jáství". Pouze v něm spočívejte a ono samo vám řekne svůj vlastní příběh.

Pátráte po Guruovi, hledáte jeho požehnání a padáte k jeho chodidlům; je tomu tak proto, že jste nespočívali ve svém Já. Proto nejste schopni tolerovat své Bytí. Hledáte, protože jste ještě nerealizovali své Já.

Diamant osvětluje vnitřek i vnějšek, rovněž tak je projev světa vnitřní a vnější. Proč naříkáte a bědujete? Protože nedokážete snést své Bytí. Nejste schopni jít do tichosti; tudíž chodíte sem a tam a pomlouváte. Stejně jako když jedou ženy ve vlaku, a pokračují v šití. Každý má takový či onaký zájem, jen aby snesl dotek "jáství". Lidé chtějí manželku a rodinu, protože potřebují mít nějaké zaměstnání, aby dokázali snést Bytí. Toto Bytí z důvodu utrpení, které vám přináší, léčíte formou světských aktivit, ale ve skutečnosti je váš pravý stav za projevem. Lidé uctívají různé bohy, ale co je to Bůh? Znamená to Sebepoznání "já jsem". Když spočíváte v "já jsem", obdržíte jeho poznání, a v procesu jej transcendujete, a poté jste ve svém skutečném stavu, pak už více Sebepoznání nepožadujete. Můžete se snažit vyhodnocovat svět, bohy, ale jakmile dosáhnete skutečného stavu, jste tím nejvyšším.

Dokonce i před takzvaným zrozením se nachází "jáství" ve skrytých podmínkách ve vegetaci. Následně, po vegetaci, přechází s tělem v existenci. Kdo je Džňánin? Džňánin je ten, kdo došel k závěru o původní látce "já jsem", a stojí od ní opodál. Předpokládáte, že máte mnoho znalostí a přesto jste nebyli schopni zbavit se své individuality. Ale pokud si v mysli držíte i jen dvě slova (z toho, co jste slyšeli), je vaše práce u konce.


Z knihy I am Unborn (Jsem Nezrozen) přeložila Gabi Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.