- Nacházíte se zde:
- Portréty
- Nisargadatta
- Jsem nezrozen
Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Jsem nezrozen
29. ledna 1980
Maharadž: Vše, co je zde zaseto, nepřijde nazmar; stejně jako mladé dívky dospívají v různém čase, některé dřív, jiné později; jako voda ztékající z polí. Semínko mohutného stromu je malé, ale obsahuje celý budoucí strom. Vlastní princip projevu je v semenné podstatě. Dobrý zahradník umí rozlišit mezi množstvím semínek; je tím, kdo semínka vybírá. Je tedy jedním z nich anebo je od nich oddělen? Můj Guru mi slovy ukázal mou věčnou pozici. Ať už jste cokoliv, běžte ke kořenu, k "já jsem". Jděte a staňte se jím, ono je podstatou projevu. Dalším vývojem bude přijít na to sám a zjistit, jak to je.
Přirozený stav je ten, odkud vzešlo semínko. Tento princip "jáství" zakouší sebe sama a svět zároveň. Semeno je z rodičů, tak si myslíme, že vznikáme z rodičů. Ale dobrý zahradník ví, že on není semínkem. Ten, kdo zná "jáství", není semínkem. Jděte k počátku a dospějte k "já jsem"... ano...ano...říkejte "já jsem" beze slov. Zkoumání vám odhalí, že to je výsledek pětilelementární hry. Je zde však jiný princip, který "já jsem" a elementární hru pozoruje.
Tazatel: Je toto "já jsem" původním principem?
Maharadž: Udržovaný kým? Není podporován potravinovou esencí?
Tazatel: Ano.
Maharadž: Forma potravinové esence značí formu těla. V potravě je kvalita "já jsem". Nikoli "jáství" "někoho". Protože je to produkt potravy, Džňánin říká: "Nejsem tím", zatímco nevědomý člověk řekne "Jsem toto tělo". Esence potravy je "já jsem", není tedy tato potrava formou lidské bytosti (tělem)?
Tazatel: Je.
Maharadž: Odkud jste vyšli a kam postupujete? Poznání, které vzešlo jen prostřednictvím nasbíraných slov, neznamená, že jste se zbavili tužeb a vášní. "Já jsem" značí všechnu tuto podívanou, kterou vidíte. Později také uvidíte množství vesmírů, dovádějících v tomto "já jsem". Když toto vše slovně pochopíte, stanete se třeba pseudo-Guru, což však není realizace. Musíte pochopit, že vy pouze pozorujete, nejste tím, nejste tímto "já jsem", ve kterém dovádí tyto vesmíry.
Tazatel: Jaký je stav Džňánina, který je stranou od semínka a stromu?
Maharadž: Nirvána, Nirguna (bez kvalit), Parabrahman (Absolutno), on je Satguru (jiný výraz pro Absolutno) a nepožaduje žádnou zábavu. Je pozorovatelem a pozorovaným. Džňánin dosahuje stabilizace v pravém věčném stavu; není nikdy vyrušen z věčnosti. Stav Satgurua je zajedno s věčným stavem a zůstává v něm nepřetržitě.
Tazatel: Můžete rozvést, jak vidí Džňánin vesmíry, které dovádějí v "já jsem"?
Maharadž: Realizujte podstatu spontaneity, nemůžete dělat nic, tento princip byl v latentních podmínkách, poté bylo zformováno tělo, udělal jste něco vy? Vše to je spontaneita. Stav Parabrahman je vždy neprojeven, všechny projevy jsou výrazem Parabrahman. Světci a různá vtělení jsou reklamou stavu Parabrahman. Kde jsou nyní? Splynuly s Parabrahman, s Absolutnem.
Já se zdánlivě jevím, že vykonávám všechny tyto činnosti, ve skutečnosti se oni pouze dějí, a můj stav je za entusiasmem a touhami.
"Já jsem" je složené z osmi částí (pět elementů a tři Guny); neustále má však příchuť "já jsem". Tato chuť "Já" je pro mě vůní všech Brahmanandů (Vesmírů). Když říkám mně, znamená to Absolutnu.
V momentu početí jste nevěděli, že jste, a nyní přemýšlíte o smrti. Dokáže si matka pamatovat první chvíle dítěte v děloze?
Poznání "já jsem" je nekonečně malé, ale v něm jsou Brahmanandy (Vesmíry).
Tazatel: S čím člověk zakouší nebe a peklo, když jsou tělo i mysl zničeny?
Maharadž: Jak zde může být zakoušení po smrti, když obojí zmizelo? Kdo postupuje dál?
Tazatel: Proč není "já jsem" zakoušeno do dvou let od narození, když už jsou zde tělo a životní dech? Je to čiré vědomí?
Maharadž: Je to něco jako nezralé (zelené) mango; sladkost je v něm skrytá. V dítěti je "já jsem" v skryté podobě, tudíž nemůže projevit sebe sama. V nezralém ovoci je konečná chuť přítomna, ale skrytě.
Tazatel: Co to znamená Brahman?
Maharadž: V Brahman je vše iluze, pozorování toho všeho se děje věčnému stavu - Parabrahman. Ve stavu Brahman je zaznamenána změna. Jako dítě jsem dítětem, v pubertě jsem teenagerem, která z identit je tou vaší? Kde můžete setrvat? Toto je princip Brahman, takže v něm je všechno Brahman, iluze.
Tazatel: Zrození zde není, ale někomu říkáte, že je?
Maharadž: Nevědomcům, kteří jsou posedlí smrtí, říkám ano, jsou zde zrození. Pouze tomu, kdo je schopen pochopit, dávám konečné poznání.
Co víte o tomto zrození? Nevědomí lidé nevědí o svém zrození a hovoří přitom o budoucích zrozeních jiných. Věděl jste v momentu zrození, že máte rodiče? Dojděte k závěru: Jsem nezrozen, byl jsem nezrozen a budu nezrozen!
Z knihy I am Unborn (Jsem nezrozen), rozhovorů s Šrí Nisargadatta Maharadžem přeložila Gabriela Adámková
