- Nacházíte se zde:
- Portréty
- Nisargadatta
- Spolykejte Bytí
Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Spolykejte Bytí
34. Spolykejte Bytí
16. ledna 1980
Maharadž: Ve formě je Bytí, v Bytí je láska být.
Tazatel: Jakmile jste svědek a ne ten, kdo myslí, jak dlouho trvá dostat se za něj?
Maharadž: Přestaňte klást hloupé otázky. Celé Bytí vzešlo z výronu tekutiny, tak jaká pak otázka dostat se za? Přišlo spontánně z této vlhkosti. Nežádal jsem o něj. Jak vyvstala tato otázka pozorování? Říkám vám o tom, co jste, jste stvořeni z výronu, z Bytí a toto Bytí je opravdu opovrženíhodné. Pochopili jste? Je to váš egoismus, kterého je třeba se zbavit. Když jste svědkem, nejste tím ani oním, jaký je váš současný stav? To vám říkám. Poskytuji vám náznaky, spjaté s tím, co je před vašim Bytím, nejsou však skutečné, jsou to jen náznaky.
Tazatel: Bytí je svědek, proto se ptám.
Maharadž: Pozorování na úrovni Bytí souvisí s projeveným hrubým světem. Já vám říkám, jak se Bytí objevilo. Lidé se nechají unášet zázraky, ale největším zázrakem je Bytí, celý svět je jeho vyjádřením. Vysvětluji svůj stav, co jsem. Současně se světem jsem nabyl svou formu, to je největší zázrak. Poté, co jsem potkal svého Gurua, zkoumal jsem pouze sebe sama. Nevěnoval jsem pozornost ničemu jinému, jen sám sobě. Moje přítomnost je mým největším kapitálem; nemám již více potřebu navštěvovat jiné světce. Můj Guru mě učil To, co jsem, hloubal jsem jen nad tím. Mé vědomí se objevilo zároveň s tělesnou formou. Můj původní stav je ten, kde není žádné "já jsem". Vysvětluji vám svůj stav věcí ze své úrovně, vy musíte realizovat sami sebe. Jako "já jsem", co pozorujete?
Tazatel: Vše je a není.
Maharadž: K tomu zde musí být Bytí. Kde je pak otázka pozorování? Pozorování čeho? Naznačil jsem jak se vtělení odehrálo. Co jste mimo tuto tekutinu? Takže kde je pak otázka něčeho dobrého a špatného? Zdržím se svého úsudku o této tekutině, v níž je kontaktován celý svět. To, že pozoruji svět, se jednoduše událo, a pocit ´jsem, existuji´měl také prostý příchod. V hluboké meditaci mi Guru naznačil jak k sobě přišla tato forma, Bytí, a také svět. To mi bylo odhaleno v hluboké meditaci. Krišnamurti nikdy neodkryje toto tajemství, odhalí to pouze v soukromí, mezi čtyřma očima.
Tazatel: Zná znalec sebe sama?
Maharadž: Ano, avšak na základě toho, co mi řekl Guru jsem si uvědomil, že nejdůležitější je můj stav před Bytím; ten, kde žádné Bytí nebylo. Kdyby zde nebyla zvěst Bytí, kdo by pozoroval tento zázrak?
Tazatel: Kdo by to vytvořil?
Maharadž: Je to spontánní stvoření, Bytí nemá žádného stvořitele. Semínko vyklíčí a máme rostlinu. Říkáme, že to stvořil Bůh, ale je to vše spontánní proces. Z malého semínka vyroste obrovský banánovník. Lidé uctívají Boha kvůli strachu ze smrti; je tomu tak, protože přijali smrt.
Tazatel: Je to, co je před Bytím, Maháradžovou vědomou zkušeností?
Maharadž:Je to věčný stav. Hovořil jsem o vědomém stavu, kde je Bytí pomíjivé a já ním nejsem. Vše, co předchází Bytí, je věčné.
Tazatel: Ví to Maharadž ze své zkušenosti?
Maharadž: Protože předcházím všemu, Parabrahman a Paramátman jsou mými jmény před vědomím. V tomto stavu nejsem s ničím ve spojení.
Tazatel: Je toto pravda pro všechny? Někteří vědí, zatímco jiní nevědí.
Maharadž: Nezabývám se ostatními, kdo jiný kromě mně může být ? Když se zřeknete Bytí, vše, co zůstane, je tento stav. V tomto stavu nemám žádný svazek s někým; jsem v něm sám, sám beze slov, před slovy. Existuje tvrzení: "Jsem sám, ať je mne mnoho," toto je Mája.
Tazatel: Necítil jste se v Parabrahman osamocen?
Maharadž: Tato věta vyvstala, když se objevilo Bytí, když zde došlo k vibraci. Odmítám Upanišády, učí důkladně, ale nedotýkají se mně. Upanišady znamenají "jděte ven". Vše, co je napsáno ve jménu filosofie, užívajíce přitom nezpracovaný materiál, není nic než nevědomost. Tři Guny jsou citová rozpoložení a nejsou pravdou. Tento velký omyl, tento falešný svět je vytvořen z plivance. Lidé jsou instinktivně zahanbeni, to je důvod, proč si chtějí schovávat své intimní partie. Jak můžete mít ego s ohledem na tento aspekt? Je to ten nejbídnější stav, odkud a kam pak budete postupovat!
Tazatel: Odnikud nikam.
Maharadž: Budete mít zájem předvádět veřejnosti tuto tekutinu? Tanečnice mají své přítele v každé vesnici. Jedna takováto dívka narazila na velkého muže a přišla o svou identitu, s tímto velikánem již neměla žádnou identitu. Při setkání s ním byly všechny její hříchy z minulých životů spáleny na popel. Kábír řekl, že recitoval posvátné jméno milionkrát, konal pokání, ale nerealizoval do té doby, dokud nepotkal dokonalého Gurua, který jej přehodil přes všechny světy do dokonalosti.
Bytí není pravdivé, svět také není pravdivý, je pouze vyjádřením nechtěného Bytí. Jak může někdo získat klid pouhým prožitkem? Všechny prožitky jsou falešné, je zde někdo, kdo dovedl "já jsem" do tichosti pomocí prožitků? Do tichosti můžete jít pouze tehdy, když je Bytí plně uspokojeno a zapomene na sebe sama, klid leží tam, kde není Bytí.
Z knihy ´I am Unborn´ přeložila Gabi Adámková
