Nová kniha:

Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.

www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Vše, co je vytvořeno, je zásluhou poznání "já jsem"

Maharadž: Probuzení se děje tělu.
Tazatel: Něco si bylo tohoto těla vědomo.
Maharadž: Pozorovatel nemůže "být" za nepřítomnosti poznání "já jsem". Koho vidíte, pokud si neuvědomujete "já jsem"? S tímto poznáním "já jsem" jste všechno překryli. Pěti-elementární svět je pouze výtvorem tohoto "já jsem".
Tazatel: Je tu nějaké poznání stavu přechodu z Absolutna do "já jsem"?
Maharadž: Prozatím nad tímto stavem přechodu nehloubejte.
Namísto toho se věnujte skutečnosti, že vaše vědomí je celým vesmírem, a buďte zde.
Buďte obezřetní když se vynoří takové prožitky, že vy získáváte Tuto zkušenost – buďte si zde vědomí "já jsem" a všechny další zkušenosti budou transcendovány. Další stupeň přijde jedině tehdy, pokud přebýváte v "Já". Když jste přesvědčeni, že "celkové vědomí je mým Já"; když je toto přesvědčení zapuštěno, jedině tehdy vyvstane možnost dalšího růstu.
Obracejte se k principu tohoto stavu dostatečně dlouhou dobu. Veškerá velikost, významnost a velkolepost celého světa přebývá v principu "ty jsi" a "já jsem". To je oporou a to samo je velikostí. Není zde žádný jiný prostředek, žádná jiná cesta kromě bezpodmínečné víry a přesvědčení v "Já". Není zde žádná alternativa.
Jste pořád neposedný.
Tazatel: Tělo si dělá, co chce.
Maharadž: Toto veškeré vzrušení máte proto, že se cítíte šťasten kvůli poznání, které jste obdržel. Ať už jste si vyslechl jakékoliv poznání a intelektuálně jej přijal, musíte "být". Berte to tak, že už To jste. "To" znamená žádný tvar, žádná forma.
Vše, co vidíte, náleží pouze Tomu, vašemu "jáství". "To je," spontánně. Vy jste tím principem. Nesnažte se to rozluštit svým intelektem. Pouze to pozorujte a přijímejte to tak, jak to je.
Tazatel: Kdy získáme tyto zkušenosti (prožitky) atd.?
Maharadž: Vše, co je vytvořeno, je vytvořeno zásluhou poznání "já jsem". Nenásledujte cestu honby za prožitky. To vše vytváří vaše vědomí.
Tazatel: Nevznikne tu z prožitku "jáství" naprostá osamělost?
Maharadž: Nebuďte příliš domýšlivý. Kladete velice hlubokou otázku. Nejprve musíte naslouchat, pak kontemplovat a meditovat. Jedině potom můžete klást takové otázky.
Tazatel: Zakusil jsem tuto naprostou osamělost. Vidění všeho jako "já" činí člověka velmi osamoceným.
Maharadž: Proč neustále Pozorovatele členíte? Vše jste Vy.
Tazatel: A to je zkušenost naprostého osamocení.
Maharadž: Ještě pořád jste nerozpoznal tuto nepatrnou stopu. Jste ze všeho nejdřív plně přesvědčen, že nejste individualitou?
Tazatel: Ne.
Maharadž: Tak se neptejte. Otázky můžete klást jedině tehdy, jste-li přesvědčen, že nejste podmíněn tělem, myslí a totožností s pohlavím muže. Co je Bůh? Všechna velikost (důležitost) je zde kvůli "já jsem". Není jiná cesta, pouze toto přesvědčení. Toto je to. Jméno a tělo vyvstávají z "já jsem". Pokud chcete ve chvíli, kdy se objeví hlad vědět "kdo" má hlad, prostě to zaznamenejte. Myslíte si, že jste všechno pochopil, ale není tomu tak. Vy jste tím, kdo toto vše poslouchá. "Kdo" to pochopil? Vy jste vším, co kdy bylo vytvořeno. Jste tu pouze Vy.
Tazatel: Toto poznání je novým semínkem a právě zapouští kořeny.
Maharadž: Kdo je semínkem? Toto poznání je odvěké. Přišlo z Věčnosti. Semeno se objevilo z věčného Absolutna, které je zde neustále; toto semeno je "jáství". Objevilo se spontánně; jeho stopa je v nás. Toto malé semínko vyklíčí a je vytvořen celý svět. Pokud na vás měly dopad ranní promluvy, pak veškeré tělesné disciplíny budou zbytečné. Jsou přebytečné a nebudou mít na vás žádný efekt. Pamatujete si stav, na který jsem vás adresoval během ranní promluvy? Oba stavy jsou totožné. Plně vstřebejte to, o čem jsem vám ráno říkal a staňte se Tím. Pokud se vám to nelíbí nebo to nemůžete přijmout, pak na vše zapomeňte a dělejte si co chcete.
Tazatel: Já Vás Maharadži neopustím.
Maharadž: V případě oddaného (bhakti) zpočátku oddaný nechce Boha opustit. Později, dokonce i když oddaný Boha požádá, aby odešel, Bůh ho neopustí. Bůh znamená poznání "já jsem". Poznání "já jsem" je Bůh (Bhagavan). Mluvím už víc než 80 let, ale toto poznání mne pořád neopouští. Není to už dost? Co na tuto konkrétní věc řeknete? Třebaže se snažím tento princip odhodit, neopustí mně, a dokonce i kdybych chtěl, nemůžu k němu přilnout.
Tazatel: Jaký je to princip, který nemůžete odhodit či přilnout k němu?
Maharadž: Jelikož vše je Vámi, nemůžete to od sebe odstřihnout. Toto poznání "jáství" je vaší součástí. Jak ho můžete odhodit? Když jste ukotven v Bytí ("jáství"), realizujete, že vše jste Vy. Je to vše Váš výtvor.

Z knihy "Beyond Freedom" (Za Svobodou), která vyšla v srpnu minulého roku. Knihu rozhovorů s Šrí Nisargadatta Maharadžem připravila Maria Jory s pomocí S. K. Mularpattana.

 

Přeložila Gábina Štefániková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.