- Nacházíte se zde:
- Portréty
- Nisargadatta
- Átma Prém
Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Átma Prém
10. leden 1981
Tazatel: Pracuje vědomí skrz mysl?
Maharadž: Vše se odehrává ve vědomí. Již dávno jsem se vzdal své svobodné entity, entita je zcela vyloučena; vše je pouhým projevem ve vědomí. Tak jako je nit základním prvkem každého kusu oblečení, stejně tak je vědomí esencí veškerého projevu. Toto musí být hluboce vnímáno a nelze k tomu dojít, dokud je zde ztotožnění s tělem. Tak dlouho, co se budete ztotožňovat s tělem, budete přemýšlet o prospěchu pouze teto pseudo-osobnosti.
Celý svět je v činnosti, dokud máte toto vědomí. Jakmile vědomí odejde, není zde nic. Pochopte, že je rozdíl, mezi tím, kdo mluví pouze na základě toho, co se naučil z knih, a tím, kdo mluví z vlastní zkušenosti.
Džňánin se ztotožňuje s univerzálním vědomím, a tak se dokonale všemu a všude přizpůsobuje. Dochází k pouhému pozorování. Tento psychosomatický aparát je tu jak v případě džňánina, tak nevědomého, ale ten, jež je nevědomý, se s tělem ztotožňuje a je dle situace střídavě šťastný či nešťastný. Džňánin jen vše pozoruje, a není individuálně vtažen do žádného dění.
Opakuji to znovu a znovu, poslouchejte prosím; pochopte to, kvůli čemu se cítíme naživu, pochopte toho podstatu, chuť, pak ztotožnění s tělem odejde.
Sebeláska (Atman Prem), toto bytí se přihodilo bez jakékoliv vašeho úsilí. Jaká je jeho podstata, jeho chuť, co to je? To musíte zjistit.
Ukotvěte vaši totožnost důkladně v tomto pocitu být, existovat, nepřidávejte mu údy, tvar či formu. Pro jednou, co mu dáte formu, omezili jste jej.
Pochopte tuto energii, která se nachází za veškerým projevem tohoto světa.
Kladete mnoho otázek, pídíte se po odpovědích v různých knihách a slovech místo toho, abyste je intuitivně zakusili. To není poznání. Poznání pramení bez úsilí z vědomí, ze svého vlastního popudu.
Tato energie, jež je zdrojem celého projevu, byla pojmenována různými jmény. Lidé se modlí k těmto jménům a formám , ale nemodlí se k pocitu být, teto substanci, jež je představuje. Modlete se pouze k tomuto pocitu být.
Tak jako neexistuje pocit oddělenosti mezi dvěma skutečnými přáteli, tak jako tito přátelé beze slov vědí o potřebách toho druhého a spontánně se jeden o druhého starají, stejné přátelství byste si měli vybudovat s touto substancí (bytím). Nikoliv však vztah, v němž zaujímáte postoj toho, kdo se modlí ve svůj prospěch, ale skutečné přátelství. Sjednoťte se s poznáním "já jsem", zdrojem vnímání, samotným bytím.
Lidé přemýšlejí a mluví o všem možném, kromě teto základní věci, o níž jsem jim řekl. Zajímají se o přírodní úkazy, vytvářejí vědu o Bohu, jsou zaujati tvary, jež jsou již projeveny. Ale nevěnují pozornost prvotnímu zázraku, tomuto tělu a jeho životní síle.
Tento úkaz ignorujeme. Za nepřítomnosti vědomí zde není ani Bůh. Bytí i podstata Boha se nacházejí v tomto vědomí, a tudíž také v tomto těle.
Jak se zde objevily chrámy a kostely? Na základě podnětu vědomí v těle. Vědomí je semínkem Brahman, Boha, všeho. Události se dějí a projevují, pokud je zde vědomí, a toto vědomí je v těle.
Nic z toho, co vám říkám, vám nepřinese užitek ve světě, říkám vám jen to, co jste. Pokud hledáte ten druh klidu, jenž je neocenitelný, můžete jej získat pouze stabilizováním sebe sama ve vědomí, s pevným přesvědčením.
Pojmem přesvědčení míním žádnou pochybnost, pevnost, neotřesitelnost, žádné vlnění - mějte tento druh přesvědčení ve své bytí. Nemyslete na nic jiného, nemodlete se k ničemu jinému. Protože je tu Ono - Atman Prem, je tu vše.
Co se děje ve chvíli zvané smrt? Vše, co tento koncept představuje, je, že je upuštěna tato špetka vědomí (Atman Prem). Je neochotně odevzdáno vámi přijatému konceptu – času.
Džňánin jej odevzdá své vlastní přirozenosti.
Komu bychom měli předat Atman Prem, tuto existenci, jež jsme tak dlouhou dobu ochraňovali? Nevědomý člověk odevzdá Atman Prem konceptu času. Nevědomý žák (bhakti), jej odevzdá konceptu Boha. Džňánin jej odevzdá své vlastní přirozenosti.
Získali jste něco z toho, co vlastníte jako entita, díky svému úsilí?
Je zde opravdu něco, co vlastníte? Ne. Toto tělo, toto vědomí přišlo spontánně, stejně jako spánek přichází kdy chce. Nemáte pod kontrolou dokonce ani bdělost ani spánek. Co je vaše? Kdo si začal uvědomovat sebe sama na základě svého úsilí?
Tato pseudoidentita si myslí, že je to ona, která je činná a pracuje. Já k vám nyní promlouvám jako vědomí. Může mi z vás kdokoliv říci něco o tomto poznání, bytí, jímž jste?
Tazatel: Vědomí děkuje vědomí za vše znovu a znovu.
Maharadž: Mluvil jsem o tom, o čem nelze být nic řečeno. Přijměte tento drobek, ochutnejte jej a spolkněte.
Poslechněte si toto: Bůh může existovat pouze v srdci člověka, nikde jinde. Ztotožňujete se s tělem a omezujete sami sebe. Ale pamatujte: Nepřehlížejte toto tělo, je to příbytek Boha, pečujte o něj. Pouze v tomto těle lze realizovat Boha.
Toto veškeré rozlišování (Bůh, tělo, vy) je tu jen pro analytické pochopení Boha. Ve skutečnosti je to vše jen "Já", vše spolu dokonale souvisí.
Z knihy Před vědomím přeložila Gabriela Štefániková
