Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Když jste přesvědčeni o Pravdě, Mistrovo kázání přineslo ovoce
21. 10. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Ten, kdo je bez pochybností a bez chybných pojetí, je Jógin (dokonalá bytost, jež dosáhla cíle). Jen ten zná Já, neboť chápe že tu není žádná jiná část oddělená od Jednoty (nedvojnosti). Když nabudete právě toto pevné přesvědčení, stáváte se prosti všech hříchů. Když se tímto způsobem stanete Pánem, jste všemocní. Máte-li poznání Já (Brahmadžňánu), pak vnímáte ženu, děti, dům, svět atd. jako Brahman, neboť žádný objekt nemůže existovat bez Brahman. Pouze taková bytost opravdu pochopila písma a je příjemcem Mistrovy milosti. Čím větší jsou pochyby a falešné představy, tím více se vzdalujete od Skutečnosti.
Přednáška 43
„Jakmile se přesvědčení pevně zakoření v pravdě, pak prostřednictvím stezky Poznání dojdete náležité velikosti. Potom si musíte dát pozor, aby stav Skutečnosti nebyl nikdy narušen.“ (Dasboadh, oddíl 10, kapitola 7, verš 14)
Vše je opravdu Brahman (Skutečnost). Jméno a forma jsou falešné. Vše, co je spatřené, tedy spousty lidí, domů, věcí apod., je pomíjivé. Vzduch, oheň, voda atd. tu jsou přítomné díky vědomí, životní síle. Vyvstávají ze země a nakonec se do země navracejí. Vše je tvořené z pěti elementů, a v nich se na konec všechno rozpustí. Vědomí je vzduch. Voda je také vědomí. Oheň a země jsou stvořeny z vědomí neboli životní síly. Země se pohybuje v rychlostí sedmdesát dvě míle za minutu. Vědomí je vše, co je. Vše je Brahman ´Sarvam Khalvidam Brahman´ (jedno ze čtyř prohlášení Véd). Kdyby byl u někoho jeden z pěti elementů nepřítomný, pak by žádný takový člověk nebyl naživu. Pět elementů a vědomí (dohromady šest principů) jsou nutné k tomu, aby fyzické tělo (motor) fungovalo. Vlastně je to svazek šesti složek. Kdo je potom to ´já´, jež přišlo na řadu jako sedmé? Jeho jméno je nevědomost, iluze. Iluze značí, že vše je falešné. To, co vlastně ´není´ (neexistuje), je samozřejmě falešné. Jakmile je to pochopeno, zmizí dualita. Nedvojnost je Já (Brahman). ´Pouze Jedno existuje, žádné další (druhé) tu není´, proto Paramátman (Nejvyšší Já) je úplně vše. Bez Jeho přítomnosti nemůže existovat žádný objekt. Vše je Brahman. Kdyby zde byl nějaký jiný princip, než je On, byl by Bůh nedokonalý. A nedokonalost je to, co podléhá zkáze. Tudíž ten, kdo je nedokonalý, není Pán. Pán světa je pouze jeden. ´Vy´ jste nikdo. Cítit, že jsem někdo, je falešnou představou, nevědomostí. Jestliže nejste, není ani nikdo jiný. Existují zde chrámy, postavené z masa a kostí, a ten, kdo v nich sídlí, je Bůh. Kdo pochopil, že tu není nic kromě Něho, stal se džňáninem (realizovaná bytost). Vnímat objekt jako něco jiného, než čím ve skutečnosti je, vás přivádí k chybnému pojetí tohoto objektu. Když jsme Brahman (Já), pak nahlížet na sebe jako na džívu (hrubé tělo), je pochopitelně špatné pojetí. Proč se vám Poznání vyhýbá? Je to následkem silného přesvědčení o Jeho nedosažitelnosti. Jestliže vám Guru říká: ´Ty jsi Brahman´, ´Ty jsi To´, pak se nejprve dostaví pochybnost. Říkáte si: ´Když jsem člověk, jak mohu být Brahman, a jak je vůbec možné, že je vše Brahman.´ Tato iluze (veškerý projev) je sama falešná, takže když někdo říká: ´Já mluvím pravdu´, tak to také není pravda. Pouze ten říká pravdu, kdo ani neřekne: ´Je zde pouze Jedno bez druhého.´ Ten, kdo je bez pochybností a bez chybných pojetí, je Jógin (dokonalá bytost, jež dosáhla cíle). Jen ten zná Já, neboť chápe že tu není žádná jiná část oddělená od Jednoty (nedvojnosti). Když nabudete právě toto pevné přesvědčení, stáváte se prosti všech hříchů. Když se tímto způsobem stanete Pánem, jste všemocní. Máte-li poznání Já (Brahmadžňánu), pak vnímáte ženu, děti, dům, svět atd. jako Brahman, neboť žádný objekt nemůže existovat bez Brahman. Pouze taková bytost opravdu pochopila písma a je příjemcem Mistrovy milosti. Čím větší jsou pochyby a falešné představy, tím více se vzdalujete od Skutečnosti. Jestliže se nevzdáte přesvědčení, že je nemožné zbavit se pochyb, budete se celý život bezmyšlenkovitě (tupě) dřít. Brahmavidja (Poznání Já) je poznání vašeho Já, vaší vlastní přirozenosti, zbavené pochybností. Studium či praxe je určená k rozpuštění přesvědčení o tom, že je ´nemožné´ zbavit se všech pochyb, které brání v získání Poznání. Když jste přesvědčeni o Pravdě, Mistrovo kázání přineslo ovoce. ´Jestliže přesvědčení nabude na pevnosti, pak dosáhnete velikosti prostřednictvím Poznání. Získáte poznání, že jste Bůh.
Přednáška z knihy Amrut laja 1
Překlad: Aleš Adámek
