Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Všechny koncepty nejsou nic než falešná představa
14. 10. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Nedovolte, aby vám vaše ego vstoupilo do cesty při hledání Skutečnosti. Co dokáže udělat vzdělanec? Iluze dokáže odhalit Pravdu jen opravdovým nadšencům. Všechny ostatní naivní pošetilce naopak bude učit jen to klamné a nepravdivé. Odevzdejte se džňáninovi (realizované bytosti), která je prosta všeho klamu a dosáhněte pravého poznání. Zbavíte-li se jednoho konceptu, další vás bude automaticky pronásledovat. Jestliže přestanete jíst cibuli, stanete se obětí falešné představy nejezení cibule. Ego (Abhimanju, čili Ardžunův syn), vstoupil do vojenského útvaru, ale nedokázal z něho vystoupit a vrátit se. Je možné vstoupit do cyklu světské existence, ale dostat se z něho pomocí ega nelze. Pouze Ardžuna (opravdový žák) se z něho dokázal vymanit a vrátit se. Světská a duchovní existence jsou dvě kruhové desky brusného kamene (na mletí obilí). Je třeba se z obou vymanit. Pouze skutečný žák (Guruputra, doslova syn Mistra) to dokáže udělat.
Přednáška 42
„Parabrahman je věčné. Iluze se pouze zdá existovat, a jako taková je zakoušena. I přesto, že se zdá existovat, během času stejně zanikne.“ (Dasboadh, odd. 10, kap. 6, verš 3)
Vše, co není naše Já, jako například uctívání, myšlenka Boží existence, světská existence, apod., je klam. Iluze nepřipustí poznání Já. Z toho důvodu není možné předpovědět, která z falešných představ člověka chytí do pasti. Ve chvíli, kdy je vaše Já zakryto (zastíněno), mysl okamžitě začíná vytvářet názory. S těmito názory na vše možné (na Boha, nebe, hřích, zásluhu, karmu, různá náboženství, aspiranty, návyky, oběti) se mysl nechá unášet. Tyto falešné představy doženou některé lidi k rozhodnutí vydat se jako asketa na pouť v odříkání. Jiní si naivně myslí, že přestat si stříhat nehty je dovede blíže k Bohu. Někteří přestanou mluvit, jiní začnou žít v celibátu nebo budou chodit nazí a živit se listy ze stromu neem (z jehož plodů se získává léčivý aromatický olej). Tímto způsobem jejich mysl jen zeslábne, až se stane mdlou (senilní). Někteří lidé se postí i přesto, že mají v domě hromadu jídla . Mysl se nechá vtáhnout do představy správnosti půstu či jiných metod týrání těla v naději, že se tím dá dosáhnout Boha. Opravdovým asketou (tím, jenž se zřekl všeho) je pouze ten, z jehož mysli zmizely všechny falešné představy. Právě sanjásin všechny výše uvedené představy opustil. Falešné představy, které se dají přirovnat k vlasům, zmizí ve chvíli, když je jako vlasy odstřihnete. Ten, kdo vypudí dobro a zlo ze své mysli, je skutečně upřímná bytost. Ostatní lidé kvůli výše uvedenému zaujetí a slabosti na své Já zapomínají.
Ten, kdo si uvědomí Nejzazší Skutečnost, neboli ´skutečné´ poznání, kdo pozná své Já a spočívá v klidu s pochopením, že vše okolo něho jsou pouze představy Já (vzešlé z Já), je pravý Vidžňánin. Přesvědčení ´Já jsem Já´ je znak osvobození. ´Nikdy nezapomeň, že já jsem Já.´ Když trpíte hladem, je to žaludek, který prahne po jídle. Jemné pohnutky mysli a činy těla se Já nijak nedotknou. Vaše vlastní přirozenost (vaše Já) je navždy stejná. Nic Ji nedokáže změnit. Jestliže někoho nezajímá, zda se tělo nechává vozit rikšou či spadne do odpadků, pak je realizovanou bytostí. Rozpoznejte toho, kdo nechová žádné iluze. Ten, kdo vštípí tuto Skutečnost někomu dalšímu, je Brahmadžňánin. Všichni ostatní jsou zapleteni do sítě iluze. Nejste omámeni klamem, zapomenete-li a tím i ztratíte pravdu, která ve vás tkví? Ten, kdo se cítí znepokojen, má-li nahlížet na svět jako na sen, je oklamán iluzí. Myšlenka špatné či dobré předzvěsti je také klamná. Například uvidíte uschlý kmen stromu. Mysl to přebere a spatří v tom ducha. Jenže celé to je falešná představa. Pýcha (egoismus), pýcha těla, pýcha z členství v kastě, pýcha z dobrých činů, pýcha z rodiny, pýcha z poznání, pýcha z osvobození – to vše jsou falešné představy. Cvičit jógu bez Poznání znamená zbytečně nechat tělo trpět. Umění zbavené Sebepoznání není umění. K tomu, abyste realizovali ´svou přirozenost´, není nutné mít rozcuchané vlasy, provádět oběti atd. Král Džanaka (otec Síty v Ramajaně), vždy spočíval ve svém přirozeném stavu, a i když seděl na královském trůnu, byl ´Videhi´ (ten, kdo je osvobozen od tělesného vědomí). Všechny koncepty nejsou nic než falešná představa. Každý nevědomec má své ego nebo pýchu. Vše je iluze až na jedno, Brahman (Já), jenž je bez atributů. Poznání si nevšímá ´sámsáry´ (světské existence). Člověk s poznáním je osvobozen i v průběhu života ve smrtelné formě. Když uctíváte samádhi světce (jeho hrobku), můžete prožít určité duchovní zážitky. Uskutečňuje tento zázrak světec, jenž opustil tělo? Umírají světci s touhami? Ne. Takže odpovědí je vysvětlení, že podobné zkušenosti jsou tu pouze díky vaší víře. Zázraky nebo zážitky přinášejí plody podle víry aspiranta. Žádný světec nepřijde a nesní sladkosti (prasád), které položíte na samádhi. Ti, kdo jsou osvobozeni, jsou osvobozeni navždy. Vše ostatní je klam. Ze sta lidí pouze jeden má tak silnou víru, která může vyústit v takový dar štěstí, jenž přichází zcela nečekaně (tak nečekaně, jako když se zlomí větev pod havranem, který na ní seděl). Iluze (klam) se jen tak nepustí, drží se dál. Řekl jsem vám o víře a jejím následku. Džňánin (realizovaná bytost) je netečný jak k víře, tak klamu. Pocit ´já jsem´ je klam. Podobně ´ty jsi´ je také klam. Obojí, jak víra v Boha, tak uctívání, jsou rovněž tak klamné. Konečně celý svět je zasazen v klamu (iluzi). Každý se nechal zajmout svými vlastními koncepty. ´Vyslechněte si univerzální klíč. Povím vám, jaké poznání je ukryto v jednom slově. Přestanete-li dál vytvářet koncepty, jste džňánin (realizovaná bytost).´ Je moudré ověřit si pravost zlata či drahokamů. Jinak můžete být ošáleni a stanete se přespříliš naivní obětí. Stejně tak bude lidský život promarněn, jestliže si sami neověříte ´zkušenost´ svého Já. Právě ´zkušenost´ Já je jediný důkaz. Vše ostatní je klam. Je zde mnoho těch, kdo na sebe vzali rozličné masky. V poznání bez této ´zkušenosti´ nebude přítomna spokojenost a klid. Pouze když víte, že jste nemocní, začnete na základě tohoto poznatku užívat léky. Proto To sami zakuste. Je zde mnoho technik a metod, jako je zde mnoho Bohů. Přivoláte-li nezkušeného doktora, dítě nemoc nepřežije. Ten, kdo dumá o tom, že v současné době na to nemá, aby zakusil Já, a přesto nemá chuť opustit svého dosavadního učitele a jít za jiným Mistrem, je jako zabiják svého vlastního Já. Co se stane, jestliže se stydíte říci doktorovi všechno? Nedostatek informací nakonec skončí smrtí. Nedovolte, aby vám vaše ego vstoupilo do cesty při hledání Skutečnosti. Co dokáže udělat vzdělanec? Iluze dokáže odhalit Pravdu jen opravdovým nadšencům. Všechny ostatní naivní pošetilce naopak bude učit jen to klamné a nepravdivé. Odevzdejte se džňáninovi (realizované bytosti), která je prosta všeho klamu a dosáhněte pravého poznání. Zbavíte-li se jednoho konceptu, další vás bude automaticky pronásledovat. Jestliže přestanete jíst cibuli, stanete se obětí falešné představy nejezení cibule. Ego (Abhimanju, čili Ardžunův syn), vstoupil do vojenského útvaru, ale nedokázal z něho vystoupit a vrátit se. Je možné vstoupit do cyklu světské existence, ale dostat se z něho pomocí ega nelze. Pouze Ardžuna (opravdový žák) se z něho dokázal vymanit a vrátit se. Světská a duchovní existence jsou dvě kruhové desky brusného kamene (na mletí obilí). Je třeba se z obou vymanit. Pouze skutečný žák (Guruputra, doslova syn Mistra) to dokáže udělat.
Světec Kabír a Kamal (jeho žák) se jednou procházeli. Když Kabír uviděl otáčející se desky na mletí obilí, řekl, že nikdo, kdo bude zachycen mezi dvěma kruhy, nebude zachráněn. Znalec to potvrdí. Jestliže se držíte své pýchy či ega, utopíte se. Co ztratil Znalec? Nevědomá osoba se utopí díky své pýše. Ženu trápila olejová lampa, musela proto sedět ve tmě. Jestliže nemáte rádi vůni oleje, seďte ve tmě. Měl olej co ztratit? Ten, kdo prováděl neustále rituály, aby získal duchovní poznání, promarnil svůj život. Nejsou-li odstraněny pochyby a nedojde-li k zmizení klamu, je celý život zbytečný. Celý svět se utápí v pochybách. Pouze světci překonali pochyby. Znakem opravdového duchovního poznání je to, že jste zcela zbaveni všech pochyb. Jestliže si lidé myslí, že jim Bůh udělí spásu, pak neznají Boha a skutečné realizace dosud nedosáhli. Když někdo umře, pak se osvobodí pouze pět elementů, a ne vaše Já. Takže jestliže nevíte, kdo jste, nebo kdo je Bůh, potom k čemu jste se vůbec narodili? Jestliže nechápete iluzi, k čemu je?
Přednáška z knihy Amrut laja 1
Překlad: Aleš Adámek
