Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Zkušenost světa náleží třem gunám

10. 8. 2023 - advaita

Maharadž: Vědomí sebe, které se objevuje, zakouší svět. Tento pocit bytí je kvalitou sattva neboli potravinovou esencí. Za ni jsou v konečném důsledku zodpovědné Prakrti a Puruša. Ten, kdo si uvědomuje jejich dočasnou existenci, je Bůh neboli Íšvara. Veškeré zkušenosti jsou díky vědomí sebe neboli Prakrti, která je projeveným aspektem Brahman v říši času a prostoru. Díky přítomnosti Átman je zde poznání existence, v níž každý rád pokračuje. To je sebeláska neboli připomínání si naší existence.

Zkušenost světa náleží třem gunám

Písma opěvují Pána, Paramátman neboli Paramatatvu, všudypřítomný Princip. Nicméně Ten je mimo všechny popisy. Písma se snaží poskytnout nějakou představu o Tom. Všechny chvály vycházejí z nepatrného tušení toho, co o Tom poznala. Nekonečné Vědomí v sobě nemá žádné vakuum. Jako takové nemá ani vědomí si pocitu bytí neboli pocit „já existuji“. Proto zde není mája neboli iluze; není tu žádná připoutanost, žádné vědění o sobě ani žádná činnost. Ani slova jako Átman se Toho nedotýkají.

Kvůli přítomnosti Átman se v těle objevilo nepatrné zdání pocitu bytí. Protože se domníváme, že Já přebývá v komplexu těla a mysli, představujeme si ho jako vnitřní princip neboli Átman (Duši) v nás, jako toho s třemi gunami, tedy sattvou, radžasem, tamasem – atributy, které formují lidskou osobnost. Zkušenost světa náleží těmto třem gunám. Ten, kdo ví a chápe, že toto poznání vnějšího světa není věčné, je vnitřním principem, Antarátma. Toto poznání je intuitivní zkušeností vědění o sobě. Můžete to nazvat májou nebo Bohem či jakýmkoliv jiným jménem.

Vědomí sebe, které se objevuje, zakouší svět. Tento pocit bytí je kvalitou sattva neboli potravinovou esencí. Za ni jsou v konečném důsledku zodpovědné Prakrti a Puruša. Ten, kdo si uvědomuje jejich dočasnou existenci, je Bůh neboli Íšvara. Veškeré zkušenosti jsou díky vědomí sebe neboli Prakrti, která je projeveným aspektem Brahman v říši času a prostoru. Díky přítomnosti Átman je zde poznání existence, v níž každý rád pokračuje. To je sebeláska neboli připomínání si naší existence.

Pět elementů a tři guny dohromady tvoří číslo osm, což je číslo inkarnace Šrí Krišny neboli Paramátman, které zná vědomí sebe zcela přirozeně a bez jakéhokoli úsilí. Je mimo Prakrti a Purušu. Kvůli nevědomosti ohledně zdroje našeho pocitu bytí je další nejbližší věcí, které si všimneme, naše tělo, které se pak stává naší totožností. Všechny činnosti a výtvory ve světě jsou v důsledku prány. Jogíni směřují pránu do otvoru brahman na temeni hlavy a zůstávají od pocitu bytí osvobozeni. V tomto stavu bez pocitu bytí jsou blažení. Pamatujte, že všechny činnosti pocházejí ze samotné prány.

Přednáška Šrí Nisargadatta Maharadže

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.