Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Vaše zrození je falešné

22. 9. 2022 - advaita

Maharadž: Abyste se stabilizovali v poznání skutečnosti, musíte pravidelně meditovat. Poznání, které vzejde z této meditace, odhalí skutečnost o zrození, životě a smrti. Toto poznání boří veškeré chybné představy o nás. Vědomí se poté oprostí od osobního pocitu bytí neboli „jáství“. Je chybou považovat to, co s námi nebude napořád, za či moje. Smyslem duálního uctívání a udržování duchovních aktivit je pouze dosažení dočasného zisku a uspokojení. Uctíváme božstva, abychom se cítili lépe. Díky sattvě udržuje pocit bytí spolu s kvalitou radžas různé činnosti a povinnosti jako je např. rodina a práce. Pro zachování těla a prány je nezbytná potrava. Ten, kdo pozná původ vědomí sebe, se osvobodí od veškeré zapletenosti v životě, včetně zkušenosti „jáství“.

Vaše zrození je falešné

Někteří shromažďují mnoho znalostí o duchovnu a učí se nazpaměť všechna písma. Vyzbrojeni těmito znalostmi se vydají na cestu vyučování ostatních, ačkoli sami ještě svou podstatu nepoznali. Je to směšné, podobá se to odměrce, jíž se vyměřuje množství zrn; odměrka však nemá sama o sobě žádný užitek. Ostatním vykládají Védantu, ale sami zůstávají suší jako kámen. Ten, kdo za sebe přijímá tělo, je hříšník, protože považovat tělo a mysl za svou přirozenost není nic než hřích.

Co způsobuje tuto nevědomost? Činnosti se nemohou dít bez účasti komplexu těla a mysli. Bez těla a mysli neexistuje žádná živá půda, na níž by se události mohly odehrávat. V důsledku toho nabývá tělesná totožnost velký význam a uznání. Slovo jméno (v anglickém jazyce name) značí na-me. V maráthí to znamená ne-já. Vy nejste svým jménem. Rada Sadgurua zní: „Meditujte na to, co ve skutečnosti jste.“ Samozřejmě, že bez pomoci těla a mysli nebudete schopni rozjímat nad slovy Sadgurua nebo podle nich jednat. Ale na provádění tohoto rozlišování (skutečné/neskutečné) máte zřídka čas a trpělivost. Vaše víra spočívá v pevném přesvědčení, že věci se jednou v budoucnu dají do pořádku. Tato představa je však na hony vzdálená skutečnosti.

Abyste se stabilizovali v poznání skutečnosti, musíte pravidelně meditovat. Poznání, které vzejde z této meditace, odhalí skutečnost o zrození, životě a smrti. Toto poznání boří veškeré chybné představy o nás. Vědomí se poté oprostí od osobního pocitu bytí neboli „jáství“. Je chybou považovat to, co s námi nebude napořád, za či moje.

Smyslem duálního uctívání a udržování duchovních aktivit je pouze dosažení dočasného zisku a uspokojení. Uctíváme božstva, abychom se cítili lépe. Díky sattvě udržuje pocit bytí spolu s kvalitou radžas různé činnosti a povinnosti jako je např. rodina a práce. Pro zachování těla a prány je nezbytná potrava. Ten, kdo pozná původ vědomí sebe, se osvobodí od veškeré zapletenosti v životě, včetně zkušenosti „jáství“.

Přestože je sattva stejná pro všechny, během zrození dochází k mnoha změnám, což vysvětluje, proč má každý člověk jinou tvář, hlas a chuť. Ten, kdo medituje na své vědomí, ví, že není sattvou. Jak může být sattvou, která není ničím jiným než pocitem bytí? Najít znalce, který se nezapojuje do vytváření vlastního kultu nebo víry, je velmi vzácné. Svého Sadgurua musíte potěšit tím, že realizujete Já, a ne tím, že budete uctívat Boha. Za tímto účelem musíte zjistit, co je to, co je narozeno? Popravdě se rodí tři stavy – bdění, snění a hluboký spánek. Vaše zrození je falešné, protože k němu ve skutečnosti nikdy nedošlo.

Přednáška Šrí Nisargadatta Maharadže

Překlad: Gabriela Adámková