Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

86. Parabrahman můžete ´vidět´ jen tehdy, když s Ním splynete (z knihy Amrut laja 2)

27. 5. 2022 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Jaké je Já? Nemůžete si ho podržet. Je to proto, že to jste vy, kdo by držel sama sebe. Nemůžete ho potkat, protože jste s Ním spojeni, a to nepřerušovaně a neustále. Vydali jste se v tomto světě na cestu, abyste prozkoumali sami sebe. Lidská rasa přišla na svět proto, aby hledala Já. Rodili jste se v různých živočišných třídách a již od pradávna jste zkoumali, kdo jste, aniž byste si uvědomovali, že cíl je blízko, tak blízko. Přesto jste vyčerpali mnoho životů tímto pátráním. Váš cíl je místo u nohou Satgurua. Ve chvíli, kdy se vědomě pokusíte zakusit Já, stanete se malými. Z nejvyššího stavu Parabrahman, ´neuchopitelného stavu´, se přeměníte do stavu Íšvara neboli přetvoříte se ve Stvořitele a Pána všeho. Je to Parabrahman, který kontroluje mysl, intelekt, myšlení atd. Kdo může kontrolovat Jeho? Jakmile se stane zřejmým, všechna náboženství a povinnosti jsou pohřbeny. Nazývá se Ánanta, čili nekonečný, protože On je věčný. On je nezničitelný. On existuje zde, tam, všude. Jedině a pouze On. Kamkoliv se podíváte, tak tam je On. Dívá se všemi směry, a přesto nemá tvář, která by se dívala. Nikdo si Ho není vědom, avšak On si je vědom všeho. A přesto postrádá schopnost vědomí. Jakmile se vzdáte záměru uvědomovat si Ho, v tu chvíli si ho začnete být vědomi.

Dasboadh: Dášaka 20, kapitola 10, verš 1

Zkusíte-li se Ho držet, nejde to, zkusíte-li se Ho pustit, nejde to. Parabrahman existuje zde, tam, všude.

Jaké je Já? Nemůžete si ho podržet. Je to proto, že to jste vy, kdo by držel sama sebe. Nemůžete ho potkat, protože jste s Ním spojeni, a to nepřerušovaně a neustále. Vydali jste se v tomto světě na cestu, abyste prozkoumali sami sebe. Lidská rasa přišla na svět proto, aby hledala Já. Rodili jste se v různých živočišných třídách a již od pradávna jste zkoumali, kdo jste, aniž byste si uvědomovali, že cíl je blízko, tak blízko. Přesto jste vyčerpali mnoho životů tímto pátráním.

Váš cíl je místo u nohou Satgurua. Ve chvíli, kdy se vědomě pokusíte zakusit Já, stanete se malými. Z nejvyššího stavu Parabrahman, ´neuchopitelného stavu´, se přeměníte do stavu Íšvara neboli přetvoříte se ve Stvořitele a Pána všeho. Je to Parabrahman, který kontroluje mysl, intelekt, myšlení atd. Kdo může kontrolovat Jeho? Jakmile se stane zřejmým, všechna náboženství a povinnosti jsou pohřbeny. Nazývá se Ánanta, čili nekonečný, protože On je věčný. On je nezničitelný. On existuje zde, tam, všude. Jedině a pouze On. Kamkoliv se podíváte, tak tam je On. Dívá se všemi směry, a přesto nemá tvář, která by se dívala. Nikdo si Ho není vědom, avšak On si je vědom všeho. A přesto postrádá schopnost vědomí. Jakmile se vzdáte záměru uvědomovat si Ho, v tu chvíli si ho začnete být vědomi.

Zmizí, poněvadž se Jej pokoušíte vidět. Veškeré poznání o Něm je nevědomostí. Stejně jako se člověk nemůže nikdy dostat za prostor, tak Jej nikdy nemůžete odhodit, neboť Jím jste. Pán Ráma se narodil v devátý den zářivé poloviny měsíce Čajtra (Čajtra Šuddha Navami). To znamená, že ve chvíli, kdy se myšlení stane pročištěným (šuddha), je Mistr potěšen a Já je realizováno. Ráma je zrozen. Nemůžete navštívit všechna svatá místa, ani nemůžete spatřit všechna božstva reprezentující rozličné Bohy. To však neplatí v případě Parabrahman. Parabrahman je prázdný jako prostor. Jediný rozdíl je ten, že prostor musíte pozorovat tak, že si podržíte oddělenou totožnost pozorovatele, kdežto Parabrahman můžete ´vidět´ jedině tehdy, když s Ním splynete. Dokud se držíte své totožnosti, vidíte pouze prázdný prostor.

Spojte se s Ním a jste Jím (Parabrahman). On (Parabrahman) zahrnuje podsvětí (nevědomost), Indralóku (svět indrijá, neboli svět smyslových orgánů), Čandralóku (svět tužeb a přání), a Vaikunthalóku (příbytek Pána Višnua, mysl). Nebe, peklo a pozemský svět – to vše existuje v Já. Je to proto, že intelekt existuje v Já. Tělo se nazývá Káši a Já se popisuje jako Raméšvar. Káši na severu a Raméšvar na jihu – to jsou dvě nejposvátnější místa hinduistů v Indii. To znamená, že srdce reprezentuje celou oblast od místa Káši až po Raméšvar. Tato oblast zahrnuje 56 království. Těmito 56 královstvími se myslí 5 smyslových orgánů a 6 vikár. Ten, kdo nad nimi zvítězí, je prohlášen za vládce, jenž má pod kontrolou celou zemi.

Datum neuveden

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek