Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Já nevím je nejlepším stavem bytí

30. 4. 2015 - Gabriela

maharaj_nirupana_12s.jpgMaharadž: Říká se, že ten kdo realizuje „Já“, to skrývá. Ve skutečnosti zde není žádné skrývání. Dokud tu nejsou skuteční zákazníci pro Pravdu, jeví se, že Světec Pravdu skrývá. Jen zřídka kdo hledá Pravdu. Ostatní se honí za věcmi světa. Uctívají Boha kvůli hmotným ziskům. Světec je pln trpělivosti v čekání na ojedinělého hledajícího. Světec Džňanéšwar řekl, že poznání je předáváno dle kapacity posluchače.

14. prosince 1979

Tazatel: Vyřešil jsem všechny své hádanky kromě té týkající se „Já“.

Maharadž: Když se na sebe podíváte na takového, jaký jste, žádná hádanka nezůstane. Máte přímé poznání vašeho zrození?

Tazatel: Ne.

Maharadž: Po vašem takzvaném zrození vyvstal přirozeně pocit hladu a žízně, stejně jako proces vyměšování. Nebylo to vaše konání. Vaše vědění obsahuje vše. Není-li zde vědění, není zde nic.

Vaše poznání „vy jste“ neboli vaše vědomí je skladištěm všech viditelných forem. Je v něm celý váš svět. Vaše paměť „vy jste“ se ztotožňuje s tělem. Tato paměť však nemá žádnou formu. I když ji nazvete Átman nebo „Já“, nemá žádnou formu.

Pomysleli jste někdy na svou pravou totožnost?

Tazatel: Snažím si připomínat své skutečné bytí.

Maharadž: Pokud nejste tělo a jeho jméno, co jste?

Tazatel: (Ticho.)

Maharadž: Ponechte tělo tak. Jen se s ním neztotožňujte. „Já nevím“ je nejlepší postoj. Na Skutečnost nedokážeme poukázat jako na to či ono. Můžeme jedině říci „neti, neti“, což znamená „ani toto, ani toto“.

Když realizujete „Já“, nebude potřeba opakovat si „nejsem toto tělo“. Pak budete používat tělo jako nástroj.

Maharadž: Jste si vědom těla v hlubokém spánku?

Tazatel: Ne.

Maharadž: Totožnost s tělem vyvstává po probuzení. Když hledající zjistí, že jeho vědomí je složeno ze všech pěti elementů a tří kvalit, co můžete říci o jeho hodnotě. Ti, které nazýváme inkarnacemi, měli stejné vědomí, jaké máte nyní vy. Svět se rodí ve vašem vědomí.

Tazatel: Ve světě žijí různí reformátoři společnosti, kteří toho pro lidstvo mnoho vykonávají.

Maharadž: Ano. Dělají dobrou práci. Začneme-li počítat množství dosud žijících bytostí na této zemi, jaký bude váš celkový součet?

Tazatel: (Ticho.)

Maharadž: Kdy jste ve svém životě uslyšel první slovo či větu? Kolik vám tenkrát bylo? Kolik vám je nyní?

Tazatel: Padesát.

Maharadž: Ne moc. Znal jste své rodiče před 51 lety? Na naši existenci pomyslíme pouze poté, co se objeví bytí, nikoli předtím.

Někteří lidé mají za to, že jsou všemocní. Máme ale nějakou pevnou totožnost, která dokáže dělat vše bez selhání? Může někdo v tomto světě učinit jakékoliv reformy, které by byly na neurčito?

Maharadž: Během našeho dětství následujeme své rodiče a děláme vše, co nám řeknou. Nyní vám váš Guru říká, že nemáte žádné jméno a formu a že jste svobodní právě v této chvíli. Proč to nepřijmout?

Existují fáze vašeho vývoje. Mluvíte na základě toho, jak chápete. Vaše mluva je správná pro danou fázi, ve které jste. Když opravdu rozumíte, víte, že jste nebyli nikdy narozeni. Pak se nemůžete ptát otázky týkající se data a času vašeho narození. Není-li zde zrození, jak může nastat smrt?

Tazatel: Je v potravinovém materiálu poznání „Já jsem“?

Maharadž: Potravinové výtažky nemají poznání „Já jsem“; když se tyto výtažky stanou tělem lidské bytosti, začne poznání „Já jsem“. Poté započne rovněž utrpení a boj o přežití. Pro lásku být je přirozené bojovat o svou existenci. Když se ve formě nevědomě objeví pocit bytí, dojde k takzvanému zrození.

Tazatel: Lze se utrpení vyhnout?

Maharadž: Dění neboli sled událostí plyne z vědomí, a vymyšlená entita neboli nějaké bytí, které vnímá svou individuální existenci, kvůli němu trpí. Potravinové tělo má formu, ale chování (fungování) je bezforemné.

Poznání „Já jsem“ je kvalitou sattvy neboli potravinového výtažku a stavy bdění a spánku ho doprovázejí. Když potravinové tělo zestárne, smyslové a pohybové orgány zeslábnou a nefungují řádně.

Kohokoliv pocit bytí nemá žádnou formu a jméno. Avšak vy si osvojíte formu potravinového těla za svou vlastní a přijmete jméno udělené tělu. Dění dobra a zla jsou všechno koncepty, protože tu není nikdo, komu by se mohly dít. V nevědomosti věříte ve svou (tzv.) reálnou existenci a přítomnost. Tento zvyk je formován od dětství a nedokáže snadno odejít.

Vzdálené neviditelné hvězdy jsou viditelné díky dalekohledu. Vaše vědomí je jako dalekohled, díky kterému se mnoho věcí stává viditelnými. Pozorování je kvalitou vědomí a nikoli pozorovatele. Svědectví vědomí se děje pozorovateli. Vědomí obsahuje vše. Svědectví toho všeho se děje pozorovateli.

Maharadž (tazateli): Koho kvalitou jsou promluvy, ke kterým zde nyní dochází?

Tazatel: Jsou kvalitou vědomí.

Maharadž: Kolik různých druhů jídel můžete připravit z pšenice a rýže?

Tazatel: Nespočet.

Maharadž: Obdobně i veškeré dění ve vědomí nemá konce. Co je to zrození?

Tazatel: Objevení se vědomí „Já jsem“.

Maharadž: Vše je vědomí a nikoli (kvalitami) svědka vědomí. Vědomí zaplňuje celý vesmír a nazývá se Višhambharou. V minulých třech epochách žilo nespočet lidí a dalších živých bytostí. Co se jim stalo? Co jsou nyní?

Tazatel: Dávno umřeli.

Maharadž: Já vím, co nyní jsou. Všichni z nich jsou jako vy, čímž jste byli předtím, než jste přijali tuto formu. Všechny vaše hádanky budou vyřešeny, jakmile poznáte odpovědi týkající se vašeho vědomí – „proč“ a „jak“ (vzniklo). Víte, že zde vaše vědomí (před sto lety) nebylo. Nyní tu je. „Proč a jak“, to musíte poznat. Je vaší povinností to poznat. Kdo jiný to pozná a řekne vám to?

Nyní mluvím. Komu toto vše říkám? Nemluvím k muži či ženě. Hovořím k principu zrození. Formy se objevily po takzvaném zrození.

Nejste schopen zapojit se do těchto promluv, jelikož nemáte žádné poznání. Kdo má zde poznání? Přesvědčit tyto hledající ze západu; děláte si legraci?

Hledající jsou zmateni z naslouchání rozdílných prohlášení v různých dobách. „Včera řekl toto. Dnes říká něco zcela jiného.“ Přestože hovořím k čirému vědomí (principu zrození), posluchači jsou muži a ženy. Proto to nepochopení a zmatek.

Maharadž: Potravinová látka není živou bytostí. Pokud ji sní osel, tato hmota se stane oslem. Sní-li ji opice, stane se opicí. Princip zrození není produktem představivosti, avšak vy (jakožto muž či žena) jím jste. Tak jak pak zde může být správné pochopení?

V existenci není nic menší nebo větší než vědomí. Všichni z vás to zakoušíte jakožto své „Já jsem“. V oblasti vědomí existuje nespočet jmen, avšak svědek vědomí nemá žádné jméno.

Když mluvíme s ostatními, používáme slova dle svého výběru. Druzí užívají slova dle jejich výběru. Je-li s vyřčenými slovy (vyjádřen) nesouhlas, je tu hádka a boj. Slova vyvolají drsnější slova a moudrý člověk všechny vyzve, aby přestali mluvit. A je tu ticho a mír.

Svět funguje s pochopením, že všechna těla jsou skutečná a svět je skutečný. Ve skutečnosti jsou oba falešní a to je pravé pochopení. Těla i svět jsou vytvořeni ze stejných pěti elementů. Ten, kdo se vidí za odděleného od potravinového těla, je již osvobozený.

Absolutno je bezejmenné, ale ve snaze pochopit ho mu udělujeme jména jako Paramátman nebo Parabrahman.

Maharadž: Lidé, kteří mně navštěvují, shledávají těžkým pochopit mne. Byl by to úspěch, kdyby mne přesně pochopil i jen jeden z celé skupiny.

To, co vidíte, tento svět, není ničím jiným než formami přijatými představivostí lidského intelektu. Svět byl vytvořen krásným myšlenkami (představami) vyvěrajícími v lidské formě. Koncept „Já jsem“ v lidské formě má obrovskou sílu. Ale totožnost s tělem má za následek tragédii smrti.

Tazatel: Všechno je tak skutečné. Jak to, že je to iluze?

Maharadž: Z pohledu Absolutna je vše Mája, iluze.

Tazatel: Jaká je síla vědomí?

Maharadž: Stejně jako je v tomto ručníku přítomen oheň, ale není spatřen, v tomto vědomí jsou mocné síly a schopnosti.

Tazatel: Jak se z Věčnosti objevil pocit bytí?

Maharadž: Náš pocit bytí je obsahem lůna. V lůně je latentní (skrytý) a jako takový pokračuje do tří až pěti let po porodu. Je jako nezralé mango. Zabere nějaký čas, než dozraje a je sladké. Jakmile vaše bytí vyspěje, začnete rozpoznávat svou matku. Toto bytí je pradávné a věčné, ale bylo bez pocitu bytí. Pocit bytí se objevil až po dostupnosti potravinového těla. Stav našeho bytí do věku tří až pěti let je totožný se „stavem“ Věčnosti.

Tazatel: Proč je tak obtížné realizovat Pravdu?

Maharadž: Pravda je dostupná všem, ale zůstává skryta. Mravenec zvedne krystal cukru pokrytý pískem. Musíte přijmout pomoc Gurua, abyste nalezli Pravdu a realizovali Ji. Pravda se stane otevřenou a volnou, když jsou odváty (opuštěny) všechny vyslechnuté a vyčtené koncepty.

Tazatel: Proč je tak zřídkavé nalézt Světce?

Maharadž: Říká se, že ten kdo realizuje „Já“, to skrývá. Ve skutečnosti zde není žádné skrývání. Dokud tu nejsou skuteční zákazníci pro Pravdu, jeví se, že Světec Pravdu skrývá. Jen zřídka kdo hledá Pravdu. Ostatní se honí za věcmi světa. Uctívají Boha kvůli hmotným ziskům. Světec je pln trpělivosti v čekání na ojedinělého hledajícího. Světec Džňanéšwar řekl, že poznání je předáváno dle kapacity posluchače.

Tazatel: Co je to Mája?

Maharadž: Když se dozvíme, že jsme, máme to rádi a chceme to zachovat. To je Mája.

Tazatel: Proč je ve světě zmatek a chaos?

Maharadž: Skutečným probuzením je realizovat „Já“. Toto (vaše) bdění je stejně tak dobré jako to snové. Z vašeho snového světa nic neočekáváte, jelikož je falešný. Ale tento svět je stejně tak falešný jako ten snový. Považujete ho za skutečný a očekáváte přínosy. Dokud nerealizujete „Já“, nebude ve vašem světě žádný pořádek.

Tazatel: Proč je naše bdění falešné?

Maharadž: Poznání „vy jste“ je semínkem světa, který vidíte. Snové „vy jste“ dává vzniknout vašemu snovému světu a bdělé „vy jste“ tomuto světu. Protože samo „vy jste“ je iluzí, oba dva světy jsou falešné. Já nezakouším svět skrze knihy. Svět je mou přímou zkušeností. Je kvalitou mého poznání „Já jsem“. Existuji, tudíž vidím svůj svět. Svět je vytvořen z pěti elementů. Tyto elementy nenásledují žádné pokyny (pravidla). Mají volnost chovat se tak, jak se jim zlíbí. Proto je svět takový, jaký je.

Tazatel: Neměl jsem přijmout zrození do takového světa.

Maharadž: Během chvíle se odehrají miliony a miliony zrození. Čí jsou to zrození? Podle tělesné formy udělujete jména. Ale všechna z nich jsou objevením se vědomí v potravinových tělech 8,4 milionů různých druhů – od améby po lidskou bytost. Všechny tyto formy zmizí, nikoliv ale vědomí, které je nesmrtelné.

Tazatel: Proč existuje tolik náboženství?

Maharadž: Člověk má rád své vlastní koncepty a chce, aby je ostatní následovali. Pokud takto uspěje, získává následovníky. To vede ke vzniku různých vyznání a náboženství. 

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Nisargadatta Maharadž Ki Džej

Z připravované knihy Nic je vše.

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.