Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
II.8. - Dobré poznání (z knihy Dásbódh)
29. 8. 2014 - David
|| Šrí Rám ||
1. Prosím poslechněte si znaky dobrého poznání. Jsou velmi dobrou charakteristikou čisté přirozenosti a když o nich budeme nadále přemýšlet, rozvine se v nás moudrost čili dobré poznání.
2. Moudrý člověk je zvláštní ctnostná osoba a díky poslouchání jeho slov se staneme šťastnými.
3. Je citlivý, poctivý, zbožný, milující, mírný, slitovný a jeho přirozeností je odpouštět. Je skromný, pilný a jeho řeč je vždy sladká.
4. Je pohledný a chytrý, silný a trpělivý, bohatý a šlechetný ve veliké míře.
5. Je inteligentní a zároveň oddaný, vzdělaný a zároveň bez žádostí, veliký jógi a zároveň velmi klidný.
- Je dobrým řečníkem a zároveň nemá sobecké cíle. Zná všechny věci a zároveň je uctivý, je významnou osobností a zároveň je ke všem velmi dvorný.
- Vládne jako král a zároveň je velmi zbožný, je statečný a zároveň má sebe-ovládání, je mladý a přesto má velmi dobré zvyky.
- Následuje cestu svých předků a svou rodinnou tradici. Jí patřičné jídlo a je bez špatných vlastností. Je dobrým lékařem a je ze své přirozenosti velmi ochotný. Má ve svých rukách léčivou sílu.
- Pracuje bez pýchy, je zpěvákem a oddaným Višnua, je velmi bohatý a zároveň uctívá Boha s naprostou úctou.
- Je filosofem i asketou. Dokonce i přesto, že je sečtělý a mnoho již slyšel, je skrz naskrz vznešeným člověkem. I přesto, že ovládá síly manter, je velmi morální a ctnostný.
- Je mudrcem, čistým, konajícím dobré skutky, s čistým srdcem, podstatně náboženským a dobromyslným. Má velikou víru ve svou povinnost a následuje náboženské povinnosti. Je čistý, nemá v sobě hrabivost a je kajícný.
- Mezi jeho ctnosti patří: zájem o duchovní život, cesta ctnosti, dobré činy, odvaha a připravenost k naslouchání Védám, znalost umění. Ví, jak chválit druhé a má skutečný takt a k tomu i schopnost druhé posoudit.
- Je ve střehu, chytrý, úctyhodný, logický, pravdomluvný, milující literaturu, důsledný, diskrétní, dovedný, přizpůsobivý a zná mnoho různých cest k úspěchu.
- Ví, jak respektovat a chválit druhé. Má rozvinutý smysl pro náležitost. Ví, co v jaký čas má udělat a podle znamení pozná příčinu a následek. Je dobrým řečníkem.
- Je bdělý, zvláštní, hledá sebe-poznání, studuje do hloubky agamu i nigamu (Védy a další posvátné spisy). Umí velmi dobře učit poznání a vědy.
- Na poli duchovního úsilí má rád opakování manter, chození na poutě, přijímání závazků, i když způsobují trápení tělu a je velmi pevný v uctívání.
- Mluví pravdivě a dobře, mile a jasně a vždy drží své slovo a tím, že mluví, dává ostatní štěstí.
- Jeho vášně jsou již spokojeny a utichly a zná do veliké hloubky Jógu. Jeho zjev je majestátní, velmi příjemný, měkký a jelikož následuje cestu dobroty, je zbožný, nemá žádné špatné vlastnosti a utlumil své touhy.
- Vyzná se v hudbě, oceňuje dobré vlastnosti, je společenský a je nesobecky přátelský ke všem a jeho přirozenost je velmi přímá.
- Je čistý s ohledem na vydělávání peněz, věrný své ženě, spravedlivý ve svém jednání, čistý ve svém srdci a ve svých činnostech a stejně tak i při ustávání činností je velmi řádný a neposkvrněný.
- Je přátelský a pomáhá ostatním a zmírňuje jejich utrpení, protože má velmi sladkou řeč. Díky své odvaze je schopen bránit druhé. Je přítelem všech.
- Odstraňuje pochybnosti a je velkým řečníkem, i přesto, že zná mnoho věcí, je vždy připraven naslouchat a když vysvětluje nějaký problém či vypráví příběh, nikdy nepozmění správný význam.
- Nehádá se, ale vede příjemný dialog. Mluví bez připoutanosti, bez zábran či zloby. Není žárlivý a nemá žádné vady.
- Má čiré konečné poznání. Je zcela spokojený a je oddaný. Udržuje svou každodenní praxi i přesto, že se již stal dokonalým.
- Rozdává radost, spokojenost, blaženost a má smysl pro humor a stejně tak i smysl pro jednotu všech.
- Má štěstí, vyhrává, je krásný, ctnostný,a jeho konání je vždy založeno na dobrém vychování. Je pevný ve svém rozjímání (vičára).
- Je úspěšný, slavný, silný a mocný. Miluje pravdu, je statečný, velkorysý a poctivý.
- Je vzdělaný, je umělcem, je bohatý, má dobré věci, patří ke vznešené a dobré rodině a je silný a milý.
- Je taktní, je to člověk velikého intelektu a schopností, velmi odvážný, učený, zasvěcený a vždy spokojený se svými podmínkami. Nemá žádné touhy či vášně.
- Toto jsou dobré kvality, znaky dobrého poznání a moudrosti, které jsem vám v krátkosti vypověděl, abyste je studovali.
- Díky studiu nemůžete získat fyzickou krásu. To, co je přirozené se nedá změnit. Proto byste se měli pokusit rozvinout jiné kvality.
- Toto dobré poznání by mělo být majetkem každého, ale pro askety je naprosto nezbytné, aby ho rozvinuli.
Tímto končí, v druhé Dášace knihy Dásbódh, dialogu mezi Guruem a žákem, osmá kapitola s názvem "Dobré poznání".
Přeložil: David Dostal