Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Dásbódh
Toto oblíbené dílo Šrí Bhausaheba Maharádže napsal Šrí Samartha Rámdás v 17. století.
Vše je iluze / Oddanost po Seberealizaci
1. a 2. část přednášek Šrí Siddharaméšvara, zaznamenané žákem Nisargadattou.
Já Jsem To
Rozhovory Šrí Nisargadatta Maharádže s žáky. Knihu sestavil M. Frydman a Maharádž ji schválil.
Aktuality
Každá lidská bytost je pacientem v nemocnici zvané svět
10. 6. 2025 - advaita
Maharadž: Dívám se na vás a mluvím k vám s tím, že vás znám jako své Já, bez ohledu na to, co si o sobě myslíte či za co se považujete. Když k vám hovořím, a znám vás přitom jako Já, vysvětluji vám do detailu, jak je možné, že jste to samé, co jsem já. Třebaže se považujete za odlišného ode mne, musím vás přeměnit, abyste byli ve skutečné jednotě se mnou. Všechny vaše potíže při realizování Pravdy souvisejí s vaší tělesnou totožností, kvůli které se označujete za muže či ženu. Vaše mylná představa způsobuje tento problém. Abych vás probudil, uděluji vám skutečné poznání. Toto hluboké poznání je nezbytné si vyslechnout od někoho, kdo je již probuzen. Nevědomost nastřádaná po několika životech musí zmizet. Když si uvědomíte Pravdu toho, co zde bylo řečeno, budete chápat své zrození jako mýtus. Rovněž tak pochopíte, že jste to, co je nesmrtelné. Svoji promluvu adresuji tomu, co ji může pochopit. Nehovořím k lidské bytosti.
Měli byste žít uvolněně, mít otevřenou a čirou mysl
3. 6. 2025 - advaita
Siddhamaréšvar Maharadž: Přirozeností individuality čili džívy (ega) je stále nalézat chyby u druhých. Máte-li zvrácený životní postoj, pak se okolo vás budou hromadit jen špatnosti a zlo. Světci (sádhuové) smýšlejí čistě a správně. Opodstatnění: chodíme k nim pouze poté, kdy se zbavíme všeho zlého a nečistého v nás. Proto jsou obklopeni pouze dobrem. Já dává dobré výsledky pouze všem těm, kdo jsou dobří. Naopak dá pocítit zlo a poskytne samé nepříjemnosti těm, kdo jsou zlí. Já je všeprostupující. Já je Parabrahman, čili všudypřítomná Nejzazší Skutečnost.
Parabrahman není ani poznání ani nevědomost, je za obojím
27. 5. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Vše, co lze vidět či jinak vnímat, bude nakonec zničeno. Vše se jeví a objevuje proto, že si vytváříme ideje a představujeme všelijaké věci. Přesto tu neexistuje nic než paměť. V noci, když hluboce spíme, je paměť nečinná, a tudíž veškerý projev je vymazán. Doby či dny nejsou absolutní. V noci ve chvíli, co na sebe zapomeneme a usneme, vše zmizí. Spánek je stav, kde je svět zapomenut. Jestliže se někdo něčím v noci trápí, pak trpí nespavostí. Ale naše Já nikdy nezmizí. Vše, co se prostřednictvím zapomnění vytrácí, a připomenutím se znovu objeví, je neskutečné. Koncept značí vzpomínku (připomenutí si něčeho). Skutečné Já existuje bez ohledu na existenci konceptů. Já je esence. Já je věčné, pravé a skutečné. Není zde žádný rozdíl mezi tebou a Já. Božská přirozenost je vlastní Bytí. Já má mnoho jmen jen proto, aby došlo k jeho snadnému pochopení. Ve skutečnosti však žádné jméno nemá. Je přítomné jak uvnitř,...
Je tu ´Jedno Jediné´
20. 5. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Mysl nemůže být objektem pro smysly či objektem smyslů. Mysl, smysly a objekty – to jsou objekty Poznání. Avšak Poznání prostřednictvím mysli pochopit nelze. Poznání je objektem pro vidžňánu, která je ukryta za Poznáním. Vidžňána není objekt pro něco další (něčeho dalšího). Dokonce i síla znát Vidžňanu a ani její uvědomění zde není. Vidžňána je Nejzazší Skutečnost. Nelze ji vnímat či si ji představit. Ve Vidžňaně přestane existovat samotné vnímání. Parabrahman znamená ´To, co je před jakýmkoliv konceptem nebo myslí, myšlenkou či ideou.´ Proto si Parabrahman nelze nijak představit.
Ať se mi přihodí jakákoliv zkušenost, nejsem do ní zapleten
13. 5. 2025 - advaita
Maharadž: V průběhu existence vědomí netrvají pouze světské zkušenosti, ale i ty duchovní, které vyvstávají ve vědomí. Trvají jen během trvání vědomí. Někteří lidé však mají za to, že jsou jejich duchovní prožitky trvalé, což nejsou. Dokonce i tato zkušenost pocitu bytí, tohoto vědomí… mnozí, kteří se považují za Džňániny a rovněž ti, za které je označují ostatní, zůstávají na této úrovni. Vědomí je časově omezené – jen velmi, velmi zřídka toto někdo zváží a přijme. Utrpení je opravdu nesnesitelné, ale je zde naprosté přesvědčení, že to, co trpí, je spjaté s výtažkem neboli podstatou potravinové esence. A tudíž dočasné. Představte si ten úžasný rozdíl. Dříve byla tato potravinová esence a podstata esence mnou. Takové bylo mé dřívější pevné přesvědčení. A nyní je tu pevné přesvědčení o tom, že to tak není. Zkušenost se týká pěti-elementárního výtažku, a ten je tím, co trpí. Může tento princip, který...