Nová kniha:

Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.

www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Měli byste žít uvolněně, mít otevřenou a čirou mysl

3. 6. 2025 - advaita

Siddhamaréšvar MaharadžPřirozeností individuality čili džívy (ega) je stále nalézat chyby u druhých. Máte-li zvrácený životní postoj, pak se okolo vás budou hromadit jen špatnosti a zlo. Světci (sádhuové) smýšlejí čistě a správně. Opodstatnění: chodíme k nim pouze poté, kdy se zbavíme všeho zlého a nečistého v nás. Proto jsou obklopeni pouze dobrem. Já dává dobré výsledky pouze všem těm, kdo jsou dobří. Naopak dá pocítit zlo a poskytne samé nepříjemnosti těm, kdo jsou zlí. Já je všeprostupující. Já je Parabrahman, čili všudypřítomná Nejzazší Skutečnost. 

Přednáška 31

„Právě Ono (Absolutno) samotné je To, co popírá či přijímá zrození bez ohledu na to, zda je zrození považováno za něco, co je bez atributů či je Jeho existence popřena.“ (Dasboadh, oddíl 9, kapitola 5, verš 1)

Prakruti značí tři těla, neboli to pomíjivé. Puruša (Absolutno) je To nepomíjející, nezničitelné Já. Je možné, aby tu zůstal pocit ´já´, když zde nic nezůstane? Pocit ´já´ také zmizí. To nezničitelné Já však zůstává i po ´zabití´ samotné smrti. Nelze nic namítat, jestliže se nejprve odevzdáte, a poté se zapojíte do života ve světě. Pouhé nošení mnišského roucha a žebravé misky není skutečné odevzdání. Pravým odevzdáním je vzdání se všech těl.

Přednáška 32

„Ve světě je mnoho lidí. Někdo je mocný, jiný naopak slabý a bezmocný. Někdo je velice slušný, jiný zase sprostý. Proč tomu tak je?“ (Dasboadh, oddíl 9, kapitola 5, verš 4)

Na základě třech gun (sattva, radžas a tamas neboli poznání, aktivita a konatelství čili ego) je někdo chudý a jiný zase bohatý. Guny jsou příčinou našeho stavu. Jestliže jsme šťastní, pak naše tvář odráží radost. Proto je naše prožívání závislé na našich atributech (kvalitách) a stavu mysli. Pokud vstřebáváme dobré kvality, stáváme se šťastnými. Měli byste žít uvolněně, mít otevřenou a čirou mysl. Neponechávejte si v sobě bezvýznamné myšlenky. Jestliže o vás někdo mluví zle, neposlouchejte to. Přirozeností individuality čili džívy (ega) je stále nalézat chyby u druhých. Máte-li zvrácený životní postoj, pak se okolo vás budou hromadit jen špatnosti a zlo. Světci (sádhuové) smýšlejí čistě a správně. Opodstatnění: chodíme k nim pouze poté, kdy se zbavíme všeho zlého a nečistého v nás. Proto jsou obklopeni pouze dobrem. Já dává dobré výsledky pouze všem těm, kdo jsou dobří. Naopak dá pocítit zlo a poskytne samé nepříjemnosti těm, kdo jsou zlí. Já je všeprostupující. Já je Parabrahman, čili všudypřítomná Nejzazší Skutečnost. Džíva (hrubé tělo) je tu kvůli zlomyslnosti, touze být. Lidé mají časté přání: „Hlavně ať jsem já šťastný, a je jedno, zda všichni ostatní zemřou.“ Zlé touhy, jako například tato, budou přinášet pouze zlé výsledky. Jaká je touha, takový je výsledek. Jestliže jsme dobří, pak je i svět zajisté dobrý. Jinak tomu je právě naopak (jsme-li zlí, svět je samozřejmě také zlý).

Přednáška z knihy Amrut laja 1

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.