Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Ve skutečnosti tu není nic než Brahman
11. 3. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Mít vítězný postoj znamená zřeknout se všeho. Když rozsvítíte lampu v domě, světlo proniká okny ven. Stejně tak když vysvitne světlo realizace, pak je vaší přirozeností nejvyšší blaženost, majestátnost a oproštění se od všech starostí. Ten, kdo je Brahman, spočívá v této přirozenosti. Opakem je ten, kdo žije v domnění, že je tělem. Pak musí trpět a snášet muka spojená s tělesnou totožností. Tělo je skladiště starostí. Touha, zlost, zrození a smrt – to vše jsou atributy těla. Myslet si, že se opět stanete džívou (hrubým tělem) poté, kdy pochopíte, že jste Brahman, je směšné. Co by to bylo za nesmysl, kdybyste jako král přijal práci čističe stok? Tento král by svrhl sám sebe.
Přednáška 23
„Přestaňme o tom mluvit. Bůh by měl být spatřen prostřednictvím oddanosti. S oddaností bude jeho sláva stále přebývat uvnitř vás.“ (Dasboadh, oddíl 8, kapitola 8, verš 28)
Stal se uctívatel Bohem, nebo se Bůh stal uctívatelem? Není zde žádný rozdíl mezi uctívatelem a Bohem. Jestliže se Bůh stane uctívatelem, ego přestane existovat. Pokud se však uctívatel stane Bohem, vyvstane namyšlenost v podobě pocitu ´já´. Jenže myšlenka ´já´ je falešná představa. Ve světě jsou pouze dva typy entit: pět elementů a Já. Bůh samotný je pes, kočka, lidská bytost. Ve skutečnosti tu není nic než Brahman. Kde je potom falešné ´já´? Opravdu vše je Bůh, včetně všech pěti elementů. Být si toho vědom je známkou Nejzazší Skutečnosti (Paramartha). Sláva Boží přichází poté, kdy jste Bohem. Pak nepochybně získáte zdar, věhlas a bezstarostnost. Jen v iluzi jste postiženi zármutkem z nezdaru. Poddáte se mu natolik, až se stanete jeho otrokem. Jste šťastni pouze tehdy, když je vám něco darováno. Jenže nic není skutečné. Je to jako kdyby vám někdo přinesl do vězení kousek chleba. Mít vítězný postoj znamená zřeknout se všeho. Když rozsvítíte lampu v domě, světlo proniká okny ven. Stejně tak když vysvitne světlo realizace, pak je vaší přirozeností nejvyšší blaženost, majestátnost a oproštění se od všech starostí. Ten, kdo je Brahman, spočívá v této přirozenosti. Opakem je ten, kdo žije v domnění, že je tělem. Pak musí trpět a snášet muka spojená s tělesnou totožností. Tělo je skladiště starostí. Touha, zlost, zrození a smrt – to vše jsou atributy těla. Myslet si, že se opět stanete džívou (hrubým tělem) poté, kdy pochopíte, že jste Brahman, je směšné. Co by to bylo za nesmysl, kdybyste jako král přijal práci čističe stok? Tento král by svrhl sám sebe. Stal by se svým vlastním nepřítelem. Kdo se hlásil k tomu, co je klamné? My sami. Tvrdí-li někdo, že je džíva, pak se jedná o zakořeněný zvyk. Je-li mi umožněno dosáhnout postavení a slávy Brahman, pak proč se cítit bídně v klamném domnění, že jsem džíva? Klidně pobývejte dál ve vězení (v těle), ale setrvávejte zde s poznáním, že nejste zločinec. Bydlete zde jakožto host, žijící v hotelu. Nejen, že jste Brahman, ale důležité je mít rovněž poznání Brahman. Jak sebevražedné je žít s představou sebe jako džívy, když ve skutečnosti jste Brahman. Je vskutku absurdní chlubit se svým tělem a vědět přitom, že nejsem hrubé tělo. Neměli byste si umíněně libovat v pocitu hrdosti na své tělo. Jste Brahman, tudíž se radujte z krásy a majestátnosti Brahman.
Přednáška z knihy Amrut laja 1
Překlad: Aleš Adámek