Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Je zapotřebí přebývat v poznání skutečného Já
4. 3. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Rozsvítíte-li lampu v domě, pak světlo z lampy bude pronikat přes okno domu ven. Získá-li někdo poznání, automaticky následuje velká chvála. Je to (poznání) patrné v řeči realizované bytosti. Posloucháním a všemi smysly to je snadno rozpoznatelné. Nechť ten, kdo musí zemřít, zemře šťastně, a nechť ten, kdo má žít, žije. Mistr snadno vyprošťuje opravdového (nasazeného) hledajícího ze zajetí tohoto světa. Při uvolňování z této pasti máme dost práce sami se sebou, proto se nestarejme a nemluvme o druhých. Neptejme se: Nakolik jsou druzí odloučeni a jak jsou schopni rozlišovat? Nezaplétejme se do pohnutek (podnětů) druhých. Musíme se zaměřit na vlastní vysvobození se ze spoutanosti svého ega. Iluze přichází vyparáděná v mnoha podobách. Může přijít v dobré či zlé formě. Musíme se zbavit přízraku (totožnosti s tělem). Musíme vymýtit onoho zlého ducha. Očistěte mysl od všech vnějších objektů. Zažeňte tohoto zlého ducha mantrou ´Já jsem Brahman´. Potom se dostaví úspěch, věhlas a srdnatost.
Přednáška 22
„Přestaňme o tom mluvit. Bůh by měl být spatřen prostřednictvím oddanosti. S oddaností bude jeho sláva stále přebývat uvnitř vás.“ (Dasboadh, oddíl 8, kapitola 8, verš 24)
Uctívatel je vlastně sám Bohem. Jsouce Bůh, má se z božského života rovněž těšit. Koncept Boha jako nějaké oddělené entity je pochopitelně falešný. Všechny vaše činnosti jsou odrazem zafixovaných konceptů, které jen tak nepustíte. Žijete-li v bláhové představě o seberealizaci, které je možné dosáhnout jen pomocí specifických metod, jste na omylu. Nikdy nemějte pocit, že vám někdo udělí stav ´Já jsem Brahman´. Kdybyste to od někoho dostali, pak bude ten někdo, kdo vám status dal, pochopitelně větší než vy. Ze své vlastní vůle se On stal Džívou (hrubým tělem) a ze své vlastní vůle se On rovněž stane Šivou (Bohem). Rozhodnutí přeměnit sebe (džívu) v Boha a následně to uskutečnit leží ve vašich rukou. Stane se to, jestliže si to opravdu přejete. Cítíte-li stud z toho být lidskou bytostí, stanete se zajisté Bohem. Pouze když svou falešnou představu o sobě zcela odstraníte, získáte postavení Boha. Pak ve vás vyvstane uvolněný pocit a vy si řeknete: „K čemu vlastně chtít tento světský život, ženu, dům, peníze atd.? Být zahanben džívovstvím je samo o sobě znakem získaného Brahmanství (Božství). Jsem navždy svobodný, k čemu potřebuji světské potěšení? „Jaké myšlenky vás napadají? Co vás vaše touhy navádějí dělat?“ Kvality konceptů, které nepřetržitě vyvstávají ve vaší mysli, jsou náznakem vaší náklonnosti k bráhmanství (Božství). Mají myšlenky, které se ve vás objevují, něco společného s tímto světem, nebo vás přivádějí k Nejzazší Skutečnosti (Brahmalóka)? Vyvstávají ve vás vůbec myšlenky související s vaším vlastním Já? Ten, kdo je ustálen ve svém Já, říká: ´Jsem všeprostupující, úplný a spočívám v srdci každé bytosti.“ Zde jsou stupně na cestě za dosažením Nejzazší Skutečnosti: 1. Netečnost (odloučenost): Nepřítomnost tužby získat nějaké další věci. 2. Velkorysost (štědrost): Není zde v tomto světě nic, co by mi patřilo. Nechť věci přicházejí a odcházejí, jsem od všeho oproštěn. Jsem od všeho oddělen, včetně těla. Nemám ani potřebu chránit to, co náleží osobě (bytosti). 3. Poznání: Stal jsem se Brahman. Úspěch je přímo přede mnou. 4. Úspěch: Zbavil jsem se iluze (máji). Zaplať Pánbůh, že je pryč ten nesmysl (iluze). Jamaradž (Bůh smrti), sedící na jedné straně váhy (těla), si zde dělá hnízdo ve formě smyslových požitků. K tomu, abyste se z něho vyprostil, musíte být připraven vzdát se těchto požitků. Potom vám Mistr, jakožto správný průvodce pomůže, a dostane vás z tohoto zajetí. Když se vysvobodíte z pout smrti (tzn. dočasných prožitků), dostaví se úspěch. 5. Osvobození: Osvobození od veškeré Karmy (činů). Chcete-li dosáhnout svatosti (a úcty od druhých), měli byste hloubat nad učením Mistra. Jestliže přemýšlíte o ženě a svých blízkých a o světských (a majetkových) záležitostech, nedosáhnete ničeho, jen budete utrápeni. 6. Šrí (sláva, hojnost): Božství v hojnosti, které proniká vším a je prostoupeno ve všech srdcích, je bez pýchy, bez konceptů, za dvojností, bezesné, neosobní atd. Takové je Božství (Bráhmanství). Jestliže někdo zaujme pozici v Bráhmanství, získá všechny výše uvedené předpoklady (stupně). Rozsvítíte-li lampu v domě, pak světlo z lampy bude pronikat přes okno domu ven. Získá-li někdo poznání, automaticky následuje velká chvála. Je to (poznání) patrné v řeči realizované bytosti. Posloucháním a všemi smysly to je snadno rozpoznatelné. Nechť ten, kdo musí zemřít, zemře šťastně, a nechť ten, kdo má žít, žije. Mistr snadno vyprošťuje opravdového (nasazeného) hledajícího ze zajetí tohoto světa. Při uvolňování z této pasti máme dost práce sami se sebou, proto se nestarejme a nemluvme o druhých. Neptejme se: Nakolik jsou druzí odloučeni a jak jsou schopni rozlišovat? Nezaplétejme se do pohnutek (podnětů) druhých. Musíme se zaměřit na vlastní vysvobození se ze spoutanosti svého ega. Iluze přichází vyparáděná v mnoha podobách. Může přijít v dobré či zlé formě. Musíme se zbavit přízraku (totožnosti s tělem). Musíme vymýtit onoho zlého ducha. Očistěte mysl od všech vnějších objektů. Zažeňte tohoto zlého ducha mantrou ´Já jsem Brahman´. Potom se dostaví úspěch, věhlas a srdnatost. Jen je zapotřebí přebývat v poznání skutečného Já.
Přednáška z knihy Amrut laja 1
Překlad: Aleš Adámek