Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Měli byste být posedlí svým Já
11. 2. 2025 - advaita
Siddharaméšwar Maharadž: Brahmi spriha je touha po poznání Já. Je to poznání sebe sama. Je to poznání toho, kdo přebývá v tomto těle. Nemělo by být touženo po ničem jiném. Naslouchejte mnoha duchovním promluvám a přednáškám. Rozjímejte nad nimi a pilně praktikujte vše, co jste se z nich naučili. Měli byste být posedlí svým Já. Spokojenost, kterou vám přináší naslouchání rozprav, vám pomáhá zbavit se skličujícího stavu, který přinášejí strasti tohoto pozemského života. Dualita je přijímání všeho kromě Já. Monismus je přijetím pouze a jenom Já. Pamatujte, že je to Já, které je všudypřítomné. Neexistuje žádná jiná entita než Já. Vstřebat skrytý význam slov vyskytujících se v přednáškách znamená vytáhnout, pochopit, přijmout a osvojit si jejich esenciální podstatu. Na to musíte použít veškerou lásku a sílu, kterou máte.
26. února 1929
„Co nabývá tvaru, nikdy nebude věčné. To neplatí pro bezforemné Já, které je trvalé a věčné.“
Dasboadh 9.2.1
Mysl je jako dýně. Je třeba ji otevřít a vydlabat. Teprve pak vaše ego zmizí. Ego by mělo zmizet díky síle vaší mysli. Proto se musíte soustředit na Já. Usaďte se v tiché místnosti a upřeně se do sebe ponořte. Zjistíte, že vaše mysl, která představuje vnější svět, se rozplyne v prostoru. Malakanna (žák Sadgurua Siddharaméšvara Maharadže) měl sen o tygrovi. Zřením tygra ve snu se stal snící nešťastný. Řekněme to jinak: Ten, kdo viděl sen, a ne Malakannu, se stal nešťastným. Jiným slovy, kdo viděl tygra a stal se nešťastným, byla mysl Malakanny. Proto je to mysl, která drží člověka v otroctví. Zbavte se myšlenek na tělo a mysl, jedině pak budete vidéhy. Vidéhi je člověk, který žije ve zdánlivém světě, ale je mimo spojení těla a mysli. Věčného osvobození je dosaženo neustálým přebýváním ve stavu ryzího Já. Věčné osvobození je konečným cílem, který překonává vše. Toho je třeba dosáhnout. Pokud se tak nestane, Jamuna, řeka světské existence, která nepřetržitě plyne, je připravena spláchnout vás přívalem světských lákadel a problémů. Jamuna představuje mysl a světský život dohromady. Takže pokud se zbavíte mysli, opustí vás i světský život. Pokud ne, zůstanete navždy ve spoutanosti.
Když jste v blízkosti Světce, poznáte, že moc, která je spjata s veškerými světskými tituly, je vadou a překážkou duchovního pokroku. To platí i pro duchovní tituly, dokonce i nejvýše postaveného Mahadévu, ničitele. Král démonů Ravana musel obětovat svých deset hlav, tj. titulů, hodností, aby mohl dosáhnout konečnou Realizaci. Všechny tyto světské tituly jsou mýtus. Člověk by měl získat poznání Já. Brahmi spriha je touha po poznání Já. Je to poznání sebe sama. Je to poznání toho, kdo přebývá v tomto těle. Nemělo by být touženo po ničem jiném. Naslouchejte mnoha duchovním promluvám a přednáškám. Rozjímejte nad nimi a pilně praktikujte vše, co jste se z nich naučili. Měli byste být posedlí svým Já. Spokojenost, kterou vám přináší naslouchání rozprav, vám pomáhá zbavit se skličujícího stavu, který přinášejí strasti tohoto pozemského života. Dualita je přijímání všeho kromě Já. Monismus je přijetím pouze a jenom Já. Pamatujte, že je to Já, které je všudypřítomné. Neexistuje žádná jiná entita než Já.
Vstřebat skrytý význam slov vyskytujících se v přednáškách znamená vytáhnout, pochopit, přijmout a osvojit si jejich esenciální podstatu. Na to musíte použít veškerou lásku a sílu, kterou máte. Brahman je poblíž. Zcela jistě přímou zkušenost Brahman získáte. Stanovte si zkušenost Mistra za svůj cíl či úkol. I Písma vám to dovolují. Kdo je Světec? Ten, kdo završil poznání Já, je Světec. Je tím, komu nezbylo ani smítko pochybnosti. Pro něj jsou poznání a nevědomost, radosti a strasti pouhou neoddělitelnou dvojicí neboli dvěma stranami jedné mince. Tyto dvojice protikladů jsou pouhými myšlenkami mysli a nemají na něj žádný vliv. Je to iluze při práci viděná očima nevědomosti. Svět a nevědomost jsou nahlíženy stejně, nijak se neliší. Světec proto nikdy neříká, že je něco dobré nebo špatné, ani nečiní rozdíly. Radosti, bolesti, potěšení, smutky jsou jen znaky nevědomosti, stejně jako emoce, které je obklopují. Tyto prožity jsou jen výplodem představivosti individuality. Světci se žádného z těchto prožitků neúčastní; vidí je jako neskutečné, způsobené nevědomostí. Pocity, které vyvstávají, vznikají na přání jednotlivce. Kdyby tělesná mysl neexistovala, kdo by projektoval dobré nebo špatné vlastnosti a na koho by byly promítány? Pokud se neztotožňujete s tímto smrtelným tělem, v přirozenosti Já neexistuje dobro ani zlo, potěšení ani bolest. Když je tu jen a jen Jednota, výše zmíněné dvojice neexistují.
Kdo je Světec? Vy sami jste Světec. Jak? Jaké jsou znaky Světce? Nerozlišovat mezi vysokým a nízkým, dobrým a špatným, to je vlastnost Světce. Ve světě Světce není nic špatného. Nevědomý vlastník tohoto smrtelného těla zakouší radosti a strasti, ale v podstatě hluboko uvnitř, u kořene Já, jste Světec.
Nevědomý člověk je majetnický, a proto si pěstuje pocit: „Toto je moje, tamto je moje.“ Pocit vlastnictví způsobuje pýchu, která se později zvětšuje v ego. Abyste se této pýchy, a tedy i ega zbavili, musíte naslouchat, rozjímat a uvažovat o poznání Já. To je cesta k úspěchu a dosažení cíle. Měli byste být posedlí myšlenkou vyhladit svou pýchu. Aspiranti by se měli uchýlit ke svému Mistrovi a naslouchat jeho duchovním rozpravám. Tímto způsobem můžete hledat odpovědi na konečné otázky: „Kdo jsem já a kdo je Bůh?“ Mistr vám ukazuje cestu, takže klanění se Mistrovi je vám skutečně ku prospěchu.
Jednotlivec se může dobrovolně obětovat, a často s potěšením, ale nelze ho k obětování donutit. Jemných věcí se lze vzdát, ale těch hrubých se snadno zříci nelze. Zřeknutí se ega, které nabylo kolosálních rozměrů a které je původcem všeho, co vidíte a cítíte, je tím, co je míněno zřeknutím se hrubého. Jednoduše řečeno, pravý význam zřeknutí se hrubého spočívá v pochopení, že cokoli vidíte a cítíte, není skutečné. Když se člověk dobrovolně zřekne hrubého, přináší to se sebou velké uspokojení. Když zpíváte chvalozpěvy na Pána nebo se vydáváte na poutě, děláte to dobrovolně a zakoušíte uspokojení. Bohužel tato gesta mají jen malý význam. Konečné spokojenosti se dočkáme tehdy, až když je pročištěno hrubé ego. Mistr vás dovede k pravdě o vás samých. Zbavuje vás iluze a vede vás k Já, kde není žádné ego ani pýcha.
Dosud nezveřejněná přednáška
Překlad: Gabriela Adámková