Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Pouhé pochopení slovního poznání nestačí k tomu, abyste přestali meditovat
21. 1. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Jste okouzleni pěnou, která jako by tančila na mořských vlnách. Tato pěna má lákavý duhový odstín, který okouzlí každého. Ale tato bublající pěna je pouhé nic. I vaše tělo je podobné bublině, která jednoho dne určitě praskne. Aham, to ego, ten pocit „já chci“, vás svádí k tomu, abyste věřili všemu, co je zdánlivé. Zajímá vás jen objektivní poznání, nikoli skutečné poznání Já. Je třeba pochopit, že toto vše je nepravdivé. Ale jak je možné, aby nevědomý člověk získal představu o skutečném stavu věcí? Ten lze poznat pouze na základě poznání, které pramení z nitra. Je to prostě inspirace, která se objeví a která vás vede k tomu, abyste šli hlouběji do sebe. Nevědomost vás omezila na džívu. Když je však smrtelný džíva obdařen skutečným poznáním, promění se v nesmrtelného Šivu. Ti, kdo zakusili múlamáju, primární iluzi, mohou pouze komponovat písma, ale nemohou vysvětlit poznání. Dokud nedojde k pochopení, že nejste tělo a že vše je nepravdivé, budete nadále zaseknuti v koloběhu zrození a smrtí.
Přednáška
21. června 1929
Satčitánanda je základnou tohoto vesmíru. Tento vesmír rozšířil své hranice s pomocí Sa-čit-ánandy, Já a ega. Nevědomost pošpinila obraz původního Já a omezila ho na ego. Vesmír je naše představa. Každá doba má své vlastní koncepty. Po konci jedné éry si nikdo neuvědomuje, co existovalo, než přišel konec. Kdo je ten, kdo vytvořil koncept? Zkuste to zjistit! Ten, kdo tvoří koncept, není nikdo jiný než člověk, a ten, kdo napsal svaté texty, v nichž bylo vyloženo poznání s jeho metodami, je také člověk. Existuje však také vnitřní poznání, poznání, které pramení z hloubi nitra a vyvěrá z Pravdy. Toto poznání je bohužel zasazeno do bahna nevědomosti. Můžete ho získat zpět, ale musíte ze sebe smýt všechnu nevědomost. Pak jste Džňánin. Nyní můžete toto poznání využít k tomu, abyste své představy nechali ladem. Obvykle si nevědomý smrtelník toto vnitřní poznání neopatří, ale buďte si jisti, že ten, kdo ho dosáhne, chopí se Átman neboli Já. Múlamája neboli primární iluze přebývá ve vnitřním vědomí. Brání tomuto vnitřnímu vědomí vystoupit do popředí.
Všechna písma nás jen svazují. Jen díky nim jsme v omezenosti. Proto jsou tato písma svým způsobem klamná. Právě na základě těchto písem začnete věřit všemu, co je zdánlivé. A tento omyl se neustále opakuje, proto se mu říká rutina. Nikdy nevlastníte touhu po Já. To není dobré znamení. Je třeba, abyste se zamysleli nad svou každodenní rutinou, pozorně ji sledovali a důkladně o ní uvažovali. Pak si uvědomíte, že tento světský život není nic jiného než živoucí peklo. Peklo není zvláštní oblast vyhrazená pro trestání hříšníků. Bůh vás netrestá. Celá tato představa, že vás Bůh trestá, je mýtus. Jste to vy sami, kdo vytvořil peklo, a dobrovolně v něm přebýváte. Jste to vy, kdo musí odvést svůj díl práce, nikdo jiný vám nikdy pomocnou roku nepodá. Úkol strávit jídlo nebo nechat si narůst vlasy plníte jen a jen vy. Zamysleli jste se někdy nad něčím z toho?
Podle hinduistické astrologie musí každý člověk kvůli špatnému vlivu Saturnu projít nešťastným obdobím, které trvá sedm a půl roku jeho života. Tato víra se naplňuje jen u těch, kteří ztotožňují své Já s tělem. Pokud tomu věříte, jste stále zahaleni v tomto iluzorním světě. Svému životnímu peklu se snažíte vyhnout tím, že rozhazujete své bohatství nebo ho rozdáváte na dobročinné účely v naději, že vás tato charita zachrání. Vy sami si můžete pomoci, charita nikoli.
Jste okouzleni pěnou, která jako by tančila na mořských vlnách. Tato pěna má lákavý duhový odstín, který okouzlí každého. Ale tato bublající pěna je pouhé nic. I vaše tělo je podobné bublině, která jednoho dne určitě praskne. Aham, to ego, ten pocit „já chci“, vás svádí k tomu, abyste věřili všemu, co je zdánlivé. Zajímá vás jen objektivní poznání, nikoli skutečné poznání Já. Je třeba pochopit, že toto vše je nepravdivé. Ale jak je možné, aby nevědomý člověk získal představu o skutečném stavu věcí? Ten lze poznat pouze na základě poznání, které pramení z nitra. Je to prostě inspirace, která se objeví a která vás vede k tomu, abyste šli hlouběji do sebe. Nevědomost vás omezila na džívu. Když je však smrtelný džíva obdařen skutečným poznáním, promění se v nesmrtelného Šivu. Ti, kdo zakusili múlamáju, primární iluzi, mohou pouze komponovat písma, ale nemohou vysvětlit poznání. Dokud nedojde k pochopení, že nejste tělo a že vše je nepravdivé, budete nadále zaseknuti v koloběhu zrození a smrtí.
Písma jsou nedostatečná a nikdy nemůžou pomoci zbavit se nevědomosti. V takové situaci vám nemůže pomoci nikdo jiný než Mistr. Mistr formuluje plán, který vám pomůže dosáhnout cíle Seberealizace. Plán je představen ve dvou fázích. V úvodní fázi vás Mistr seznámí se Sat-čit-ánandou, Já. Udělí vám mantru a doporučí vám určitý způsob praxe. Vaše mysl pak zjemní a teprve potom začnete zakoušet to, co Mistr dosud říkal. Toto poznání, které ve vás rozbřesklo a s nímž jste se seznámili, je stále pošpiněno egem. To je poznání Sat-čit-ánanda. Tuto fázi lze přirovnat ke světlé polovině lunárního měsíce, neboť právě v ní poznání září v plné své kráse.
Nyní je představena závěrečná fáze. Mistr vás nyní žádá, abyste se vzdali meditace, a radí vám, abyste přebývali jako Všemohoucí, nebo se spíše považovali za Všemohoucího. Nevíte však, že jste Všemohoucím byli vždycky. Naprostá důvěra ve vašeho Mistra je naprosto nezbytná. Abyste dosáhli Seberealizaci, je třeba se vzdát tohoto konceptu poznání, které je nejen nepravdivé, ale i kontaminované egem. Posledním krokem je zastavení praxe a rozpuštění poznání v Já. Tuto fázi bychom mohli přirovnat k temné polovině lunárního měsíce, neboť Všemohoucí sídlí hned vedle temnoty. Po nějaké době mizí i tato temnota. Já se nyní osvobozuje a září ve své oslnivé slávě. Nyní vstupujete do stavu bez stavu – Seberealizace. Nyní chápete sami sebe a Jednotu Všeho. Existuje jen a jen Všemohoucí.
Všimli jste si někdy, že nečekané návštěvy vítají jen děti, nikoli dospělí? Stejně tak pouze nevědomý člověk přijme za svého Mistra kohokoliv. Je to rozlišování, které vám pomůže dosáhnout poznání. Proto se naučte rozlišovat, jinak propadnete do záhuby. Moudrý člověk si pečlivě vybírá, ověřuje, než někoho přijme za realizovaného, a pak od něj přijímá vedení. Falešní Mistři vás oklamou a uškodí vám. Nikdy vás nemohou dovést ke konečnému cíli.
Není pochyb o tom, že to, co vás trápí, lze vyléčit chirurgicky, ale k tomu je potřeba podstoupit operaci. Postižená část má být odstraněna. Změnu však často provází strach a k operaci a/nebo změně života je zapotřebí odvaha. Jak můžete doufat, že dosáhnete Seberealizaci, aniž byste zvedli nohu. Smrtelný džíva si vůbec neuvědomuje, že fáze rozvoje poznání, po níž následuje fáze jeho zničení, pomáhá člověku dosáhnout Seberealizaci. V důsledku toho džíva nadále lpí na tomto pozemském životě, dokud ho od něj neodtrhne smrt. Obrátíte-li se na Mistra, dovede vás k cíli, ale nebudete-li mu věnovat pozornost a praktikovat, nikdy nepochopíte. Seberealizace je věda, která má určité uspořádání, předepsaný postup, který je třeba dodržovat.
Nyní, když jsme toto téma rozvedli, je zcela na vašem uvážení, zda z něj vytěžíte podstatu a osvojíte si poznání a/nebo budete slepě následovat rituály. Zapojte do práce svůj intelekt, neřiďte se pokyny doslovně. Dosud jste meditaci praktikovali čtyři hodiny denně, ale od nynějška můžete být požádáni, abyste s tím přestali. Změna se u nevědomých lidí nesetkává s pochopením. Někteří o tom pochybují a mohou dokonce svému Mistrovi nedůvěřovat. Nesnažte se pokročit vpřed podceňováním svého Mistra a nikdy neuposlechněte jeho pokynů. Nikam to nepovede. Stejně jako by dítě chodící do školy ráno vynechalo školní hodinu, tak by žák rád vynechal některé aspekty praxe. Nakonec se posunete dál, ale až poté, co dosáhnete určitého stupně, abyste mohli přejít na další stupeň. Nikdy nepochybujte o svém Mistrovi, je zapotřebí nesmírné víry až do doby, kdy budete mít plnou důvěru v sebe sama.
Ten, komu se dostane byť jen záblesku Pravdy, zjistí, že hmotný svět i jeho původce, Primární iluze, jsou neskutečné. Váš Mistr vás chce pouze vést. Jde mu o to, abyste pochopili. Ne pouze meditovali. Řádná praxe by měla meditaci podpořit. Lidé ale přestávají meditovat ještě dříve, než jsou obdařeni poznáním, protože meditují neradi. Přestat meditovat může jen ten, kdo meditoval, praktikoval a dosáhl Seberealizaci. Pouhé pochopení slovního poznání nestačí k tomu, abyste přestali meditovat.
Dosud nezveřejněná přednáška Šrí Siddharaméšvara Maharadže
Překlad: Gabriela Adámková