Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

101. Džňánin se ničeho nechytá ani na ničem nelpí (z knihy Já Jsem To)

18. 4. 2016 - Martin

Tazatel: Jak džňánin postupuje, když potřebuje něco udělat? Naplánuje to, promyslí detaily a provede?
Maharádž: Džňánin chápe plně danou situaci a hned ví, co udělat. To je všechno. Ostatní se děje samo od sebe a je to do velké míry nevědomé. Džňáninovo ztotožnění se vším jsoucím je tak dokonalé, že reaguje na celý vesmír a vesmír zase reaguje na něj. Má naprostou důvěru v to, že jakmile byla situace rozpoznána, budou se události dít tak, jak mají. Obyčejný člověk má své osobní zájmy, počítá svá rizika a šance, kdežto džňánin zůstává nezaujatý a je si jistý, že všechno se stane tak, jak má; přitom mu moc nezáleží na tom, co se stane, protože návrat k rovnováze a harmonii je nakonec nevyhnutelný. Jádrem všech věcí je klid.

T: Pochopil jsem, že osobnost je iluze a bdělá nepřipoutanost, bez ztráty totožnosti, je naším dotykovým bodem se skutečností. Řekl byste mi prosím – jste v tomto okamžiku jedinec, nebo sebe-uvědomělá totožnost?

M: Jsem obojím. Ale skutečné já nemůže být popsáno jinak, než pomocí pojmů, které poskytuje jedinec, pomocí pojmů, které vyjadřují jen to, co nejsem. Cokoli můžete říci o jedinci, to nemůže být Já. A naopak o Já nemůžete říci nic, co by nevypovídalo o jedinci, jaký je, jaký by mohl být, jaký by měl být. Všechny atributy jsou osobní. Ale skutečné leží za atributy.

T: Jste někdy jedinec a jindy Já?

M: Kdepak! Jako jedinec se zdám být jen jiným jedincům. Sám pro sebe jsem nekonečně rozsáhlým vědomím, ve kterém se v nekonečné posloupnosti zjevují a mizí nesčetní jedinci.

T: Jak je možné, že jedinec, který je pro vás zcela iluzorní, se nám zdá být skutečný?

M: Vy, jakožto Já – zdroj všeho bytí, vědomí a radosti, propůjčujete svou skutečnost všemu, co vnímáte. Toto propůjčování skutečnosti se odehrává výhradně v přítomnosti, nikoliv v minulosti či budoucnosti, protože tyto pojmy existují jen v mysli. „Bytí“ se týká jedině přítomného okamžiku.

T: Není věčnost také nekonečná?

M: Čas je nekonečný, ale je omezený. Kdežto věčnost je v prchavém okamžiku přítomnosti. Ale nám to uniká, protože mysl věčně pendluje mezi minulostí a budoucností. Nechce se zastavit, aby se zaměřila na přítomnost. Dá se to ale udělat poměrně snadno, pokud se o to začne člověk zajímat.

T: A co vzbudí můj zájem?

M: Vaše opravdovost, která je známkou zralosti.

T: A jak člověk může vyzrát?

M: Tak, že si udržuje mysl jasnou a čistou, žije svůj život tak, že si je plně vědom každého okamžiku, který přichází, a registruje a rozpouští své touhy a strachy ve chvíli, kdy vznikají.

T: Je taková koncentrace vůbec možná?

M: Musíte to zkoušet. Krok po kroku a bude to snadné. Vaše upřímná opravdovost vám k tomu dodá energii.

T: Zjistil jsem, že právě opravdovost je to, co mi schází.

M: Zradit sebe sama je vážná věc. Rozežere to mysl jako rakovina. Lék je v jasnosti a integritě myšlení. Zkuste pochopit, že žijete ve světě iluzí, prozkoumejte je a odhalte jejich kořeny. Samotný tento záměr posílí vaši opravdovost, protože správné úsilí je blahodárné.

T: Kam mne to dovede?

M: Kam jinam by vás to mohlo dovést než k dokonalosti? Když se dobře ukotvíte v přítomnosti, nemusíte už nikam jinam chodit. To, co jste od věků, vyjadřujete věčně.

T: Jste jednota, nebo mnohost?

M: Jsem jednota, ale projevuji se jako mnohost.

T: Proč se člověk vůbec zjevuje?

M: Je dobré být a je dobré být vědomý.

T: Život je smutný.

M: Utrpení je způsobeno nevědomostí. Pochopení přináší štěstí.

T: Proč musí být nevědomost bolestná?

M: Protože je kořenem každé touhy i strachu, což jsou bolestné stavy a jsou zdrojem nekonečných chyb.

T: Viděl jsem lidi, kteří jsou považováni za realizované, jak se smějí a pláčou. Není to známkou toho, že nejsou ve skutečnosti osvobozeni od touhy a strachu?

M: Mohou se podle okolností smát či plakat, ale vnitřně jsou klidní a čistí a pozorují nezaujatě své vlastní spontánní reakce. Projevy jsou zavádějící, což platí v případě džňánina dvojnásob.

T: Já to nechápu.

M: Mysl nic pochopit nemůže, protože je vycvičena k tomu, aby se všeho chytala a potom na tom lpěla, kdežto džňánin se ničeho nechytá, ani na ničem nelpí.

T: Tak mi řekněte, čeho se chytám já zatímco vy ne?

M: Jste stvořením složeným z myšlenek; aspoň si to o sobě myslíte. Já si o sobě nemyslím nic. Jsem to, co jsem, nelze mne ztotožnit s žádným fyzickým či mentálním stavem.

T: Když přijde třeba nějaké neštěstí, tak to přece musí vaši rovnováhu zničit.

M: Zvláštní je, že tomu tak není. K mému vlastnímu překvapení zůstávám tím, co jsem – čirým uvědoměním, které je pozorné ke všemu, co se děje.

T: Dokonce i v okamžiku smrti?

M: Jak se mne dotýká smrt těla?

T: Nepotřebujete snad tělo k tomu, abyste byl ve spojení se světem?

M: Já svět nepotřebuji. Ani v žádném světě nejsem. Svět, který máte na mysli, je ve vaší vlastní mysli. Mohu jej vidět skrze vaše oči a mysl, ale jsem si plně vědom toho, že je to jen myšlenková projekce; váš svět se dotýká skutečnosti pouze v bodě uvědomění, které může být jen v přítomnosti.

T: Zdá se, že jediný rozdíl mezi námi dvěma je v tom, že zatímco já tvrdím, že neznám své pravé já, vy prohlašujete, že je znáte dobře; nebo snad je mezi námi ještě nějaký další rozdíl?

M: Žádný rozdíl mezi námi není; ani nemohu prohlásit, že znám sebe sama, vím, že nejsem ani popsatelný, ani definovatelný. Jsou rozlehlé končiny, které jsou zcela mimo dosah mysli. Tam je můj domov; tato rozlehlost jsem já sám. A tato rozlehlost je také láskou.

T: Vy všude vidíte lásku, zatímco já vidím jen nenávist a utrpení. Dějiny lidstva jsou dějinami vraždění, individuálního i kolektivního. Žádné jiné živé bytosti se tak nevyžívají v zabíjení jako lidé.

M: Když prozkoumáte jejich motivy, najdete lásku, lásku k sobě samému. Lidé bojují kvůli tomu, co si myslí, že milují.

T: Jejich láska musí být opravdu skutečná, když jsou pro ni ochotni zemřít.

M: Skutečná láska je bez hranic. To, co se vztahuje jen na nějakou osobu, nemůže být nazýváno láskou.

T: A znáte takovou lásku bez hranic?

M: Ano, znám.

T: Jak ji pociťujete?

M: Všechno je milé a milované. Nic není vyloučeno.

T: Ani zlí lidé a zločinci?

M: Všechno je v mém vědomí, vše je mé. Je bláznovstvím nechat se rozpoltit dělením na to, co mám rád a na to, co rád nemám. Já jsem za tím. Nemám v sobě žádné nepřátelství.

T: Nedělí-li člověk věci na ty, co má rád, a na ty, co nemá rád, je to stav naprosté lhostejnosti.

M: Může se to tak jevit, ale jenom na začátku. Vytrvejte v takové nezúčastněnosti a ona vykvete do všeobjímající a všeprostupující lásky.

T: Člověk má chvíle, kdy se rozzáří a rozkvete, ale netrvají dlouho, a život se zase vrátí do starých kolejí každodenní šedi.

M: Přetržitost je zákonitost, která se přirozeně uplatňuje v oblasti hmotných záležitostí. Nepřetržité nemůže být zakoušeno, protože nemá žádné hranice. Vědomí znamená střídání, změnu za změnou, kdy jedna věc končí a jiná začíná; to, co je bez hranic, nemůže být zakoušeno v běžném slova smyslu. Člověk tím může pouze být, ale nemůže to znát. Můžete jen vědět, čím vším tato nepoznatelná nepřetržitost není. Určitě není ničím z toho, co je obsahem vašeho vědomí, protože tento obsah je v neustálém pohybu a změně.

T: Jestliže nemůže být nehybné poznáno, jaký je potom smysl a význam jeho realizace?

M: Realizovat nehybné znamená stát se jím. A smyslem toho všeho je dobro všeho živého.

T: Život je pohyb. Nepohyblivost je smrt. K čemu je životu smrt?

M: Já mluvím o nehybnosti, nikoliv o nepohyblivosti. Nehybným se stáváte díky své poctivosti. Stáváte se silou, která všechny věci napravuje. Může a nemusí to být doprovázeno intenzivní vnější aktivitou, ale mysl zůstává klidnou a tichou.

T: Když pozoruji svou mysl, zjišťuji, že se neustále mění, jedna nálada střídá druhou, zatímco vy se zdáte být trvale ve stejném rozpoložení radostné laskavosti.

M: Rozpoložení je otázkou mysli a nezáleží na něm. Jděte dovnitř, překročte mysl. Přestaňte být fascinován obsahem svého vědomí. Až dosáhnete hlubokých úrovní svého pravého bytí, zjistíte, že se vás povrchní hra mysli dotýká jen nepatrně.

T: Ale ta hra tam stále bude?

M: Tichá mysl není mrtvá mysl.

T: Vědomí je neustále v pohybu – to je snadno patrné. Nehybné vědomí, to je kontradikce. Mluvíte-li o tiché mysli, co tím myslíte? Není snad mysl stejná jako vědomí?

M: Musíme mít na paměti, že slova jsou podle kontextu používána v mnoha významech. Ve skutečnosti je mezi tím, co je vědomé a co nevědomé, jen malý rozdíl – je to v podstatě jedno a totéž. Bdělý stav se liší od hlubokého spánku přítomností svědka, pozorovatele. Paprsek uvědomění osvětluje část naší mysli a tato část se stává naším snem či bdělým vědomím, zatímco uvědomění se jeví jako svědek. Svědek zná obvykle jenom vědomí. Sádhana spočívá v tom, že se svědek obrací zpět nejprve k vědomí a potom sám k sobě ve svém vlastním uvědomění. Sebe-uvědomění je Jóga.

T: Je-li uvědomění všeprostupující, znamená to potom, že třeba slepý člověk začne po realizaci vidět?

M: Vy tu směšujete smysly s uvědoměním. Slepý džňánin zná sama sebe takového, jakým skutečně je. Rovněž si uvědomuje své postižené tělo a svou mysl, která je tím připravena o řadu smyslových vjemů. Ale to, zda vidí či je nevidomý, se jej nijak nedotýká.

T: Moje otázka byla konkrétnější; když se slepý člověk stane džňáninem, vrátí se mu zrak či nikoli?

M: Pokud nedojde k fyzické nápravě jeho očí nebo mozku, jak by mohl začít vidět?

T: A dojde k této nápravě?

M: Může a nemusí. To vše závisí na jeho osudu a milosti. Ale džňánin ovládá jiné formy spontánního, mimosmyslového vnímání, které mu umožňují poznávat věci přímo, bez zprostředkujících smyslů. On stojí mimo vše smyslové i konceptuální, mimo kategorie času a prostoru, jména a formy. Není ani vnímajícím, ani vnímaným, ale jednoduchým a univerzálním faktorem, který vnímání umožňuje. Skutečnost najdeme ve vědomí, ale skutečnost není ani vědomím, ani ničím z toho, co je jeho obsahem.

T: Co je falešné – svět, nebo moje znalosti o světě?

M: Existuje nějaký svět mimo vaše poznání? Můžete snad vystoupit z toho, co znáte? Můžete sice postulovat svět vně mysli, ale bude to jen koncept, nedokázaný a nedokazatelný. Důkazem je pro vás vaše zkušenost, která má ale platnost jen pro vás. Kdo jiný by mohl mít vaši zkušenost, když ten druhý je skutečný jen v tom smyslu, že se objevuje ve vaší zkušenosti?

T: Copak jsem tak beznadějně sám?

M: Jako jedinec ano. Ale ve svém skutečném bytí jste vším.

T: Jste součástí světa, který mám ve svém vědomí, nebo jste nezávislý?

M: To, co vidíte vy, je vaše, a to, co vidím já, je moje. Tyto dva světy mají jen málo společného.

T: Ale musí tu přece být nějaký společný faktor, který nás spojuje.

M: Abyste našel společný faktor, musíte opustit všechno rozlišování. Společné máme jenom to, co je univerzální.

T: Víte, nesmírně mne zaráží to, že přestože říkáte, že jsem pouhým produktem svých vzpomínek, někým žalostně omezeným, tak vytvářím rozlehlý a bohatý svět, ve kterém je obsaženo všechno, včetně vás a vašeho učení. Nedokážu pochopit, jak může být tato rozlehlost obsažena v mojí malosti. Možná jste mi už celou pravdu sdělil, ale já z ní chápu jenom nepatrnou část.

M: A přesto je to tak – malé vytvoří celek, ale přitom jej nemůže obsáhnout. Jakkoli je váš svět velký a kompletní, je plný protikladů, je pomíjivý a veskrze iluzorní.

T: Možná je iluzorní, ale je báječný. Když se dívám, poslouchám, dotýkám a chutnám, myslím a cítím, vzpomínám a představuji si, musím žasnout nad svou zázračnou kreativitou. Dívám se do mikroskopu nebo dalekohledu a vidím divy, sleduji dráhu atomu, slyším šepot hvězd. Jestliže jsem tohle všechno vytvořil já sám, tak musím být určitě Bůh! Ale jsem-li Bůh, tak proč si potom připadám tak malý a bezmocný?

M: Vy jste Bůh, jenom o tom nevíte.

T: Jsem-li Bůh, potom musí být svět, který vytvářím, pravdivý.

M: Je pravdivý ve své podstatě, ale nikoli v projevu. Osvoboďte se od svých tužeb a strachu a rázem bude váš zrak jasný a uvidíte věci takové, jaké opravdu jsou. Nebo můžete říci, že satva guna vytváří svět, tama guna jej zatemňuje a radža guna pokřivuje.

T: To mi moc neříká, protože když se zeptám, co jsou to guny, odpověď bude: jsou tím, co tvoří, co zatemňuje a co pokřivuje. Ale faktem zůstává, že se mi přihodilo něco neuvěřitelného a já nechápu, co se stalo, jak a proč.

M: Dobrá, údiv je příslibem moudrosti. A stálý a důsledný údiv je sádhana.

T: Jsem ve světě, kterému nerozumím, a proto se ho bojím. Takovou zkušenost má každý člověk.

M: Oddělil jste se od světa, a proto vás děsí a způsobuje vám bolest. Odhalte svou chybu a osvoboďte se od strachu.

T: Vy po mně chcete, abych se vzdal světa, zatímco já chci být ve světě šťastný.

M: Když žádáte něco, co není možné, tak kdo vám může pomoci? Omezené musí být zákonitě střídavě bolestné a příjemné. Pokud hledáte skutečné štěstí, neotřesitelné a neproměnné, musíte svět s jeho bolestmi a radostmi nechat za sebou.

T: Jak se to dá udělat?

M: Když se zřeknete světa pouze na fyzické úrovni, je to jen náznak upřímné opravdovosti, která vás ale sama o sobě osvobodit nemůže. Musí tu být porozumění, které přijde spolu s pozorným vnímáním, horlivým dotazováním a hlubokým zkoumáním. Musíte neúnavně pracovat na svém vykoupení z hříchu a utrpení.

T: Co je to hřích?

M: Všechno, co vás omezuje.


překlad Martin Vinkler
další kapitoly z knihy JÁ JSEM TO jsou v "Textech na pokračování"

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.