Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

IV.9. - Sebeodevzdání (z knihy Dásbódh)

23. 1. 2015 - Aleš

|| Šrí Rám ||
1. V předchozí (osmé) kapitole jsme popsali osm druhů oddanosti. Nyní si prosím pozorně vyslechněte přednášku o devátém druhu uctívání.
2. Devátý druh by měl být znám jako sebe-odevzdání, při kterém musíme shrnout a postoupit (odevzdat) vše Bohu. Budeme o tom nyní mluvit.
3. Vyslechněte si, co znamená slovo ´Nivedana´. Značí, že sebe musíme nabídnout Bohu. Zde je třeba rozebrat rozličné faktory.
4. Je vcelku směšné, že sebe nazýváme oddanými, ale přitom si ponecháváme svou oddělenou totožnost a děláme oddanost.
5. Taková je kvalita vaší oddanosti; jenže koncept ´sebe´ jako oddělené individuality je podivný. Je to něco jako být nevědomý i přesto, že mám poznání a být oddělený (od Brahman), když ve skutečnosti jsem s Brahman sjednocen.

6. Bhakti značí ´neoddělené´ a jestliže tu je oddělenost, není tu jednota možná. Bez rozjímání o tom nedojdete k uspokojivému pochopení.
7. Proto je třeba o tom rozjímat. Měli byste rozpoznat, kdo je Bůh. Měli byste po Něm pátrat ve svém nitru, uvnitř sebe.
8. Když se snažíme zjistit ´Co jsem já´, dojde k tomu, že se postupně anulují (vyloučí) všechny elementy a potom je zcela zřejmé, že (pomyslné) ´já´ neexistuje.
9. Jakmile je jeden princip anulován druhým, jak může nakonec toto ´já´ nadále existovat? Tímto způsobem došlo k přirozenému sebe-odevzdání.
10. Vše je viděno jako základní princip, element uvnitř vnější formy; ale když rozlišujeme a vyřazujeme jedno po druhém, pak veškerý projev (Prakriti) je anulován a to, co zůstává, je Átman. Kde je v tom potom nějaké ´já´?
11. První základní Jsoucno je Všemohoucí Bůh; druhé je projev (Prakriti), jenž na sebe vzal formu světa. Kde se potom mezi nimi vzal tento zloděj v podobě pomyslného ´já´?
12. Pokud se toto stane zcela jasnou skutečností, pak ego ve formě ´já jsem tělo´ vzniká díky iluzi a když se noříme hlouběji do sebe, toto ´já´ nakonec zmizí a uvnitř již nic není.
13. Když analyzujeme všechny elementy, jakož i podstatu a strukturu svého těla a vesmíru, přicházíme k pochopení, že elementy, principy se rozptýlily v celém rozsahu a staly se všude zjevné jako oddělené entity.
14. Pokud zůstaneme pouze jako svědek, pak všechny elementy budou rozpuštěny a dokonce ani vnímání sebe jako svědka tu nezůstane. Jakmile dojde k sebe-realizaci, a když najednou pochopíme, že tu byl Átman na počátku stejně jako je i na konci, pak jak zde může být nějaké pomyslné ´já´?
15. Átman je sám o sobě plný klidu a ´Já jsem Átman´ je Pravda. Kde tu pak zůstává oddělené ´já´?
16. ´Sóham Hamsa´ je odpověď. Pokud zjistíte význam těchto slov, zjistíte, že vyjadřují, že ´To Jsem Já!´ a ´Já Jsem To!´. Takže to v podstatě znamená, že To je nic než Átman. Kde je pak ´já´?
17. Átman je bez atributů a bez poskvrny. Měli bychom být s Ním sjednoceni. Kde je pak prostor pro ´mne´ (´já´), když tu je Jednota?
18. Átman značí Jedno. Není zde žádná dualita, ani tu není prostor pro sdělení ´On je jedno´. Jak zde proto může být ´já´?
19. Átman je dokonalý a kompletní sám o sobě. Je zde vyloučena přítomnost či nepřítomnost jakýchkoliv kvalit. Jednoduše existuje sám o sobě. Kde tu pak může být nějaké zbylé ´já´?
20. Pojem ´Ty´, pojem ´Jsi´ a pojem ´To´ – tyto tři pojmy se svými odlišnostmi jsou rozpuštěny. Podstata sama o sobě je bez odtržení (vydělení). Kde je prostor pro ´mne´?
21. Kde jsou džíva (individualita) a Šiva (Bůh) poté, když rozdílnost a atributy džívy a Šivy zmizí? Když se Poznání upevní ve Skutečnosti, kde je prostor pro ´mne´?
22. Já jsem neskutečný a Bůh je skutečný a není tu rozdíl mezi Bohem a oddaným. Skrytý význam tohoto prohlášení bude znám pouze těm, kdo mají zkušenost z prožití Átman.
23. To se nazývá sebe-odevzdání, které přináší uspokojení aspirantům Poznání. Tímto je popsán devátý druh uctívání.
24. Stejně jako je prostor nejvyšší ze všech elementů a Pán světa je největší mezi bohy, tak je devátý druh uctívání nejvyšší mezi všemi ostatními druhy.
25. Tento devátý způsob, kterým je sebe-odevzdání, musí být dosažen. Bez něho nelze uniknout koloběhu zrození a smrti. To je prokázaný fakt, jenž platí bez sebemenší pochybnosti.
26. Nyní si prosím povšimněte, že jestliže se odevzdáme Bohu všemi devíti způsoby, získáme konečné osvobození (Sajudžja). Tento stav se nepřeruší a neskončí tudíž ani po ukončení nejdelšího období trvání světa (kalpa).
27. Ostatní tři druhy osvobození podléhají konci; avšak toto konečné osvobození není zničeno ani poté, kdy dojde k ukončení všech tří světů.
28. Védy a písma nám praví, že tu jsou čtyři druhy osvobození neboli čtyři dosažené svobody, z nichž tři jsou dočasné a až to čtvrté osvobození je trvalé, bez konce.
29. První stav osvobození se dá popsat jako ´Být na stejné (vesmírné) úrovni jako Bůh´; druhý stav osvobození jako ´Být v blízkosti Boha´; třetí jako ´Podobnost (s Bohem) v projevu´; a čtvrtý je ´Být zajedno s Bohem´!
30. Čtyř stavů osvobození, které jsou výše uvedeny, lze dosáhnout oddaností. Podrobné popisy těchto stavů budou ozřejmeny dále v následující kapitole.
Tímto končí, ve čtvrté Dášace knihy Dasboadh, dialogu mezi Guruem a žákem, devátá kapitola s názvem "sebeodevzdání".


Přeložil: Aleš Adámek

Další kapitoly z knihy Dásbódh

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.