Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

14. Zdání a skutečnost (z knihy Já Jsem To)

21. 7. 2014 - Martin

Tazatel: Opakovaně říkáte, že události jsou bez příčin, věci se pouze dějí a žádné příčiny k nim nemohou být přiřazeny. Všechno má ale určitě jednu nebo více příčin. Jak mám chápat bezpříčinnost věcí?
Maharádž: Z nejvyššího hlediska je svět bez příčiny.
T: Ale jaká je vaše vlastní zkušenost?
M: Vše je bez příčiny. Svět nemá žádnou příčinu.
T: Neptám se na příčiny, které vedou ke stvoření světa. Kdo viděl stvoření světa? Svět může být zrovna tak i bez počátku, existující věčně. Ale já nemluvím o světě. Beru svět tak, že nějakým způsobem existuje. Obsahuje velice mnoho věcí. A každá přece musí mít jednu nebo několik příčin.
M: Jakmile si v čase a prostoru vytvoříte svůj svět ovládaný kauzalitou, jste nucen hledat a nalézat příčiny pro cokoli. Pokládáte otázku a sám si dosazujete odpověď.

T: Má otázka je velmi jednoduchá: Vidím všechny možné věci a chápu to tak, že každá věc musí mít jednu nebo více příčin. Vy říkáte, že z vašeho hlediska jsou věci bez příčin. Ale podle vás nemá nic ani své bytí, a tudíž otázka příčinnosti nevyvstává. A přece se zdá, že připouštíte existenci věcí, ale upíráte jim příčiny. To je to, co nemohu pochopit. Jestliže přijí­máte existenci věcí, proč odmítáte jejich příčiny?

M: Vidím jenom vědomí a vím, že vše je pouze vědomí, tak jako vy víte, že obraz na plátně kina je pouhé světlo.

T: Přesto ale pohyby světla na plátně mají příčinu.

M: Světlo se vůbec nepohybuje. Moc dobře víte, že jeho pohyb je ilu­zorní, je to sekvence linií a barev na filmu. To, co se pohybuje, je film – a to je mysl.

T: To ale neznamená, že obraz na plátně nemá příčinu. Je tu film a herci s techniky, režisérem, producentem, nejrůznějšími pomocníky. Svět je ovládán kauzalitou. Všechno je vzájemně propojené.

M: Jistě, všechno je vzájemně propojené. A všechno má proto bezpočet příčin. Celý vesmír se podílí i na té nejmenší věci. Věc je taková, jaká je, neboť vesmír je takový, jaký je. Pochopte, že vy se zabýváte zlatými ozdobami, zatímco já – zlatem. Mezi různými ozdobami není žádný příčinný vztah. Když přetavíte jednu ozdobu, abyste vyrobil druhou, žádný příčinný vztah mezi nimi není. Společným faktorem je zlato. Ne­můžete však říci, že zlato je příčinou. Nelze ho označit jako příčinu, neboť samo o sobě není příčinou ničeho. Odráží se v mysli jako „Já jsem“, jako konkrétní název a tvar ornamentu. Přesto je to všechno jenom zlato. Stejně tak skutečnost všechny věci umožňuje, a přesto nic z toho, co dělá věc takovou, jaká je, její jméno a forma, nepochází ze skutečnosti.

Proč se však tolik trápit s příčinností? Co záleží na příčinách, když věci samy jsou pomíjivé? Nechte přijít to, co přichází, a odejít to, co odchází – proč se chytat věcí a zkoumat jejich příčiny?

T: Z relativního pohledu musí mít všechno příčinu.

M: K čemu je vám relativní pohled? Jste schopen se dívat z absolutního hlediska – tak proč se vracet k relativnímu? Bojíte se snad absolutna?

T: Ano. Bojím se usnout na svých takzvaných absolutních jistotách. Absolutní jistoty mi nepomohou žít spořádaný život. Potřebujete-li ko­šili, koupíte si látku, zavoláte krejčímu, a tak dál.

M: Všechny tyhle řeči jsou známkou nevědomosti.

T: A jaký je pohled člověka vědoucího?

M: Existuje pouze světlo a světlo je vším. Všechno ostatní je pouhým obrazem vytvořeným světlem. Obraz je ve světle a světlo je v obrazu. Život a smrt, já a ne-já – opusťte všechny tyto představy. Nejsou vám k ničemu.

T: Z jakého hlediska popíráte kauzalitu? Z relativního hlediska je vesmír příčinou všech věcí. Z absolutního hlediska žádná věc neexistuje.

M: Z hlediska jakého stavu se ptáte?

T: Z hlediska každodenního bdělého stavu, v němž se odehrává celá tato rozmluva.

M: V bdělém stavu všechny tyto problémy vznikají, neboť taková je přirozenost bdělého stavu. Ale vy v něm vždy nejste. Co dobrého můžete dělat ve stavu, do něhož bezmocně upadáte a z něhož se opět bezmocně vynořujete? Jak vám pomůže, víte-li, že věci jsou – jak se to může ve vašem bdělém stavu zdát – kauzálně propojeny?

T: Svět a bdělý stav vznikají a zanikají současně.

M: Když je mysl klidná, absolutně tichá, bdělý stav už neexistuje.

T: Slova jako Bůh, vesmír, celek, absolutno, nejvyšší skutečnost, jsou pouhé zvuky, neboť jsou mimo dosah jakéhokoli konání.

M: Kladete otázky, na které si můžete odpovědět sám.

T: Neodbývejte mě takovýmto způsobem! Vy tak snadno mluvíte jmé­nem celku, vesmíru a podobných imaginárních věcí! Ty nemohou při­jít a zakázat vám mluvit jejich jménem. Nesnáším taková nepodložená zevšeobecnění! A vy jste tak náchylný je zosobňovat. Bez kauzality ne­bude žádný řád, nebude možná žádná smysluplná činnost.

M: Chcete snad znát všechny příčiny každé události? Copak je to možné?

T: Já vím, že to není možné! Chci jenom vědět, zda ke všemu existují příčiny, a zda je možné tyto příčiny ovlivňovat a působit tak na události?

M: K ovlivňování událostí nepotřebujete znát jejich příčiny. Proč dělat věci tak složitě! Cožpak nejste zdrojem i koncem každé události? Ohlí­dejte si ji přímo u samotného zdroje.

T: Každé ráno beru do ruky noviny a se zděšením čtu, že utrpení ve světě – chudoba, nenávist a války – pokračuje bez konce. Mé otázky se týkají utrpení, jeho příčin a možností nápravy. Neodbývejte mě tvrzením, že je to buddhismus! Nedávejte mi žádné nálepky. Vaše popírání příčinnosti bere veškerou naději, že se svět někdy změní.

M: Máte v tom zmatek, neboť věříte, že jste ve světě, a ne, že svět je ve vás. Kdo tu byl první – vy nebo vaši rodiče? Představujete si, že jste se narodil v určitém čase a na určitém místě, že máte otce a matku, tělo a jméno. V tom je váš hřích a vaše neštěstí! Samozřejmě, že můžete změnit svůj svět, budete-li na tom pracovat. Rozhodně na tom pracujte, to ano. Kdo vám v tom může zabránit? Nikdy jsem vás od toho neodrazoval. Příčiny nepříčiny, vy jste vytvořil tento svět a vy ho můžete i změnit.

T: Bezpříčinný svět je zcela mimo mou kontrolu.

M: Právě naopak – je plně ve vaší moci změnit svět, jehož jste vy jediným zdrojem a základem. To, co bylo stvořeno, může být kdykoli rozpuš­těno a znovu přetvořeno. Vše se bude dít tak, jak si přejete, pokud si to opravdu přejete.

T: Já chci pouze vědět, jak se vypořádat s utrpením ve světě.

M: Vy jste utrpení svými vlastními touhami a strachy vytvořil a vy se s ním proto musíte i vypořádat. Všechno je to způsobeno tím, že jste zapomněl na své vlastní bytí. Začal jste považovat obraz na plátně za skutečný, a proto milujete lidi, které na něm vidíte, trápíte se pro ně a snažíte se je zachránit. Ale tak to není. Musíte začít u sebe. Jiná cesta neexistuje. Pracujte, samozřejmě. Na práci není nic špatného.

T: Zdá se, že váš vesmír obsahuje všechny možné zkušenosti. Jedinec jimi prochází a zakouší příjemné a nepříjemné stavy. Tím vzniká dotazo­vání a hledání, které rozšiřuje jedincův rozhled a umožňuje mu překročit úzký, omezený a sobecký svět, jenž si sám vytvořil. Tento osobní svět může být změněn – během času. Vesmír je však bezčasový a dokonalý.

M: Pokládat zdání za skutečnost je těžký hřích a příčina všech neštěstí. Vy jste všeprostupující, věčné a nekonečně tvořivé uvědomění – vědomí. Vše ostatní je omezené prostorem a časem. Nezapomínejte na to, co jste. Prozatím pracujte, jak je vám libo. Práce a poznání by měly jít ruku v ruce.

T: Mám pocit, že můj duchovní vývoj není v mých rukách. Tvořit si vlastní plány a uskutečňovat je, to nevede nikam. Stále se motám v kruhu kolem sebe sama. Považuje-li Bůh ovoce za zralé, utrhne je a sní. To, které se Mu zdá zelené, nechá viset na stromě světa na jindy.

M: Vy si myslíte, že vás Bůh zná? Bůh nezná dokonce ani svět.

T: Váš Bůh je jiný. Můj Bůh je také jiný. Můj je plný milosrdenství. Trpí spolu s námi.

M: Modlíte se, abyste zachránil jednoho, zatímco tisíce dalších umírají. A kdyby přestali všichni umírat, nebylo by pro ně na Zemi místo.

T: Nebojím se smrti, zabývám se utrpením a zármutkem. Můj Bůh je prostý a poněkud bezmocný. Není v jeho moci přinutit nás, abychom zmoudřeli. Může pouze stát a čekat.

M: Jste-li vy i váš Bůh bezmocní, nevyplývá z toho, že je váš svět ná­hodný? A je-li tomu tak, jediné, co můžete udělat, je dostat se za něj.

překlad Martin Vinkler

další kapitoly z knihy JÁ JSEM TO jsou v "Textech na pokračování"

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.