Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Dojem vlastní existence je múla májou

13. 10. 2022 - advaita

Maharadž: Když do oceánu vylejete džbán s vodou, voda se stane samotným oceánem. Nemusí překonávat celou délku a šířku oceánu, aby se jím stala. Stejně tak i Džňánin, přestože se fyzicky jeví před vámi, je všeprostupující: nemusí se pohybovat. Ať je kdekoliv, je samotné Parabrahman. Pozorování se děje, zatímco je v komplexu těla pocit bytí. Jakmile vědění o sobě zmizí v momentu smrti nebo ve spánku, není tu ani pozorovatel, ani akt pozorování. V projevené existenci může existovat nekonečné množství jevů, ale pro znalce Pravdy jsou k ničemu. Parabrahman nemá žádné touhy. V nepřítomnosti vědomí sebe nepřichází v úvahu žádné jméno ani forma.

Dojem vlastní existence je múla májou

Ten, kdo přijme učení duchovního mistra, je nedotčen karmou (činnostmi) neboli omezujícími situacemi, které způsobují svázanost a utrpení. Taková bytost se může pojit pouze k vědomí. Jelikož je karma (činnosti) v oblasti tří kvalit – sattva guny, radža guny a tamo guny – opravdu nejsme činnostmi spoutáni. Nejsme sattvou ani událostmi, které se v ní odehrávají. Naší vizí a cílem je džňána, tudíž vše, co kolem sebe vnímáme, nám musí odhalovat, že nejsme ničím jiným než vědomím, které vše pozoruje.

Když do oceánu vylejete džbán s vodou, voda se stane samotným oceánem. Nemusí překonávat celou délku a šířku oceánu, aby se jím stala. Stejně tak i Džňánin, přestože se fyzicky jeví před vámi, je všeprostupující: nemusí se pohybovat. Ať je kdekoliv, je samotné Parabrahman. Pozorování se děje, zatímco je v komplexu těla pocit bytí. Jakmile vědění o sobě zmizí v momentu smrti nebo ve spánku, není tu ani pozorovatel, ani akt pozorování. V projevené existenci může existovat nekonečné množství jevů, ale pro znalce Pravdy jsou k ničemu. Parabrahman nemá žádné touhy. V nepřítomnosti vědomí sebe nepřichází v úvahu žádné jméno ani forma.

Jakmile je vám toto poznání vštípeno, díky dalšímu postupnému ukotvování se v této Pravdě rozkvétá. Stejně jako nezralé mango dozrává v průběhu času, i přeměna nevědomosti v Poznání Já probíhá postupně a trpělivě. Díky víře jsou v pocitu bytí odstraněny všechny vady.

Příčina, která dala vzniknout konceptu zrození a individuality zmizí, jakmile začnete opravdově pátrat po jejím původu. Co vás přimělo k tomu, abyste se začali dotazovat po Já? Je to vědění o sobě, pocit bytí, který je kořenem všeho, co se kdy stalo. Tato primární příčina je pro toho, kdo pátrá po jejím původu, viditelná v různých podobách a různými způsoby. Nakonec však spontánně zmizí spolu s pozorováním. Je-li přesvědčení o vaší pravé podstatě stabilizované, pocit existence neboli váš (individuální) pocit bytí je beze stopy odstraněn. Ten, kdo je bez dojmů, je Parabrahman. Dojem vlastní existence je prvotní nevědomostí, múla májou. Dokud je člověk naživu, láká ho na návnadu štěstí.

Přednáška Šrí Nisargadatta Maharadže

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.