Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

11. června 1981 (ráno) – Není zde nikdo, kdo se narodil nebo umře (Z knihy Před vědomím)

10. 8. 2021 - advaita

Maharadž: V meditaci je to vědomí, které medituje samo na sebe a setrvává samo v sobě. Pokud akceptujete vše, co jsem vám řekl, pak se vás nedotýká nic, co se spontánně děje ve světě a nezabýváte se příčinou ani následkem. Pak teprve přijímáte svou pravou přirozenost. Všechny činy, uskutečněné prostřednictvím těla, nastanou nezávisle na tom, co skutečně jste. Mějte na mysli, že když bude životní síla (jež je dechem a vědomím) opouštět tělo, nebude od nikoho žádat svolení.

11. června 1981 (ráno)

Maharadž: To, co vám zde říkám, bude mít nějaký význam jedině tehdy, pokud byla pevně zamítnuta totožnost s tělem a myslí a zcela se ukotvila totožnost s vědomím. To, co jste, je neomezené, smysly nevnímatelné. Omezením sebe na toto tělo jste se uzavřeli nekonečnému potenciálu, jímž ve skutečnosti jste. V meditaci je to vědomí, které medituje samo na sebe a setrvává samo v sobě. Pokud akceptujete vše, co jsem vám řekl, pak se vás nedotýká nic, co se spontánně děje ve světě a nezabýváte se příčinou ani následkem. Pak teprve přijímáte svou pravou přirozenost. Všechny činy, uskutečněné prostřednictvím těla, nastanou nezávisle na tom, co skutečně jste. Mějte na mysli, že když bude životní síla (jež je dechem a vědomím) opouštět tělo, nebude od nikoho žádat svolení. Přišla spontánně a spontánně také odejde. To je vše, co se děje v procesu, který nazýváme smrt. Není zde nikdo, kdo se narodil nebo umře.

Tazatel: Pokud tomu dobře rozumím, smyslem života je pouze pochopit, že to, co se projevilo a co funguje, je univerzální vědomí. Kromě tohoto pochopení není nic, co by mělo být vykonáno. Je to tak správně?

Maharadž: Správně. Vše se děje spontánně, automaticky, přirozeně, překážkou je pouze koncept „já“ a „mé“.
V přítomnosti prostých lidí, jako jste vy, jsem v klidu a ničím nerušen, ale jakmile přijdou lidi, kteří se považují za džňánina, jsou pyšní na své poznání a chtějí se předvádět, tak zde nastane vyrušení.

Tazatel: Toto poznání je na velmi vysoké úrovni. Co by měl obyčejný člověk dělat, dokud jej zcela nevstřebá?

Maharadž: Dokud je zde vnímavost, hluboká touha po pochopení, tak není třeba dělat nic. Poznání samotné vyústí v to, v co vyústit má. To, co je zapotřebí, není mentálního ani intelektuálního rázu, ale intuitivní schopnost rozlišování. Takže přijímáte-li, že nejste tělo, můžete se nadále s tělem ztotožňovat?

Tazatel: Jsou mysl a tělo nějak důležité?

Maharadž: Vše má své opodstatnění.

Tazatel: Nemusíme se o tělo starat?

Maharadž: Člověk pečuje o to, s čím se ztotožňuje, vy už ale nemáte nic co do činění s tělem a myslí, tak proč se zabýváte starostmi o ně? Jakmile jste prostor, nejste již více tělem, nýbrž vším, co je v prostoru obsaženo, i samotným prostorem. Nyní jste projevený – vše, co je poznáno, je prostor. Tento prostor je rozpoznáván mentálním éterem (čidákáša). Když jste čidákáša, jste jemnější než je fyzický prostor, rozpínavost je větší.
Džňánin transcenduje v různých stupních tyto jemnosti, nebe, prostory. V čidákáša je dDžňánin ještě pořád omezen, podmíněn myšlenkou „já jsem“, proto dále následuje Paramákáša. Paramákáša je nejvyšším stavem, v něm jsou obsaženy ostatní akaši, kterých je sedm. V čidákáša je poznání „já jsem“. V Paramákáša není žádné je či není, Paramákáša transcenduje vše.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.