Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

53. Poznání a uctívání (z knihy Amrut laja 2)

6. 8. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Uctívání Mistra se poté, co přestane navždy existovat pojetí oddělenosti ve smyslu ´úcta´ a ´uctívané´, stane ještě důležitější. Nyní je jako gesto vděčnosti. Je to proto, že bez uctívání Mistra se žák nikdy nedokáže zbavit tělesné pýchy. Kvůli ní člověk chová myšlenky typu ´to, co je mé, zůstane navždy mé´, a ´to, co náleží druhým, bude vždy jejich´. Dokud existuje pocit přivlastnění (moje), dotud setrvává ego. Džňánin i přesto, že je džňáninem, neboli ´Znalcem Brahman´, uctívá svého Mistra. To je proto, že i když se žák stane zdatný v ´Poznání Brahman´, svého Mistra si neustále váží a má ho v nejvyšší úctě (již jako realizovaný bývalý žák si říká: ´Já´ nadále neexistuji, nic není ´mé´). Je to uctívání, které přetrhá síť iluze a učiní definitivní  konec nevědomosti. Buďte velice šťastní, nejen proto, že Ho můžete uctívat, ale že můžete také zpívat bhadžany a zpěvy, kterými Ho oslavujete. Ten, kdo nese ozdobu ve formě šperku ´Vědomí´, je ozdoben uctíváním.

Z promluv ke knize Eknathi Bhagwat od světce Eknatha

´Poznání kvalit´ je součástí tradičního poznání, které se dochovalo z dřívějších dob. Toto Poznání není začleněno do druhů učení, obsahujících karma jógu, ale je pokladnicí moudrých doporučení. Toto ´duchovní Poznání´ převládá pouze v Indii. Jenže ani v Indii se s ním nemají všichni možnost setkat, a navíc je pro většinu lidí bezvýznamné. Říká se, že Pán Brahma byl natolik zaneprázdněný tvořením, že nebyl schopen předat lidstvu toto pradávné duchovní Poznání. Proto tím, kdo převzal tuto zodpovědnost, byl Pán Višnu.

Doporučení od Mistra začíná sdělením faktu, že tělo je neskutečné. Ti, kdo se chovají a jednají podle Mistrových pouček, sami zakusí ´poznání Brahman´. Světci získají svou ´svatost´ pouze když vstřebají toto Poznání. Ti, kdo nepoznají Já, nejsou ´dobře známí´. Jsou ve skutečnosti ´neblaze proslulí´. I lidé, náchylní k provádění zlých činů, získali své ´zlo´ jen díky Já, jenže na to nepřišli. Já je ve skutečnosti nesobecké a bez kvalit.

Spojení a oddělení jsou proměnlivé kvalitativní stavy. Tma nikdy nevyzvala slunce k souboji, a přesto slunce získalo titul ´zabiják tmy´. Poznejte, že stálost a nestálost jsou kvality těla. Pochopte, že řeka nemá tu či onu stranu. Břeh řeky existuje pouze ve vztahu k pozici. Je to schopnost (kvalita) světla, jež učiní ten nebo tamten břeh řeky zjevný. Žádná kvalita nedosáhne úrovně Já. Ti, kdo s velkou láskou uctívají, a také neúnavně poslouchají duchovní rozpravy a následně o nich uvažují, obejmou svou ´pravou přirozenost´ (svarúpa). Když se vidoucí, vidění a viděné spojí do jednoho, pak trojice zmizí a je získán neuchopitelný stav Parabrahman.

Považujte ´úctu´ a ´být poctěn´ za rysy, spojené pouze s tělem. Zatímco z hlediska Já jsou všichni stejní, být uctivý (ohleduplný) ke všem, vážit si starších, atd. jsou pořád ještě povinnosti a zvyky těla. Lidská bytost by se samozřejmě měla chovat dobře. Já je Brahman, ale tělo Jím být nikdy nemůže.

V zásadě jste nyní Brahman. Otázkou pak je, kdo koho bude uctívat?

Uctívání Mistra se poté, co přestane navždy existovat pojetí oddělenosti ve smyslu ´úcta´ a ´uctívané´, stane ještě důležitější. Nyní je jako gesto vděčnosti. Je to proto, že bez uctívání Mistra se žák nikdy nedokáže zbavit tělesné pýchy. Kvůli ní člověk chová myšlenky typu ´to, co je mé, zůstane navždy mé´, a ´to, co náleží druhým, bude vždy jejich´. Dokud existuje pocit přivlastnění (moje), dotud setrvává ego.

Džňánin i přesto, že je džňáninem, neboli ´Znalcem Brahman´, uctívá svého Mistra. To je proto, že i když se žák stane zdatný v ´Poznání Brahman´, svého Mistra si neustále váží a má ho v nejvyšší úctě (již jako realizovaný bývalý žák si říká: ´Já´ nadále neexistuji, nic není ´mé´).

Je to uctívání, které přetrhá síť iluze a učiní definitivní  konec nevědomosti. Buďte velice šťastní, nejen proto, že Ho můžete uctívat, ale že můžete také zpívat bhadžany a zpěvy, kterými Ho oslavujete. Ten, kdo nese ozdobu ve formě šperku ´Vědomí´, je ozdoben uctíváním.

30. 9. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.