Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

49. Džňánin je mimo dosah karmy a smrti (z knihy Amrut laja 2)

9. 7. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Získání radosti či bolesti v tomto světě leží výhradně v našich rukách. Jak zasejme, tak sklidíme. To je pravidlo (zákon) tohoto světa. Nevědomý člověk se těší ze svých činů, nicméně je velice neochotný nést následky. To je proto, že vlastní pýchu  na tělo. Nevědomí lidé musí platit daň za ztotožnění s tělem. Džňánin tím, že ví, že světský život je neskutečný, je k němu lhostejný a zůstává mimo jeho dosah, nezasažen následky. Ten, kdo není pyšný na své tělo, je i přes to, že žije v těle, opravdu ´moudrý´. Nicméně byste měli rozpoznat, že pouhá mentální lhostejnost není shodná se samádhi (ponořením se ve Skutečnosti). Na rozdíl od mentální lhostejnosti je Džňáninova netečnost způsobem chování, který vyvstává z pocitu ´Já jsem Já, a Já a pouze jen Já existuji ve všem´, a to je pravé ´samádhi´.

49. Džňánin je mimo dosah karmy a smrti

Z promluv ke knize Eknathi Bhagwat od světce Eknatha

Mnoho lidí žije v iluzi, že Džňánin (světec) vlastní mnoho sil. Síla není žádoucí vzhledem k tomu, že je to pouhá iluze. Kdo chce získat moc (sílu), nemůže být Džňánin, navíc moc stejně získat nemůže. Jak funguje tělo Džňánina? Džňánin přisuzuje konání (karmu) a činnosti svého těla osudu těla a nezajímá se o to.

V minulosti se mocní králové vzdali své říše a odešli do lesů, kde nehledali moc, ale vydali se zde hledat ´Blaho Já´. Skutečný Džňánin se v zájmu blaha Já zřekne veškeré moci (síly), kterou vlastní. Pokud někdo utratí své peníze za víno, pak se dobrovolně rozhodl být opilý. Tato osoba je i přesto, že vlastní tělo, lhostejná ke stavu svého těla, a nezajímá se o jeho postavení. Podobně Džňánin, jenž je opilý ´Poznáním Brahman´, je taktéž netečný (lhostejný) ke svému tělu. Radosti a bolesti těla jsou zcela závislé na jeho osudu. Důkazem toho může být demonstrativní případ, kdy se někdo celý život snaží a dře, a přesto stále zůstává chudákem, zatímco jiný získá své bohatství snadno a bez úsilí.

Jestliže jsme v minulosti jiným způsobili potíže, budeme muset zcela jistě sklízet plody. Jaké je vaše přání, takové jsou plody. Lidé, přející zlo a nemoci druhým, musí podle toho trpět. Džňánin říká, že tělo bude muset snášet plody svých činů. Ten, kdo přeje druhým vše dobré, je vždy šťastný. Říká: ´U Boha jsou si všichni rovni´ a podle toho se k lidem chová. Jestliže si vypěstujete tento postoj, budete nesmírně šťastni. Jestliže jsme k druhým dobří, budou na oplátku dobří k nám.

Získání radosti či bolesti v tomto světě leží výhradně v našich rukách. Jak zasejme, tak sklidíme. To je pravidlo (zákon) tohoto světa. Nevědomý člověk se těší ze svých činů, nicméně je velice neochotný nést následky. To je proto, že vlastní pýchu  na tělo. Nevědomí lidé musí platit daň za ztotožnění s tělem. Džňánin tím, že ví, že světský život je neskutečný, je k němu lhostejný a zůstává mimo jeho dosah, nezasažen následky. Ten, kdo není pyšný na své tělo, je i přes to, že žije v těle, opravdu ´moudrý´. Nicméně byste měli rozpoznat, že pouhá mentální lhostejnost není shodná se samádhi (ponořením se ve Skutečnosti). Na rozdíl od mentální lhostejnosti je Džňáninova netečnost způsobem chování, který vyvstává z pocitu ´Já jsem Já, a Já a pouze jen Já existuji ve všem´, a to je pravé ´samádhi´.

Individuální vědomí (džíva) existuje pouze uvnitř vazeb stavů bdění, snění a hlubokého spánku. Pokládat celý tento světský život za neskutečný znamená překročení hranic (omezení) všech tří stavů. Tímto způsobem dosáhnete vítězství nad deseti smyslovými orgány. Kdo se dostane za tato omezení, je vítěz, slavící úspěch. Vítězství (džaj), které je věčné a nehynoucí, je ´Konečné Vítězství´ (´Vidžaj´). Džňánin není zapleten do ztotožnění s tělem nebo jeho funkcí. Slaví vítězství nad svým tělem a je navždy úspěšným vítězem.

28. 3. 1933

Z knihy Amrurt laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.