Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

39. Pýcha nevědomosti a poznání (z knihy Amrut laja 2)

23. 4. 2021 - advaita

Tazatel: Jak lze poté, kdy dojde k intelektuálnímu poznání Brahman, opravdu zakusit Brahman?
Siddharaméšwar Maharadž: Brahman není nová věc. Vždy tu existovalo. Existuje Samo o sobě (bez podpory). Ty jsi To (Brahman). Kvůli nevědomosti se stanete obelstěni světským životem. Musíte překonat tento klam. K tomu, aby byl odstraněn, byste si měli pomoci troufalým prohlášením ´Já jsem Brahman´, je-li to zapotřebí. I když jste si možná uvědomili vše ohledně Brahman, nic se nezměnilo na tom, že jste zůstali pyšní na svůj rodinný život. K tomu, abyste zničili pýchu spojenou s tělem, si můžete dopomoci namyšleným prohlášením ´Já jsem Brahman´. Pokud však dokážete úspěšně překonat pýchu, aniž byste k tomu využili ono ´Já jsem Brahman´, pak je lepší, pokračujete-li bez toho.

Tazatel: Jak lze poté, kdy dojde k intelektuálnímu poznání Brahman, opravdu zakusit Brahman?

Siddharaméšwar Maharadž: Brahman není nová věc. Vždy tu existovalo. Existuje Samo o sobě (bez podpory). Ty jsi To (Brahman). Kvůli nevědomosti se stanete obelstěni světským životem. Musíte překonat tento klam. K tomu, aby byl odstraněn, byste si měli pomoci troufalým prohlášením ´Já jsem Brahman´, je-li to zapotřebí. I když jste si možná uvědomili vše ohledně Brahman, nic se nezměnilo na tom, že jste zůstali pyšní na svůj rodinný život. K tomu, abyste zničili pýchu spojenou s tělem, si můžete dopomoci namyšleným prohlášením ´Já jsem Brahman´. Pokud však dokážete úspěšně překonat pýchu, aniž byste k tomu využili ono ´Já jsem Brahman´, pak je lepší, pokračujete-li bez toho.

Tazatel: Co je to bezkonceptuální štěstí?

Maharadž: Člověk může mít sklon si myslet, že jakmile je Brahman pochopeno, koncepty jsou odstraněny. To ale není pravda, protože mezi Brahman a koncepty není žádná souvislost. Jsou od sebe výrazně odděleny. Zda budou vytvářeny koncepty závisí zcela výhradně na individualitě. Konceptuální podstatu může mít cokoliv, a buďto to svazuje, nebo osvobozuje. Stejně tak je nepravdivé si myslet, že jakmile je pochopen Brahman, dojde k vytvoření konceptů. Dosažení jasného pochopení Brahman záleží na aspirantovi; proto je Brahman popisován jako bezkonceptuální. Mistr říká ´stav Brahman je sám o sobě bezkonceptuální stav´. Když se budete řídit radou Mistra, a uvedete tento koncept do praxe, můžete lehce přebývat ve stavu spontánního samádhi. Ti, kteří vědí, že Já není ani omezené ani osvobozené, jsou skutečně osvobozeni, kdežto ti, kteří si z důvodu pýchy nárokují vyšší úroveň (svou povýšenost), zabíjejí své vlastní Já.

Jednou nevědomky uvěznil někdo muže v domnění, že je to jeho nepřítel. Později se dozvěděl, že uvěznil svého otce. Když si uvědomil svou chybu, nechal ho propustit, s úctou mu nabídl místo, prosil o odpuštění a začal ho uctívat. Otce to potěšilo. Někdo jiný také uvěznil svého otce a později ho taktéž propustil a vzdával mu úctu. Až potud jednání druhého muže připomínalo jednání prvního muže, jenže později se ten druhý začal podivně chovat. Jednou za pomoci sluhy opět zajal svého otce a prohlásil, že je nečestný. Pak nařídil svým sluhům, aby otce po zatčení začali tvrdě trestat. Jednání prvního muže se zdá být přirozeně, zatímco chování druhého muže se jeví dost prapodivně. Nicméně, ať přirozené nebo divné, obojí je neskutečné. Dokonce i označit věcí jako neskutečné není pravdivé.

Je-li jednou pochopeno, že pýcha nevědomosti, právě jako pýcha poznání, jsou neskutečné, pak vše je vnímáno jako neskutečné. Vše je pouze iluze. Ten, kdo to realizuje, již není ničím ovlivněn. Jaká je naše pýcha, takové jsou i naše činy. Pocity omezení a osvobození se váží pouze na fyzické tělo a ne na ´pravou přirozenost´ (svarúpa). Pravá přirozenost je čirá a bez poskvrny. Pocit ´já jsem´ z ní povstává. Tento pocit je právě ego ve své nejzákladnější a nejčistší formě. Později je pocit poskvrněn pýchou spojenou s tělem; potom máte pocit ´jsem takový a takový´.  Pochopte, že oba pocity jsou jen rozličné formy ega.

Osvobození i omezení, obojí je vyjádřením ega. Pouze ten, kdo rozpozná ego, může být plně realizován. Prohlášení ´Já jsem osvobozen´ značí zůstat spoutaný. Utopit se můžete i v té nejmělčejší vodě iluze, budete-li připevněni ke kotvě ve formě ´pýchy osvobození´.

ráno, 23. 9. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.