Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

18. března 1981 – Zjistěte, zda tu vůbec existuje něco jako individualita (z knihy Před vědomím)

30. 3. 2021 - advaita

Maharadž: Proto pochopte záhadu samu. Kde existuje svět? Existuje v špetce vědomí a vědomí může existovat jen za předpokladu, že je tu potrava. Jakýkoliv život žijete, zaobíráte se pouze určitým konceptem. Zjistěte, zda tu vůbec existuje něco jako individualita. Přemýšlejte o tom. Jestliže je pobavení ze zážitku snadné, pokud vás potěší, nazvete to štěstím. Pokud ne, nazvete to neštěstím. Co bylo příčinou vzniku pocitu, že jste – pocitu přítomnosti? Zamyslete se nad tím.

18. března 1981

Maharadž: Mezi Guruem a Bhaktou není žádná dualita. V Tom, co Je, není a ani nikdy nebyla žádná dualita. Slovo bhakta znamená oddanost, ale ve skutečnosti označuje soudržnost, jediné, jednotu.

Tazatel: Plamen oddanosti osvětluje moji cestu.

Maharadž: Kdo hovoří o plamenu? Když mluvíme, nemluvíme o osobě, ale o dynamickém, projeveném plamenu „já jsem“.

Tazatel: Ten není uhasitelný.

Maharadž: Kdo to říká?

Tazatel: Věřím v to.

Maharadž: Myslíte si, že když je to vaše víra, že je to správně?

Tazatel: Nemám žádný důkaz.

Maharadž: Utíkáte. Kdo hovoří o důkazu? Cokoliv uctíváte a jste tomu oddán, to s pomocí víry získáte. Problém vašeho duchovního nazírání je v tom, že nasloucháte pouze tomu poznání, jež se týká Íšvary, které je užitečné pro entitu. Hromadíte si pouze toto poznání. Totožnost jako člověk, entita, je dočasnou fází vašich emocí či nálad. Žádná osoba si nebude schopna zachovat svou osobnost či totožnost navěky. Tento vůdčí princip není osoba. V současné době už nevysvětluji žádné duchovní téma. Už ani nemluvím. Přesto, proč je stále přítomná přitažlivost, jež vás sem přivádí? S tím se zvětšuje mé břímě. Nemám nic, co bych z této směny získal, kromě tohoto břemene.

Víte, z čeho je tato osobnost složena? Dokud to zcela neprozkoumáte, nedostanete se za ni.

Tazatel: Co s mými touhami a potřebami?

Maharadž: Jste v potřebě svého „Já“. Tazatel: Je zde nějaká zápletka mezi touhami a hrubou hmotou?

Maharadž: Mnoho zápletek. Z jejich vzájemného působení a ze hry pěti elementů je dostupné potravinové tělo. V něm jsou vůně a chuť poznáním „já jsem“. Nyní zjistěte, co je známkou toho, že jste v potravinovém těle.

Tazatel: Pomůže mi v hledání mého „Já“ půst?

Maharadž: Vůbec ne. Toto „jáství“ je vyjádřením potravy. Dejme tomu, že chcete najít sladkost, sladkost je vlastností cukru. Kde je sladkost, pokud odmítnete cukr?

Tazatel: Takže abych získal tuto chuť, musím jít vždy od sebe směrem k potravě?

Maharadž: Můžete získat jídlo zevnitř? Zásoby přichází zvenčí.

Tazatel: Vždy jsem byl veden k tomu, abych věřil, že pocit přítomnosti nezávisí na těle, že je podstatou duchovnosti, a nyní mi říkáte přesný opak!

Maharadž: Proto pochopte záhadu samu. Kde existuje svět? Existuje v špetce vědomí a vědomí může existovat jen za předpokladu, že je tu potrava. Jakýkoliv život žijete, zaobíráte se pouze určitým konceptem. Zjistěte, zda tu vůbec existuje něco jako individualita. Přemýšlejte o tom. Jestliže je pobavení ze zážitku snadné, pokud vás potěší, nazvete to štěstím. Pokud ne, nazvete to neštěstím. Co bylo příčinou vzniku pocitu, že jste – pocitu přítomnosti? Zamyslete se nad tím.

Tazatel: Vše se děje kvůli tomu, že „já jsem“.

Maharadž: Budete schopen ponechat si toto pochopení napořád?

Tazatel: Jen na chvíli, a pak se vrátí opět ztotožnění.

Maharadž: Získat stálé pochopení, že vše se děje kvůli tomu, že „já jsem“, je dlouhá cesta. Jak dlouho zůstanete v Indii?

Tazatel: Zbývá mi už jen pár dní.

Maharadž: Pokud jste ukotven v „já jsem“, není důležité, kde se nacházíte. “Já jsem“ je jako prostor – nepřichází ani neodchází; tak jako když zbouráte zdi budovy, zůstane pouze prostor.

Z knihy Před vědomím
Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.