Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

33. Objektivní svět je jako sen (z knihy Amrut laja 2)

12. 3. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Jakmile dojde k získání Sebepoznání, všechny objektivní věci se přemění a stanou se rázem neskutečné jako sen. Ačkoli ´Seberealizovaný´ (Džňánin) si pamatuje svůj dřívější rodinný život, ví, že není skutečný, podobně jako malé děti vědí, že hrají-li si na domov, tak to je jen hra. Pochopení jednoty se všemi a se vším vám dopomůže získat ´Poznání Brahman´ (Brahmadžňána). Tento pomíjivý svět je jako pocit, který zakoušíte ve snech. Takový pocit je považován za skutečný jedině ve snu. Jakmile se probudíte, pak i když je sen vzpomenut, veškeré zkušenosti z něho jsou brány jako neskutečné.

33. Objektivní svět je jako sen

Zlatý prsten je tak nazván proto, že je vyroben ze zlata. Díváme se na něj a označíme ho jako prsten, ale nikdy ho nenazveme zlatem. Podobně se člověk nechá unést vnějšími formami a jmény, aniž by se kdy obtěžoval nalézt základní faktor, Já. Když se pokládáte za tělo a chytíte se myšlenky ´já jsem velký´, pak ´Poznání Brahman´ nikdy nezískáte.

Statečným válečníkem je pouze ten, kdo zabije ego a nadále žije v tomto světě. Říká se: ´Měl bych následovat Védy, když jsem to já sám, kdo je lidstvu předložil.´ Jinými slovy je to samotná voda, která je žíznivá. Těm, kdo jsou nevědomí, a následují rituály, je doporučeno, aby se řídili příkazy Véd. Je to proto, že jsou zatíženi tupým a nečinným tělem (tělesným vědomím) a jsou náchylní k rozlišování, čímž vytvářejí dualitu z Jednoty. Právě pro ně byly Védy sestaveny.

Kdo však vnímá sebe ve smyslu ´Já jsem v každém´ a kdo nenachází nikde žádné rozdíly, nepotřebuje být ovládán příkazy z Véd. Například žena, co se týče společenských mravů, si může své názory ponechat sama pro sebe, pokud se pohybuje na veřejnosti se svým manželem, ale jestliže je s ním sama doma, necítí potřebu nic v sobě ututlat. Tam, kde existuje chtivost, zanícení, vášnivá připoutanost, touhy atd., se jedná o objektivní poznání. Jakmile tyto pocity zahodíte, objektivní poznání bude tím pádem vyhubeno a nařízení Véd pak není zapotřebí. Hvězdy svítí pouze v noci, a jakmile vyjde ráno slunce, přestanou zářit. V tomto případě východ slunce znamená Poznání a hvězdy jsou příkazy Véd.

Stejně jak si malé děcko postaví domeček a hraje si na domov, tak bychom měli zacházet s naším rodinným životem. Védské příkazy jsou jako kusy starých novin pro toho, kdo svým životem prochází přirozeným a svobodným (nepřipoutaným) způsobem.

Védská nařízení vám pomohou realizovat svou ´pravou přirozenost´ (svarúpa). Védské principy však ztrácejí svůj význam ve chvíli, kdy je pochopena vlastní pravá přirozenost. Dokud zde je svázanost objektivním poznáním, dotud tu setrvává spoutanost Védami. Jakmile dojde k získání Sebepoznání, všechny objektivní věci se přemění a stanou se rázem neskutečné jako sen. Ačkoli ´Seberealizovaný´ (Džňánin) si pamatuje svůj dřívější rodinný život, ví, že není skutečný, podobně jako malé děti vědí, že hrají-li si na domov, tak to je jen hra. Pochopení jednoty se všemi a se vším vám dopomůže získat ´Poznání Brahman´ (Brahmadžňána).

Tento pomíjivý svět je jako pocit, který zakoušíte ve snech. Takový pocit je považován za skutečný jedině ve snu. Jakmile se probudíte, pak i když je sen vzpomenut, veškeré zkušenosti z něho jsou brány jako neskutečné.

26.6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.