Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

16. Vnitřní mysl (Antahkarana) a 5 elementů (z knihy Amrut laja 2)

13. 11. 2020 - advaita

Siddharaméšhvar Maharadž: Neexistuje zde nic než pocit ´já jsem´. Jestliže zde není nit, nejsou tu ani žádné šaty. Stejně tak platí, že ´jestliže já neexistuji´, potom ani neexistuje svět složený z pěti elementů. Tento pěti-elementární svět obíhá okolo pocitu ´já jsem´. Světské radovánky a bolesti neexistují v nepřítomnosti pocitu ´já jsem´. Všude, kde je pocit ´já jsem´, je  přítomna blaženost ve své pravé formě. Pocit ´já jsem´ je všudypřítomný a vše prostupující. Nicméně lidé stejně odmítají skutečnou existenci Já vzhledem k falešné představě, které se drží.

16. Vnitřní mysl (Antahkarana) a 5 elementů

To, co je velice jemné, souběžné a průvodní, neustále proudící, nepozorované (jako nepovšimnutá prána), je pocit ´já jsem´, jenž je usazený v naší vnitřní mysli (Antahkarana). Počátek slov ´já jsem´ je myslí ve své nejjemnější krajnosti. Nazývá se to řeč Pašjanti (neboli druhý typ řeči), jež je již zformovaná, přesto ještě není zřetelně vyslovená. Podobá se práně (vjana váju), která není postřehnutelná, přesto probíhá každou končetinou a každým orgánem těla. Praxí hatha jógy dojde ke sjednocení dechu (prana váju) se zažívacími vyměšovacími plyny (apana váju). Praví jogíni, či džňáninové nejsou k ničemu připoutáni. Když jsou v klidu, jejich prána a apána přirozeně zpomalí a spojí se. Sjednocení jednoduše značí, že prána a apána jsou vybalancovány a udržují rovnováhu.

Já je zdroj (prapůvod) vnitřní mysli. Já také řídí a vede všechny tři světy (stavy bdění, snění a stav hlubokého spánku). Tyto stavy jsou symbolizovány světem pravdy, pozemským všedním lidským světem a spodním světem. Všechny tyto přechodné světy leží v Já. Neexistuje zde nic než pocit ´já jsem´. Jestliže zde není nit, nejsou tu ani žádné šaty. Stejně tak platí, že ´jestliže já neexistuji´, potom ani neexistuje svět složený z pěti elementů. Tento pěti-elementární svět obíhá okolo pocitu ´já jsem´. Světské radovánky a bolesti neexistují v nepřítomnosti pocitu ´já jsem´. Všude, kde je pocit ´já jsem´, je  přítomna blaženost ve své pravé formě. Pocit ´já jsem´ je všudypřítomný a vše prostupující. Nicméně lidé stejně odmítají skutečnou existenci Já vzhledem k falešné představě, které se drží. Částečky prachu ve své nejjemnější formě tvoří vítr, který není viditelný. Vítr je projevenou formou životní energie (Čajtanja). Proudí-li životní energie volně, říká se jí vítr neboli vzduch. Zpomalený vzduch je zdrojem vody. Země je zplozena z vody. Zrychlený vzduch vytvoří oheň. Jakmile se životní energie zklidní, pocit ´já jsem´ je vnesen do popředí. Vzduch, voda, země, oheň (světlo) jsou názvy elementů, přidělené podle jejich charakteristik. Třebaže byl svět takto označen, ve skutečnosti je to pocit ´já jsem´, který je zdrojem světa. Pro toho, kdo realizoval Já, platí: ´Já jsem Vše´, zatímco ten, kdo nerealizoval Já, se pouze nechává vtahovat do světského života, pojímá myšlenky hříchu a ctnosti a věří všemu, co pojme, což ho zaplétá do světa. Hříchy a ctnosti jsou jako semena, která vyraší ve formě nekonečných tužeb a zapustí kořeny na půdě klamu a nevědomosti. Strom světského života roste a je zavlažován činy a ne-činy a jejich výslednými radostmi a strastmi.

8. 6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.