Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

31. prosince 1980 – Vědomí neprochází žádným vývojem

8. 9. 2020 - advaita

maharaj_nirupana_17.jpgMaharadž: Upevněte své přesvědčení, že jste bezforemné vědomí. Rozviňte své pevné přesvědčení, že jste celým projevem, univerzálním vědomím. Není tu nikdo, kdo může mít poznání Pravdy, Věčnosti. Je to váš věčný skutečný stav, ale není to stav poznatelný – nemůžete To poznat. Takzvané poznání je neomezené a hojné ve stavu atributů, „já jsem“. V tomto těle je vědomí „já jsem“. Když tělo umře, poznání „já jsem“ zde pouze odezní, a to, co zůstává, je Absolutno.

31. prosince 1980

Tazatel: Když se sjednotíte s vědomím všech, je zde emoční břemeno, protože cítíte jejich utrpení a vůbec všechno. Je toto správný stav, ve kterém je třeba přebývat?

Maharadž: Je jedním z přípravných stavů, ale je vznešený. Zůstává v něm pořád oddělenost, ale postupně dozraje do dokonalé jednoty.

Tazatel: Necítím už žádnou touhu, abych se ve světě o cokoliv snažila.

Maharadž: Na tom není nic špatného. Váš hlad a žízeň po klidu či radosti jsou absolutně uspokojeny, a tudíž jste se přestala hnát za věcmi.

Tazatel: Zůstává tu pořád nějaká individualita, která by pokračovala v plnění svých povinností?

Maharadž: Tato individualita už ale nevytváří žádný druh nespokojenosti či strachu. Děje se to tak, že už zde není přítomna vůbec žádná paměť individuálního „já“, pokračuje to na základě své vlastní energie. Je tu paměť, že to je úplný projev, ale žádná paměť individuálního konání.

Tazatel: Cítím, že jsem sjednocena s vědomím, ale kolísá to.

Maharadž: Nejste ještě stabilizována ve vědomí; získáváte jen letmé záblesky. Být sjednocena s vědomím znamená dostat se za stavy bdění a spaní. Znáte oblohu, znáte prostor, ale můžete se s prostorem sjednotit? Ještě ne, není to možné. Když se sjednotíte s vědomím, sjednotíte se s prostorem.

Tazatel: Je něco, co bych mohla udělat, aby mi to pomohlo duchovně pokročit?

Maharadž: Vědomí neprochází žádným vývojem. Dokonce ani prostor nepodléhá vývoji, a to mu v pořadí přísluší číslo tři. Číslo jedna je Absolutno, číslo dva vědomí a číslo tři prostor. Kde nebylo poznání „já jsem“, tomu náleží číslo jedna; později je tu pocit „já jsem“, což představuje číslo dva, poté je zde prostor, kterému náleží číslo tři. Když projdete zkouškou z Upanišád, dá vám to poznání „Já“?

Tazatel: Ne. Ačkoliv něco asi způsobí.

Maharadž: V mém případě je vše spontánní – to je moje dharma. Kdyby za mnou přišli nějací učení lidé a řekli mi, že jsem hloupý, řeknu jim: „Tato hloupost je mým bohatstvím, mou svobodou. Toto vědění, které mě zahalilo, to samo je hloupostí.“ Vy jste velice jemná žena. Kdyby za vámi někdo přišel a začal vás, v domnění, že jste muž, urážet, nazlobila byste se kvůli jeho nesprávnému pochopení. Ztotožňovat se s čímkoliv, „já jsem jako toto“, je urážkou vaší přirozenosti.

Tazatel: Jak se zbavit totožnosti s tělem?

Maharadž: Upevněte své přesvědčení, že jste bezforemné vědomí. Rozviňte své pevné přesvědčení, že jste celým projevem, univerzálním vědomím. Není tu nikdo, kdo může mít poznání Pravdy, Věčnosti. Je to váš věčný skutečný stav, ale není to stav poznatelný – nemůžete To poznat. Takzvané poznání je neomezené a hojné ve stavu atributů, „já jsem“. V tomto těle je vědomí „já jsem“. Když tělo umře, poznání „já jsem“ zde pouze odezní, a to, co zůstává, je Absolutno.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.