Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

9. prosince 1980 – Toto poznání není nové; existovalo vždy (z knihy Před vědomím)

21. 7. 2020 - advaita

nisargadatta_nirupana2s.jpgTazatel: Proč se zdá být Indie kolébkou tohoto poznání? Vypadá to, že žádná jiná země toto poznání nemá.
Maharadž: Takto tomu není. Tento projev je vyjádřením Absolutna a může nabývat různých forem v různých zemích. Kde nabere jaký druh vyjádření je nepodstatné; v podstatě, vše je projev Absolutna. Není zde žádná příčina ani následek, žádný důvod, proč by jedna věc měla být na jednom místě a jiná na druhém. Co má být pochopeno je to, co člověk je, sám o sobě.

9. prosince 1980

Maharadž: Zde se dozvíte to, co je, a ne to, co očekáváte, že uslyšíte. Dualita vyvstává ve chvíli, kdy vyvstává vědomí. Jsem přítomen a vím, že jsem přítomen – to je dualita. Jsem a nejsem si vědom své přítomnosti – to je jednota. Je zde pouze jedno, ale když je tu tato vědomá přítomnost, pak je tu pocit duality.

Tazatel: Je si realizovaná bytost všeho vědoma?

Maharadž: Ve skutečnosti není nikdo realizovaný, je tu pouze čiré poznání. To jen z důvodu komunikace říkáme, že je osoba realizovaná. Poznání realizovalo, že je poznáním; to je vše, k čemu došlo. Já nejsem toto tělo, nejsem slovy; když toto poznání pochopí, nazývá se to Seberealizace.

Tazatel: Poznání, které Maharadž dává, je pro Džňániny. Co se stane zcela prostému člověku, který není schopen tomu porozumět?

Maharadž: Praktikujte bhadžany a meditaci. Poznání, které je nezralé, meditací postupně dozraje.

Tazatel: Před tisíci lety byli lidé primitivní. Nemohli to pochopit. Toto učení je pouze pro ty, co mají vyspělou mysl.

Maharadž: Ať už primitivní či civilizovaní, lidé to pochopit mohou. Dokonce i v té době tam musel být někdo, komu se toto poznání projevilo a on ho instinktivně pochopil. Toto poznání není nové; existovalo vždy. Lidé k němu docházeli instinktivně.

Tazatel: Proč se zdá být Indie kolébkou tohoto poznání? Vypadá to, že žádná jiná země toto poznání nemá.

Maharadž: Takto tomu není. Tento projev je vyjádřením Absolutna a může nabývat různých forem v různých zemích. Kde nabere jaký druh vyjádření je nepodstatné; v podstatě, vše je projev Absolutna. Není zde žádná příčina ani následek, žádný důvod, proč by jedna věc měla být na jednom místě a jiná na druhém. Co má být pochopeno je to, co člověk je, sám o sobě.

Tazatel: Může Guru někoho postrčit směrem k poznání?

Maharadž: Vy si myslíte, že jste jednou individualitou a Guru je tou druhou, ale tak tomu není. Guru je znalec vědomí, které je dočasné. Pochopte tuto kuriózní situaci: Zatímco k vám mluvím, je v těle přítomna nesnesitelná bolest. Já jsem pevně pochopil, že zde nejsou přítomné žádné individuality oddělené jedna od druhé, žádné poznání dělitelné na světské a na duchovní. Není tu žádný Guru ani žák, není zde Bůh ani oddaný. Nejsou zde žádné protiklady – jsou vzájemnou dualitou, ne dvěma oddělenými částmi, ale dvě části jednoho a téhož. Já jsem o tom přesvědčen, a přesto s vámi mluvím. Vy to přijímáte jako poznání, a já to předávám jako poznání. Pochopte tento zábavný faktor. Promluvy ze mě vycházejí spontánně; před vyřčením slov není žádný význam zkonstruovaný uvnitř. Mysl zde nehraje žádnou roli. Je to přímá spontaneita.

Tazatel: Jaká je definice vědomí, kterou Maharadž používá?

Maharadž: Vědomí, jak je zde používáno, je tento pocit být naživu, být přítomen, pocit existence. Je to láska být, která je zdrojem a příčinou všech tužeb.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.