Zpívání bhadžanů v Praze v Divoké Šárce - od května 2019 do září 2019

  • v červnu, červenci a srpnu 2 x měsičně v pondělí od 18,30 - 21h.
    Někdy zde bude i po zpívání posezení u ohně.

Od 3. června do srpna v pondělí od 18,30 - 21,00
Adresa: Praha, louka v Divoké Šárce - v případě deště se schováme v altánu. 
Sraz:  v 18:15 na konečné tramvají 20, 26 "Divoká Šárka"

Program: Zpívání bhadžanů tradice Navnath Sampradája, meditace a čtení textů těchto mistrů, diskuse.

2019      

26.8. 

     
    9.9.  
     
23.9.      
       
       
       
       

Info: Aleš (tel. 777050958) a Martin (tel. 725219468)

Další informace o bhadžanech



Nová kniha:

obal_vidznana.jpgVyšla kniha Sadgurua Nisargadatta MaharadžeVidžňána. Zmizení pocitu bytí“. Titul je souhrnem 159 nirupan, které v jazyce maráthí zaznamenal Maharadžův oddaný Dinkar Kshirsagar a do angličtiny je přeložil Maharadžův dlouholetý překladatel Mohan Gaitonde. "Prospěch ze čtení těchto slov bude přímo úměrný míře vašeho ukotvení neboli usebranosti. Nejde o to někam odejít či něco dělat. Vy už To, co chcete realizovat, jste. Nejde o to, že byste se měli něčím stát, ale o to, abyste se ustálili ve svém ryzím bytí. Samotný váš zájem o tyto promluvy naznačuje, že se ve vás rodí Sebepoznání."

Kniha vyšla v nakladatelství dybbuk.


Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

8. dubna 1980 Když víte, že jste – je také svět (z knihy Před vědomím)

30. 7. 2019 - Gabi

nisargadatta_nirupana2s.jpgTazatel: Jak může člověk v bdělém stavu ztratit vjem světa a být pouze „Já“?
Maharadž: Budete to muset probrat se sluncem. Zeptejte se ho: „Jak se zbavíš svého světla?“ ... světlo je projev slunce. Můžete oddělit světlo od slunce nebo slunce od světla? Kvůli slunci je zde také světlo, protože vy jste, je tu i svět. Protože nastane stav pozorování, to je důkaz, že jste; protože jste, pozorování je jasně pociťováno; protože je slunce, je i světlo. Pokud zde není žádné pozorování, kde je pozorovatel? Přebývejte zde.

8. dubna 1980

Tazatel: Je svět, tak jak ho vidíme, myšlenka? Někde je psáno, že pokud člověk vidí svět, tak nevidí „Já“, a obráceně, pokud vidí „Já“, nevidí projev.

Maharadž: Svět není nic jiného, než obraz vašeho vlastního vědomí „Já“. Je to, jako byste obdrželi telefonát, v němž vám bylo řečeno, že jste, a svět se okamžitě objeví. Když jste v hlubokém spánku a cítíte, že jste bdělý, objeví se současně snový stav. S pocitem „já jsem“ se svět objevuje v bdělém i snovém stavu.

Tazatel: Může člověk vidět svět bez přítomnosti ega?

Maharadž: Kdy je tu ego? Ego je zde tehdy, když máte jisté reakce. Přebíráte na sebe vše, co je spontánně pozorováno. Přilnete k tomu, všímáte si toho, jedině tehdy je tam ego. Spatříte nějaký stavební materiál ležící na ulici – pomyslíte si, že jste tesař a začnete si představovat, jak

materiál použijete. Nastane proces myšlení a začne ego. Když nejste nikdo, nebudete se o tento stavební materiál nijak zajímat – budete ho pouze pozorovat a půjdete svou cestou. Jakmile je to mimo zrak, je to mimo mysl. Ale jakmile přijmete tuto reakci, uvažujete nad ní, začne ego.

Tazatel: Takže když vzejde pocit užitečnosti toho, co je viděno, tak to je moment, kdy vzniká ego?

Maharadž: Ano. Je to jeho přirozenost.

Tazatel: Vrátím se zpět ke své otázce; když je svět viděn, není tu „Já“. Když je viděno „Já“, neexistuje svět, je to tak?

Maharadž: Je to jinak. Když víte, že jste – je také svět. Pokud nejste, váš svět neexistuje.

Tazatel: Je „Já“ totožné s „já“? Mluvím zde o rozdílu mezi „já jsem“ a myšlenkou „já jsem člověk“, což je ego. Existuje svět ve vědomí „já jsem“? Můžete ho vidět?

Maharadž: Když se probudíte, máte jenom pocit bytí, beze slov, toto je prvotní princip, nezbytný předpoklad; později si plně uvědomujete, že jste a že je také svět, ale to je iluze, stejně jako jsou iluzí rohy zajíce. Svět je konec konců jako snový svět. Pochopte tento bod důkladně, jednáte příliš z pozice ega. Pochopil jste, co bylo řečeno o egu?

Tazatel: Myslím, že ano. Pokud položím další otázku, možná si to vyjasním. Když použijeme analogii hada a provazu (vidíme provaz na málo osvětleném místě a mylně jej považujeme za hada) na svět, čím je potom v této analogii mylná totožnost?

Maharadž: Já je svět. Mluvíte o odstranění totožnosti mezi „Já“ a světem, není tomu tak? Ze všeho nejdřív vyřešte toto „Já“, pochopte co je tímto „Já“. Poznejte nejdříve „Já“, pak zjistíte, co je svět. Důvod, proč se svět objevil, je ten, že jste si začal uvědomovat, že jste.

Tazatel: Jak může člověk v bdělém stavu ztratit vjem světa a být pouze „Já“?

Maharadž: Budete to muset probrat se sluncem. Zeptejte se ho: „Jak se zbavíš svého světla?“ ... světlo je projev slunce. Můžete oddělit světlo od slunce nebo slunce od světla? Kvůli slunci je zde také světlo, protože vy jste, je tu i svět. Protože nastane stav pozorování, to je důkaz, že jste; protože jste, pozorování je jasně pociťováno; protože je slunce, je i světlo. Pokud zde není žádné pozorování, kde je pozorovatel? Přebývejte zde.

Tazatel: Je bytí pozorovatelem?

Maharadž: Existují dva stupně pozorování. Podstata bytí pozoruje celý tento projev. Věčnému principu, Absolutnu, se děje pozorování tohoto bytí, vědomí.

Z knihy Před vědomím
Překlad: Gabriela Adámková