Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

8. dubna 1980 Když víte, že jste – je také svět (z knihy Před vědomím)

30. 7. 2019 - Gabi

nisargadatta_nirupana2s.jpgTazatel: Jak může člověk v bdělém stavu ztratit vjem světa a být pouze „Já“?
Maharadž: Budete to muset probrat se sluncem. Zeptejte se ho: „Jak se zbavíš svého světla?“ ... světlo je projev slunce. Můžete oddělit světlo od slunce nebo slunce od světla? Kvůli slunci je zde také světlo, protože vy jste, je tu i svět. Protože nastane stav pozorování, to je důkaz, že jste; protože jste, pozorování je jasně pociťováno; protože je slunce, je i světlo. Pokud zde není žádné pozorování, kde je pozorovatel? Přebývejte zde.

8. dubna 1980

Tazatel: Je svět, tak jak ho vidíme, myšlenka? Někde je psáno, že pokud člověk vidí svět, tak nevidí „Já“, a obráceně, pokud vidí „Já“, nevidí projev.

Maharadž: Svět není nic jiného, než obraz vašeho vlastního vědomí „Já“. Je to, jako byste obdrželi telefonát, v němž vám bylo řečeno, že jste, a svět se okamžitě objeví. Když jste v hlubokém spánku a cítíte, že jste bdělý, objeví se současně snový stav. S pocitem „já jsem“ se svět objevuje v bdělém i snovém stavu.

Tazatel: Může člověk vidět svět bez přítomnosti ega?

Maharadž: Kdy je tu ego? Ego je zde tehdy, když máte jisté reakce. Přebíráte na sebe vše, co je spontánně pozorováno. Přilnete k tomu, všímáte si toho, jedině tehdy je tam ego. Spatříte nějaký stavební materiál ležící na ulici – pomyslíte si, že jste tesař a začnete si představovat, jak

materiál použijete. Nastane proces myšlení a začne ego. Když nejste nikdo, nebudete se o tento stavební materiál nijak zajímat – budete ho pouze pozorovat a půjdete svou cestou. Jakmile je to mimo zrak, je to mimo mysl. Ale jakmile přijmete tuto reakci, uvažujete nad ní, začne ego.

Tazatel: Takže když vzejde pocit užitečnosti toho, co je viděno, tak to je moment, kdy vzniká ego?

Maharadž: Ano. Je to jeho přirozenost.

Tazatel: Vrátím se zpět ke své otázce; když je svět viděn, není tu „Já“. Když je viděno „Já“, neexistuje svět, je to tak?

Maharadž: Je to jinak. Když víte, že jste – je také svět. Pokud nejste, váš svět neexistuje.

Tazatel: Je „Já“ totožné s „já“? Mluvím zde o rozdílu mezi „já jsem“ a myšlenkou „já jsem člověk“, což je ego. Existuje svět ve vědomí „já jsem“? Můžete ho vidět?

Maharadž: Když se probudíte, máte jenom pocit bytí, beze slov, toto je prvotní princip, nezbytný předpoklad; později si plně uvědomujete, že jste a že je také svět, ale to je iluze, stejně jako jsou iluzí rohy zajíce. Svět je konec konců jako snový svět. Pochopte tento bod důkladně, jednáte příliš z pozice ega. Pochopil jste, co bylo řečeno o egu?

Tazatel: Myslím, že ano. Pokud položím další otázku, možná si to vyjasním. Když použijeme analogii hada a provazu (vidíme provaz na málo osvětleném místě a mylně jej považujeme za hada) na svět, čím je potom v této analogii mylná totožnost?

Maharadž: Já je svět. Mluvíte o odstranění totožnosti mezi „Já“ a světem, není tomu tak? Ze všeho nejdřív vyřešte toto „Já“, pochopte co je tímto „Já“. Poznejte nejdříve „Já“, pak zjistíte, co je svět. Důvod, proč se svět objevil, je ten, že jste si začal uvědomovat, že jste.

Tazatel: Jak může člověk v bdělém stavu ztratit vjem světa a být pouze „Já“?

Maharadž: Budete to muset probrat se sluncem. Zeptejte se ho: „Jak se zbavíš svého světla?“ ... světlo je projev slunce. Můžete oddělit světlo od slunce nebo slunce od světla? Kvůli slunci je zde také světlo, protože vy jste, je tu i svět. Protože nastane stav pozorování, to je důkaz, že jste; protože jste, pozorování je jasně pociťováno; protože je slunce, je i světlo. Pokud zde není žádné pozorování, kde je pozorovatel? Přebývejte zde.

Tazatel: Je bytí pozorovatelem?

Maharadž: Existují dva stupně pozorování. Podstata bytí pozoruje celý tento projev. Věčnému principu, Absolutnu, se děje pozorování tohoto bytí, vědomí.

Z knihy Před vědomím
Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.