Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

29. března 1980 – Krišna byl Nezrozený, princip nirguna, stejně jako vy (z knihy Semena vědomí)

2. 7. 2019 - Aleš, Gabi

maharaj_nirupana_17.jpgMaharadž: V Indii je recitování Božího jména jednou z forem sádhany. Bez jména či názvu se nemůžete ve světě pohybovat. Je vám dán určitý název nebo jméno Boha. Toto jméno je vaším samotným jménem. Když budete toto jméno recitovat, bude narůstat a dá vám veškeré poznání. Je vaší vlastní pravou přirozeností. Neměl byste se vzdávat této recitace. Měl byste nepřetržitě recitovat toto jméno bez ohledu na to, zdali tělo žije nebo umírá. Kdyby dokonce i hloupá osoba recitovala svaté jméno, její věčná přirozenost se jí zcela otevře. Když se taková věc přihodí, lidé se okolo této osoby seskupí v houfech a vzdají jí hold a úctu. V Indii je recitace svatého jména velmi důležitá, ale v cizích zemích je kladen důraz na intelekt, což způsobuje to, že západní lidé jsou velice obratní ve svém světském životě. Tato recitace svatého jména, neboli náma mantra, je tradicí mé linie Navanath Sampradája. Tito velcí světci nebyli vzdělaní, byli to spíše prostí lidé, nicméně dosáhli toho Nejvyššího.

29. března 1980

Maharadž: Jakmile nadejde konec těla, smísí se s pěti elementy, životní dech se smísí se vzduchem a vědomí se smísí s univerzálním vědomím. Nato se vědomí, které bylo předmětem tří gun v těle, osvobodí od podmíněnosti na těchto gunách a stane se nirgunou. Idea znovuzrození je konceptem, protože k tomu, aby se něco znovuzrodilo, to musí nejdřív umřít. Co je mrtvé? Nic není mrtvé. Kdo má být znovuzrozen? Nikdo se nenarodil.

Jakékoliv vzdělání, které jste obdržel, bylo získáno na základě těla a mysli, takže ať máte jakékoliv koncepty, zůstanou pouze představami. Ale jakmile se tělo smísí s pěti elementy, dech se smísí se vzduchem a vědomí se stane univerzálním vědomím, nebudou mít vaše koncepty již žádné opodstatnění, žádnou podporu, základnu. Kam tedy zmizí?

Univerzální vědomí nepřichází odnikud. Ono je univerzální. Existuje ve skryté formě v úhrnu veškeré potravy. Ono nepřichází odnikud, neboť tu je již latentně ukryté, a ihned poté, jak se vytvoří forma, se v ní automaticky projeví životní síla a zároveň přitom se v této formě zjeví vědomí.

V nepatrně malém semínku je již ve skryté formě přítomen celý strom a toto semínko v pravý čas začne růst a plodit úrodu. Toto semínko, tato chemická sloučenina, tato podstata bytí, obsahuje celý váš vesmír. Pokládejte otázky z této vaší podstaty bytí a ne z toho, co jste si vyslechl nebo někde nasbíral.

Tato podstata bytí má své vlastní skryté kvality k tomu, aby se projevila do tohoto projevu. Jak se chová ve světě? Jedná prostřednictvím mechanických prostředků; má svůj vlastní mechanický způsob, podle kterého funguje ve světě. Tyto prostředky jsou skryty v chemickém principu. Vezměte si červa, hmyz nebo krysu. Tyto zvířata si vytvářejí své vlastní úkryty, ve kterých žijí. Podobně i lidské bytosti pracují způsobem, který jim je blízký. Odkud to vychází? Vychází to z jejich vlastní podstaty bytí.

Tazatel: Je tu však pouze jedna podstata bytí a ne mnoho individuálních bytostí.

Maharadž: Stejně jako je prostor, vzduch, oheň jen jeden, tak i vědomí je jen jedno.

Je to výsledek integrované kombinace pěti elementů. Takže podstata bytí je produktem potravinové esence, která vzešla z pětielementárního proudu.

V okamžiku početí si tento princip projeveného bytí, tato chemická sloučenina, pořídí snímek jakékoliv situace, která zrovna je. Tato chemická emulze, která je na fotografickém filmu, získá dojmy.

Tento princip nevědomě pořídil snímek. V tomto stádiu neměl žádnou inteligenci. Potom se tento princip stane dostatečně zralý a dosáhne svého účelu, tj. účelu zárodku. Co je účelem? Uvědomit si sebe sama jako „já jsem“. To se v určitý okamžik u dítěte projeví.

Říkám vám vše o vaší vlastní přirozenosti. Jste stejně jako Krišna nirgunou. Krišna byl Nezrozený, tj. principem nirguna, stejně jako vy.

Toto univerzální vědomí dává každým okamžikem život mnohým formám, hmyzu, zvířatům, lidským bytostem, všem živočišným druhům. Lidé nám pak vykládají, že jsme prošli mnohými zrozeními. Pamatují si na všechna tato zrození? I když vědomě nevím nic o svém zrození, jsem obviňován z toho, že jsem narozen. Ve skutečnosti přijímáte tyto koncepty proto, že se bojíte smrti.

Ten, kdo se kompletně zbaví konceptů o přicházení a odcházení, a kdo se nakonec zcela zbaví svého vlastního konceptu „já jsem“, je kompletně osvobozen.

V Indii je recitování Božího jména jednou z forem sádhany. Bez jména či názvu se nemůžete ve světě pohybovat. Je vám dán určitý název nebo jméno Boha. Toto jméno je vaším samotným jménem. Když budete toto jméno recitovat, bude narůstat a dá vám veškeré poznání. Je vaší vlastní pravou přirozeností. Neměl byste se vzdávat této recitace. Měl byste nepřetržitě recitovat toto jméno bez ohledu na to, zdali tělo žije nebo umírá. Kdyby dokonce i hloupá osoba recitovala svaté jméno, její věčná přirozenost se jí zcela otevře. Když se taková věc přihodí, lidé se okolo této osoby seskupí v houfech a vzdají jí hold a úctu.

V Indii je recitace svatého jména velmi důležitá, ale v cizích zemích je kladen důraz na intelekt, což způsobuje to, že západní lidé jsou velice obratní ve svém světském životě. Tato recitace svatého jména, neboli náma mantra, je tradicí mé linie Navanath Sampradája. Tito velcí světci nebyli vzdělaní, byli to spíše prostí lidé, nicméně dosáhli toho Nejvyššího.

Mnoho lidí po přečtení knihy „Já Jsem To“ navštíví mé místo, ale když jsem v davu, nejsou schopni mě rozpoznat, protože nejsem okázalou, krásnou osobností. Když si nakonec sednu na toto nepatrně vyvýšené sedátko, myslí si: „Ó, to musí být ten chlápek.“ Ale nejprve se dívají a nevšímají si mne.

Tazatel: Jestliže negujete ideu minulých životů, je možné pak sanskáry interpretovat jako něco, co existuje v tomto životě?

Maharadž: Ano, ale vaši přátelé v tomto životě se vám budou snažit namluvit, že sanskáry jsou z minulých životů.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek

 

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.