Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

5. října 1979 – Absolutno je stálé, kdežto iluze je nestálá (z knihy Semena vědomí)

15. 1. 2019 - Gábina, Aleš, Jirka

nisargadatta_nirupana2s.jpgMaharadž: Absolutno existuje stále. Nemá smysl přemýšlet o čase, pokud mluvíme o soužití Absolutna a máji (iluze). Absolutno není časově omezené. Za touto iluzí není nic takového jako čas. Nemůžete přemýšlet, zdali bylo Absolutno někdy bez iluze, protože zde čas již vůbec neexistuje. Není možné, aby se ani na jednu stotisícinu vteřiny mohla zrodit tato iluze, zatímco vědci mluví a považují tento svět za skutečný a myslí si, že je takový již po dobu miliónů let.
Tazatel: Když mluvím o Absolutnu a přirovnávám ho k oceánu, vlny nejsou oceánem, ale jsou stále zde. To je příčinou toho, že jsem položil otázku.
Maharadž: Vy tu nejste proto, abyste studoval objektivitu, oceán a toto tělo, iluzi. Musíte to pochopit pro sebe sama. Kde budou vlny ve chvíli, když se potopíte hluboko do moře? Budou vás potom ještě zajímat? Když ale vyplujete opět na povrch, vlny se opět objeví.
Když nemáte žádný pocit štěstí nebo zoufalství a odloučíte se od vjemu „jáství", jste ve stavu nirguna. Proto ustupte zpět ještě před myšlenky.

5. října 1979

Tazatel: Závisí kvalita vašeho vztahu s druhou osobou pouze na vás nebo na obou?

Maharadž: Závisí na obou. To, co ve vás vyvolává pocit dvou osob, je nesporně způsobené vaší totožností s tělem.

Tazatel: Mají květiny vztahy?

Maharadž: Také v sobě mají esenci pěti elementů a toto poznání podstaty bytí je esencí pěti elementů. Jestliže je zalijete, jsou radostné a rostou, ale jestliže je nezalijete, jsou nespokojené a hněvají se. My na rozdíl od nich můžeme mluvit, zatímco jim ta síla řeči chybí.

Tazatel: Rád bych poznal význam řeči. Proč my můžeme mluvit, a rostliny nemohou?

Maharadž: Dokonce ani nebudete vědět, zdali si nepředávají vzkazy mezi sebou.

Tazatel: Jaký význam má potom naše řeč?

Maharadž: Naše slova vytvářejí chaos a jakýkoliv význam, který lze vyjádřit slovy, je jen dočasný. Slova nemají žádný trvalý význam.

Tazatel: Malé děti nemluví.

Maharadž: To je také důvod, proč je jejich chování lepší než vaše.

Tazatel: S malými dětmi udržujeme zcela odlišné vztahy než s dospělými lidmi.

Maharadž: Protože děti jsou tak nevinné a bezelstné. Můžete vzít jakékoliv novorozeně a laskat ho.

Tazatel: Je škoda, že se děti nejprve musí naučit mluvit a později se učí nemluvit.

Maharadž: Děti se učí mluvit pro své blaho. Formujete dítě jako něco, co se tvaruje ze zlata. Někdy má práce vynaložená k vytvarování kousku zlata větší hodnotu než samotná hodnota konečného produktu.

Tazatel: Rád bych se dozvěděl něco o umělcích. Jak to, že některá osoba vytváří umělecká díla a jiná ne?

Maharadž: Je to kvalita tohoto velkého poznání „já jsem", která tvoří.

Tazatel: Může být člověk umělcem i tehdy, když není osvobozen od konceptu těla a mysli?

Maharadž: To, že jsme v těle, je umělci ku prospěchu. Tělo je podporou této podstaty bytí. V okamžiku, kdy byla zasazena tato podstata bytí, nastalo formování těla. Svět je vytvořen právě pro to. V mateřském lůnu si tato znalost „já jsem" není vědoma své existence, takže poznání „já jsem" tu není přítomné, ale tento princip tu je již skrytě umístěn. Všechny věci se dějí nevědomě. Pochopit to je velice obtížné, neboť to je za naší pochopitelností.

Tazatel: Stane se tedy člověk ničím?

Maharadž: Ve vaší prázdnotě jste dokonalým, jste úplným, kdežto ve své znalosti jste nedokonalým.

Tazatel: Takže by se člověk měl potom vzdát své sebedůležitosti?

Maharadž: Pochopte prostě jen, že tu není vůbec žádná sebedůležitost (pozn. č. př.: ego). Realizujte tu skutečnost, že jste vůbec nic nikdy nevytvořil.

Když se ztotožníte s tělem a myslí, stanete se oddělen od každého, a tudíž nejednotný. Když jste v projevené podstatě bytí, ve vjemu „jáství", jste vším. Pro snadnější pochopení jsou zde různé koncepty jako např. prakrti a puruša aj., ale ve skutečnosti tu není nic. I takovéto koncepty vytvářejí past. První pastí je láska být, existovat.

Tazatel: Je věčnost Absolutna také věčností relativna?

Maharadž: Absolutno je stálé, kdežto iluze je nestálá.

Tazatel: Bylo Absolutno vždy čisté a bez iluze nestálých změn?

Maharadž: Absolutno existuje stále. Nemá smysl přemýšlet o čase, pokud mluvíme o soužití Absolutna a máji (iluze). Absolutno není časově omezené. Za touto iluzí není nic takového jako čas. Nemůžete přemýšlet, zdali bylo Absolutno někdy bez iluze, protože zde čas již vůbec neexistuje. Není možné, aby se ani na jednu stotisícinu vteřiny mohla zrodit tato iluze, zatímco vědci mluví a považují tento svět za skutečný a myslí si, že je takový již po dobu miliónů let.

Tazatel: Když mluvím o Absolutnu a přirovnávám ho k oceánu, vlny nejsou oceánem, ale jsou stále zde. To je příčinou toho, že jsem položil otázku.

Maharadž: Vy tu nejste proto, abyste studoval objektivitu, oceán a toto tělo, iluzi. Musíte to pochopit pro sebe sama. Kde budou vlny ve chvíli, když se potopíte hluboko do moře? Budou vás potom ještě zajímat? Když ale vyplujete opět na povrch, vlny se opět objeví.

Když nemáte žádný pocit štěstí nebo zoufalství a odloučíte se od vjemu „jáství", jste ve stavu nirguna. Proto ustupte zpět ještě před myšlenky.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.