Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

V.5 - Poznání (z knihy Dásbódh)

6. 7. 2018 - Aleš

Toto bez-myšlenkovité poznání se stalo tímto projeveným poznáním, ale Nejvyšší poznání se o toto vše nestará. Učiní z šílenosti tohoto projevu prakrti ´zde´ zcela zbytečnou věc.

Když znáte toto ´já jsem´uvnitř džívy, pak to je vnímáno jako toto bez-myšlenkovité pravé poznání. Ale to není Sebe-poznání/átma džňána.

Sebe-poznání je velká zkušenost. Je to velká moudrost získaná poté, kdy je mysl zlikvidována a ponechána stranou. Avšak to Samo-jediné uvnitř tohoto ´vše´ přivolalo mysl a něco takového by se nikdy nemělo stát.

 

|| Šrí Rám ||

  1. Dokud není ryzí poznání opravdu pochopeno, je tu poznání tohoto prázdného ´vše´. A bez ryzího poznání ustaranost nezmizí. (Toto pochopení pocitu ´já jsem´ je májou; je to zdání na tomto nevnímatelném Já, a dokud se navždy neodevzdáte svému pravému ztotožnění se s tímto bez-myšlenkovitým Já, toto ´já jsem´ nemůže být udržováno a jednoho dne zajisté upadnete zpět do tělesného vědomí.)

  2. Jestliže označíte toto ´já jsem´ jako skutečné poznání, pak vyvstane zmatek. Můj drahý žáku, jak bys mohl získat pravou esenci, když bereš toto ´já jsem´ za Pravdu? Proto je pro pochopení tohoto ryzího poznání nejprve nutné pochopit, co toto poznání není.

  3. Jestliže znáte minulost, budoucnost a přítomnost, vytvořili jste oddělenost v tom, co je neoddělitelné. A i když se toto ´já jsem´ (být v přítomnosti) nazývá poznáním, přesto to není toto ryzí poznání.

  4. Můžete mít toto poznání tohoto ´vše´; můžete mít poznání hudby a tance a poznání šesti emocionálních stavů; můžete mít nastudované védy a šástry a můžete je umět recitovat, ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  5. ´Mnohost´/ mysl má poznání vyčerpávajícího úsilí; ´mnohost´/ mysl má poznání jednání a praktik; ´mnohost´/ mysl má poznání, které je získáno ze zkoušek; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  6. ´Mnohost´/ mysl má poznání žen; ´mnohost´/ mysl má poznání mužů a ´mnohost´/ mysl má poznání lidstva; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  7. ´Mnohost´/ mysl má poznání koní; ´mnohost´/ mysl má poznání slonů; ´mnohost´/ mysl má poznání divokých zvířat (přirozeností mysli je vnímat mnohá rozdílná jména a formy); avšak to není bez-myšlenkovité poznání (žádné jméno, žádná forma a žádné poznání).

  8. ´Mnohost´/ mysl má poznání domácích zvířat; ´mnohost´/ mysl má poznání ptactva; ´mnohost´/ mysl má poznání hrubých elementů; avšak to není bez-myšlenkovité poznání.

  9. ´Mnohost´/ mysl má poznání všech způsobů přenosu Átman (´mnohá´ těla); ´mnohost´/ mysl má poznání masek tohoto Átman; ´mnohost´/ mysl má poznání své síly, kterou pociťuje (´já dělám toto a já mohu udělat tamto´); avšak to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  10. ´Mnohost´/ mysl má poznání kovů; ´mnohost´/ mysl má poznání mincí; ´mnohost´/ mysl má poznání drahokamů; ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  11. ´Mnohost´/ mysl má poznání kamenů; ´mnohost´/ mysl má poznání dřeva; ´mnohost´/ mysl má poznání hudebních nástrojů; ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  12. ´Mnohost´/ mysl má poznání hrubého elementu země; ´mnohost´/ mysl má poznání hrubého elementu vody; ´mnohost´/ mysl má poznání hrubého elementu ohně (od hrubého po jemnější; čímž se stává méně objektivní); ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  13. ´Mnohost´/ mysl má poznání výtažků; ´mnohost´/ mysl má poznání semen; ´mnohost´/ mysl má poznání výhonků; ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  14. ´Mnohost´/ mysl má poznání květů; ´mnohost´/ mysl má poznání ovoce; ´mnohost´/ mysl má poznání popínavých rostlin; ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  15. ´Mnohost´/ mysl má poznání bolesti a zármutků; ´mnohost´/ mysl má poznání nemocí; a ´mnohost´/ mysl má poznání svých znaků a symptomů; ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  16. ´Mnohost´/ mysl má poznání manter; ´mnohost´/ mysl má poznání janter (symbolických diagramů pro uctívání); ´mnohost´/ mysl má poznání idolů; ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  17. ´Mnohost´/ mysl má poznání posvátných míst; ´mnohost´/ mysl má poznání domů, ´mnohost´/ mysl má poznání hrnců a nádob; ale to není bez-myšlenkovité poznání.

  18. ´Mnohost´/ mysl má poznání toho, ´co bude´(naděje a sny); ´mnohost´/ mysl má poznání příležitostí; ´mnohost´/ mysl má poznání logického myšlení; ale to není toto bez-myšlenkovitého poznání.

  19. ´Mnohost´/ mysl má poznání dohadů; ´mnohost´/ mysl má poznání toho, co je správné a vhodné; ´mnohost´/ mysl má poznání metod a cest; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  20. ´Mnohost´/ mysl má poznání nauky; ´mnohost´/ mysl má poznání uměleckých směrů; ´mnohost´/ mysl má poznání chytrosti; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  21. ´Mnohost´/ mysl má poznání slov; ´mnohost´/ mysl má poznání jejich významů; ´mnohost´/ mysl má poznání jazyků; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  22. ´Mnohost´/ mysl má poznání not a tónů; ´mnohost´/ mysl má poznání tříd a druhů; ´mnohost´/ mysl má poznání umění psaní; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  23. ´Mnohost´/ mysl má poznání názorů; ´mnohost´/ mysl má´ poznání znalostí; ´mnohost´/ mysl má poznání chování; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  24. ´Mnohost´/ mysl má poznání formy; ´mnohost´/ mysl má´ poznání chutí; ´mnohost´/ mysl má´ poznání vůní; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  25. ´Mnohost´/ mysl má poznání tohoto hrubého světa; ´mnohost´/ mysl má´ poznání této rozpínavosti/expanze; ´mnohost´/ mysl má´ poznání objektů; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  26. I když jste usazeni v této ´řeči´ a i když dáváte ´odpověď´ každým okamžikem (´řečí´ a nejlepší ´odpovědí´ je toto pochopení ´já jsem´); a i když dokážete složit právě v tento okamžik tuto báseň (viz 1.7.; touto básní je ´já jsem On´), přesto to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  27. Někdo dokáže znát jazyk očí a ví, jak číst záměry druhých; někdo dokáže chápat jazyk těla a rukou a ví, jak změnit mysl druhého; někdo dokáže číst mezi řádky a rozpozná náznaky a stopy; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  28. Někdo umí skládat básně a písně; někdo dokáže složit celé hudební dílo a někdo je skvělým tanečníkem; někdo může být výřečný na setkávacím místě a dokáže si hrát se slovy; přesto toto není to bez-myšlenkovité poznání.

  29. Někdo dokáže okouzlit a uchvátit druhé svým proslovem; někdo dokáže krásně zpívat; někdo zná smích, potěšení a radost ze hry; někdo zná způsoby, jak přivodit smyslová potěšení; ale to není toto bez-myšlenkovité poznání.

  30. ´Mnohost´/ mysl zná umění malby; ´mnohost´/ mysl zná hudební koncerty; ´mnohost´/ mysl zná různé druhy umění, přesto toto není to bez-myšlenkovité poznání.

  31. Někdo zná všech šedesát čtyři uměleckých druhů a má i poznání tohoto ´já jsem´, které se liší od těchto uměleckých druhů ´mnohosti´. Někdo může mít poznání čtrnácti druhů poznání a dokonce siddhi tohoto ´vše´; ale přesto toto není to bez-myšlenkovitého poznání.

  32. Je tomu tak! Někdo může být mistrem tohoto umění ´vše´ a někdo dokáže být dokonale znalý ve všech naukách; Skutečnost dokáže být expertem ve všech těchto věcech, ale potom by to nemělo být označeno jako ryzí poznání.

  33. Toto bez-myšlenkovité poznání se stalo tímto projeveným poznáním, ale Nejvyšší poznání se o toto vše nestará. Učiní z šílenosti tohoto projevu prakrti ´zde´ zcela zbytečnou věc.

  34. Když znáte toto ´já jsem´uvnitř džívy, pak to je vnímáno jako toto bez-myšlenkovité pravé poznání. Ale to není Sebe-poznání/átma džňána.

  35. Sebe-poznání je velká zkušenost. Je to velká moudrost získaná poté, kdy je mysl zlikvidována a ponechána stranou. Avšak to Samo-jediné uvnitř tohoto ´vše´ přivolalo mysl a něco takového by se nikdy nemělo stát.

  36. Proto poznejte, že třebaže se vnitřní prostor pocitu ´já jsem´ nazývá Nejvyšším poznáním, přesto tento druh osvobození není nic než dosažení múla máji a to není tímto ryzím poznáním. (Za spoutaností a osvobozením leží toto ryzí poznání)

  37. Toto ´vše´ je cestou poznání a díky tomuto ´vše´ je získáno toto Nejvyšší poznání. Když múlamája/´vše´ získá Konečné Osvobození/sajúdžja mukti, potom tu je toto ryzí poznání, a to je zcela odlišné.

  38. Co je pak tím poznáním, které uděluje úplnou spokojenost/samádhan? Toto bez-myšlenkovité poznání by mělo být sdělováno tomuto (omezenému) ´já´.

  39. Pokud je ryzí poznání vyhubeno, pak se Skutečnost stává těmito slovními rozpravami. Proto je zapotřebí, aby posluchač zůstal bdělý a vyslechl si následující kapitolu.


Tímto končí 5.kapitola 5.dášaky knihy Dásbódh s názvem „Poznání“.

Z anglického překladu Johna Norwella přeložil Aleš Adámek


Další kapitoly z knihy Dásbódh (+ předmluva + zpívaný Dásbódh + PDF)

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.