Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

15. srpna 1979 – Když víte, že jste, je tu také svět (z knihy Semena vědomí)

13. 3. 2018 - Gabriela

maharaj_audio_4.jpgMaharadž: Toto „jáství“ je skryto v lůně ve formě nevědomosti. Dítě je narozeno a po několika letech se tato nevědomost stane poznatelnou v pocitu „já jsem“. Před pochopením tohoto „jáství“ tu je balkrišna, dítě nevědomosti. Později se nevědomost sama chápe – to je poznání. Toto poznání přeruší nevědomost balkrišny. V tomto stavu Krišny Pán Krišna vysvětlil poznání, a poté splynul ve svém originálním stavu, v Absolutnu. Po tu dobu, kdy existují nevědomost a poznání, tak jedno rozpouští druhé. Podobně jako tento plamen i plamen poznání tu bude tak dlouho, dokud tu bude tato nevědomost. Když bude tato nevědomost vyčerpána a ukončena, tento plamen poznání vyhasne.

15. srpna 1979 – Když víte, že jste, je tu také svět

Maharadž: Součástí stavu bytí jsou dva hlavní stavy: bdění a spánek. Co tu bylo před těmito stavy? Jste narozen vy, nebo jsou to stavy bdění a spánku, které jsou narozeny? Bdělý stav je připomínka tohoto „já jsem“ a hluboký spánek je zapomnění pocitu „já jsem“. Co jiného tu je kromě narození těchto dvou stavů? Proč nemluvíte o těchto stavech pamatování a ne-pamatování? Jestliže tu tyto stavy nejsou, co je potom tím, po čem toužíte a co chcete? Pro získání jakého poznání jste sem přišel? Jestliže souhlasíte s tím, co tu říkám, proč chcete pokračovat ve svých návštěvách dál a dál? Co chcete dostat?

Tazatel: Nechci nic získat či obdržet, chci jenom ztratit. Chci se zbavit této iluze konceptů.

Maharadž: Mohly by zde být koncepty, kdyby tu nebyly tyto dva stavy?

Tazatel: Co zůstává bez bdělého stavu a spánku?

Maharadž: Cokoliv, co je bez paměti a ne-paměti, To zůstává. Bdělý stav a spánek jsou dočasné stavy. Je to všechno velikost této chemické sloučeniny, tohoto velkého Ducha. Z tohoto principu se zjevuje tento projev, tento svět a tyto stavy. Nejste ani hlubokým spánkem ani bdělým stavem a bez nich tu nejste. Můžete se potulovat, kdekoliv chcete, ale tento hovor se vám bude připomínat a objevovat znovu a znovu.

Toto „jáství“ je skryto v lůně ve formě nevědomosti. Dítě je narozeno a po několika letech se tato nevědomost stane poznatelnou v pocitu „já jsem“. Před pochopením tohoto „jáství“ tu je balkrišna, dítě nevědomosti. Později se nevědomost sama chápe – to je poznání. Toto poznání přeruší nevědomost balkrišny. V tomto stavu Krišny Pán Krišna vysvětlil poznání, a poté splynul ve svém originálním stavu, v Absolutnu.

Po tu dobu, kdy existují nevědomost a poznání, tak jedno rozpouští druhé. Podobně jako tento plamen i plamen poznání tu bude tak dlouho, dokud tu bude tato nevědomost. Když bude tato nevědomost vyčerpána a ukončena, tento plamen poznání vyhasne.

Kdo vás nasměroval sem na toto místo?

Tazatel: Ánandamáji, Krišnabai a někteří přátelé ze Šrí Ramanášramu.

Maharadž: Kde je vaše rodiště?

Tazatel: Oba jsme z Francie.

Maharadž: Poté, co podstoupili všechny tyto fyzické a mentální disciplíny, čím chcete být?

Tazatel: Svým vlastním Já.

Maharadž: Naznačil vám váš Guru, co je vaším Já?

Tazatel: Je to něco, co je již zde a my to musíme objevit.

Maharadž: Kdo je tím, kdo po tom bude pátrat?

Tazatel: Musím odstranit všechny překážky, které mi brání od skutečného života v přítomnosti.

Maharadž: Kdo bude odstraňovat tyto překážky?

Tazatel: Já jsem.

Maharadž: Kdo jste?

Tazatel: Je tu prvek vědomí, který se pokouší to objevit.

Maharadž: Toto vědomí –  kdo vám řekl o vědomí?

Tazatel: Toužil jsem po této stezce. Je tu něco, co mne k této stezce přitahuje a navádí.

Maharadž: Proč jste zapleteni ve slovech? Víte, že jste. Nikdo vám nemusí říkat, že existujete, víte to automaticky.

Tazatel: Překážky brání tomuto vědomí…

Maharadž: Dovolte, abychom jednali o těchto překážkách (sanskárách) později. Starejte se o Já, poznání „já jsem“. Toto „jáství“ je tu první, není-li pravda? Toto „já·“ zde musí být dříve, než obdržíte tuto nemoc sanskár. Jak dlouho zůstanete v Bombaji?

Tazatel: Už jen pět dní.

Maharadž: Jestliže jste již ve frontě a získáte pořadník pro toto duchovní poznání, potom se vyhnete již jakémukoliv množství překážek. Jestliže ale v této řadě ještě nejste, budete se potulovat sem a tam. Z počátku musíte pochopit, že poznání „já jsem“ je produktem potravinové esence. Když víte, že jste, je tu také svět.

Podobně jako je sůl ve slané mořské vodě, objeví se i v těle v kombinaci s životním dechem vědomí. Je to vědomí, které cítí bolest nebo radost, a ne tělo či životní dech. Všechny představy o bolesti a radosti zmizí samy od sebe tehdy, jakmile poznáte, že nejste tělo. Jste přesvědčen o tom, že to je pravda?

Tazatel: Ano.

Maharadž: Zde jste dostal poznání o tom, co jste. Nyní to musíte zažít sám v sobě. Spočívání v klidu a pozorování sebe sama se nazývá meditací. Zůstávání v tom, o čem se tu hovořilo, se nazývá duchovní praxí.

Guru, Bůh a vaše vlastní poznání – tyto tři entity jsou jedno. Když to víte, stáváte se klidnými. Guru značí poznání a poznání znamená „já·jsem“. Vjem „jáství“ je sám o sobě Guruem.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.